2014.12.19

Zarabiać na własnej pasji?

Sześciu na dziesięciu Polaków deklaruje, że może zarabiać - lub już zarabia - dzięki swoim zainteresowaniom i pasjom - pokazuje badanie przeprowadzone na zlecenie Visa Europe w 9 krajach europejskich. To wynik analogiczny do średniej europejskiej z całego badania.

Zarabiać na własnej pasji

Wielu z nas zachęconych szybkim tempem postępu technologicznego oraz łatwym dostępem do innowacyjnych rozwiązań, coraz chętniej wykorzystuje do zarabiania pieniędzy swoje zainteresowania i wiążące się z nimi dodatkowe umiejętności.

Badanie Visa, obejmujące ponad 18 tys. Europejczyków, pokazuje, że wśród osób chcących zarabiać na swoich zainteresowaniach i pasjach, 72 proc. zamierza przekształcić obecną dodatkową działalność zarobkową w pełnowymiarową firmę. Największą determinację w realizacji tego planu mają Turcy (84 proc.) oraz Polacy i Hiszpanie (po 77 proc.). Jeden na siedmiu Polaków zamierza dokonać tego w ciągu najbliższych pięciu lat.

- Duch przedsiębiorczości daje o sobie znać w całej Europie, gdzie - z pożytkiem dla gospodarki - wiele osób posiadających pasje i różnego rodzaju zainteresowania przekształca je w źródła dochodu. Dzięki dostępowi do internetu i globalnemu rynkowi rozpoczęcie działalności gospodarczej stało się znacznie łatwiejsze. Co więcej, obserwujemy, że nieocenionym wsparciem w prowadzeniu firm są nowe technologie - ocenia Jakub Kiwior, dyrektor ds. rozwoju biznesu i marketingu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Visa Europe.

Obecnie 10 proc. z nas deklaruje, że już teraz zarabia, wykorzystując swoje zainteresowania lub realizując pasje. Średni przychód osiągany z dodatkowej działalności wynosi ponad 8 tys. zł na osobę w skali roku, co plasuje Polaków na poziomie średniej europejskiej (1,9 tys. euro).

  • Największy średni roczny przychód z dodatkowej działalności odnotowano w grupie wiekowej 45-54 lata. Jest to ponad 10,5 tys. zł.

Z badania wynika, że najwięcej potrafią zarobić w Polsce ci, których dodatkowe umiejętności i zainteresowania skupiają się wokół usług budowlanych i remontowych (ponad 12 tys. zł w ciągu roku), a także designerzy (11 tys. zł), projektanci biżuterii i akcesoriów (ponad 10 tys. zł) oraz osoby, udzielające lekcji i opiekujące się dziećmi (obie grupy po 9,7 tys. zł).

Spośród tych, którzy chcieliby zarabiać na swoich zainteresowaniach lub pomysłach biznesowych, 64 proc. deklaruje, że ich motywacją jest chęć robienia tego, czym się interesują. Wśród najczęściej wymienianych powodów znalazły się także chęć bycia własnym szefem (45 proc.) oraz posiadanie swobody w podjęciu i prowadzeniu biznesu (41 proc.). 17 proc. badanych uważa, że dzięki nowym technologiom łatwiej będzie im zarabiać na swoich zainteresowaniach lub pasjach.

Agnieszka Morawiecka
ISBnews

Czytaj także:

Jak założyć działaność? 3 kroki do własnej firmy

Szefa mieć czy sobie szefem być?

    • Bankofirma

      02019.07.04

      Okna, drzwi i bramy z Białegostoku. W Pafo-Bud stawiają na jakość

      Konkretny w rozmowie, skuteczny w biznesie. Taki jest Dariusz Matyszewski, udziałowiec firmy Pafo-Bud z Białegostoku, która od ponad 20 lat produkuje okna, drzwi i bramy. W swoich działaniach spółka stawia na jakość towaru i usługi przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.04

      Przejdź płynnie do faktoringu

      Po faktoring sięga coraz większa grupa przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak jeszcze wiedzą, jakie mogą mieć korzyści z umowy faktoringu. Nie chodzi tylko o płynność finansową firmy – faktoring to również możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi partnerami i ich weryfikacja jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.01

      Maciejowy Sad – kiedy rodzinna pasja, staje się biznesem

      Maciejowy Sad to idealny przykład, jak rodzinną pasję przekuwać w rodzinny biznes. Przed laty Jerzy Karczewski na lutyńskiej ziemi w okolicach Wrocławia założył sad. Później opiekę nad gospodarstwem przekazał synowi Maciejowi. W 2010 r. postanowili zwiększyć dostępność tłoczonych soków, żeby szersze grono konsumentów mogło skosztować ich produktów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.28

      Pizza była mało znana. „Pruszynka” to zmieniła

      Kiedy Piotr Pruszyński w 1998 r. otworzył swoją pierwszą pizzerię „Pruszynka” w Białymstoku, wielu ludzi w regionie nie wiedziało, czym jest pizza i co po złożeniu zamówienia otrzymają na talerzu. Dziś przedsiębiorca posiada pięć lokali, które z powodzeniem zaspokajają apetyty mieszkańców miasta.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.13

      Pensjonat i hotelik w mazurskim stylu. Goście przyjeżdżają nawet trzy razy w roku

      Goście z Europy Zachodniej zamiast dużych hoteli wolą mniejsze i kameralne obiekty, gdzie mają bezpośredni kontakt z właścicielami. Znajdują to u nas w Pensjonaciku Cyklada i Mazurskiej Chacie – przekonuje Jacek Jaworski, który wraz z żoną Izabelą prowadzi obiekty wypoczynkowe na uboczu Mikołajek w okolicach Jeziora Mikołajskiego. Małżeństwo przygotowuje właśnie Pawilon SPA z sauną i jacuzzi, bo ciągle chce rozwijać ofertę dla turystów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.11

      Let’s Fintech with PKO Bank Polski – rozumiemy potrzeby innowacyjnych firm

      PKO Bank Polski rozwija projekt Let’s Fintech, dzięki któremu współpracuje ze startupami i angażuje się w wyszukiwanie najbardziej perspektywicznych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. O pracy zespołu, wdrożeniach i poszukiwaniu kolejnych projektów mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim

      więcej
    Pokaż więcej
loaderek.gifoverlay.png