Dlaczego pieniądze w banku są bezpieczniejsze niż w skarpecie?
Przechowując gotówkę w domu, całą odpowiedzialność za bezpieczeństwo oszczędności bierzemy na swoje barki. Wpłacając je do banku, przenosimy to zadanie na wyspecjalizowaną instytucję, za którą dodatkowo stoi jeszcze jeden gwarant - Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Dajemy też sobie szansę na dodatkowy zysk.
Banki jako instytucje zaufania publicznego podlegają wielu restrykcjom formalnym i prawnym. Ich działalność nadzorowana jest między innymi przez Komisję Nadzoru Finansowego. Nad tym, by klienci nie stracili zdeponowanych w banku pieniędzy, czuwa także Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG).
Bankowy Fundusz Gwarancyjny dla bezpieczeństwa banków
- Bankowy Fundusz Gwarancyjny to instytucja działająca w Polsce od 1995 na mocy ustawy z 14 grudnia 1994. Jego misją jest działanie na rzecz bezpieczeństwa oraz stabilności banków, ale też spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. Podejmuje również czynności zmierzające do wzrostu zaufania do systemu bankowego.
Dla klientów banków istotną kwestią jest obejmowanie środków tam zdeponowanych gwarancją BFG. Oznacza ona, że jeżeli bank objęty systemem gwarantowania depozytów będzie miał kłopoty doprowadzające go do upadku, Fundusz zwróci jego klientom całość lub część środków zgromadzonych na kontach, lokatach itd. Działalność Funduszu, w tym szczególnie wypłata gwarantowanych środków, finansowana jest głównie z wpłat dokonywanych na jego rzecz przez same banki.
Kto i kiedy może zgłosić się do BFG?
System gwarantowania BFG obejmuje depozyty osób fizycznych i prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, o ile posiadają zdolność prawną, a także szkolnych kas oszczędnościowych i pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych. Gwarancjami BFG objęte są tylko wkłady utrzymywane w bankach krajowych (ich lista dostępna jest między innymi na stronach Funduszu). W przypadku banków, będących oddziałami zagranicznych instytucji, zastosowanie mają przepisy unijne i systemy gwarantowania obowiązujące w ich krajach macierzystych.
Gwarancje BFG działają dopiero w sytuacjach ostatecznych, wówczas, gdy Komisja Nadzoru Finansowego wyda decyzję o zawieszeniu działalności danego banku i wystąpieniu do sądu z wnioskiem o ogłoszenie jego upadłości.
Jakie środki są gwarantowane przez BFG?
Ochronie BFG podlegają środki pieniężne zgromadzone na imiennych rachunkach bankowych oraz należności wynikające z innych czynności bankowych wymienionych w prawie bankowym. Są to zarówno depozyty złotowe, jak i walutowe. Z tym, że wypłata środków gwarantowanych następuje zawsze w złotych.
Warto jednak pamiętać, że w przypadku niektórych produktów bank występuje jedynie jako pośrednik w sprzedaży. Wówczas gwarancje BFG nie będą miały zastosowania. Przykładem mogą być chociażby jednostki funduszy inwestycyjnych czy produkty ubezpieczeniowe. W przypadku produktów łączonych, takich jak lokaty bankowe z jednostkami funduszy inwestycyjnych, gwarancja BFG obejmuje tylko część lokacyjną produktu.
Jaka kwota jest gwarantowana i w jakim terminie będzie wypłacona?
Maksymalna kwota gwarantowana przez BFG, w razie upadłości banku, to równowartość 100 tysięcy euro, czyli ponad 400 tys. zł. Limit ten dotyczy wszystkich umów rachunku bankowego zawartych przez jednego klienta z jednym bankiem. Jeżeli zdeponowana kwota jest niższa niż równowartość w złotych wspomnianych 100 tysięcy euro - BFG wypłaci całość tych środków. Jeżeli jest wyższa - wypłacona zostanie część środków do wysokości limitu. Reszty klient może dochodzić na zasadach wyznaczonych przez prawo upadłościowe i naprawcze. W przypadku, gdy konto należy do więcej niż jednej osoby, na przykład do małżeństwa - limit gwarancji (do 100 tysięcy euro) przysługuje odrębnie każdemu z współposiadaczy rachunku.
Zgodnie z zapisami prawa, proces wypłaty środków przez BFG powinien zakończyć się w ciągu 20 dni roboczych od zawieszenia działalności banku przez Komisję Nadzoru Finansowego.
Katarzyna Wojewoda-Leśniewicz
Bankier.pl
Czytaj także:
Dokumenty tożsamości. Cenne jak skarb.
Czym kierować się przy wyborze banku?
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?
Bankofinanse
02019.07.09Lojalnie polecam – ZenCard bliżej klientów
więcejMobilna aplikacja ZenCard to narzędzie do tworzenia programów lojalnościowych działające na terminalach płatniczych. Jej potencjał udowodniła ogólnopolska kampania, którą ZenCard przeprowadził z PKO Bankiem Polskim.
Bankofinanse
02019.07.04PKO Konto dla młodych – narodziny gwiazdy
więcejOsiemnaste urodziny są wyjątkową okazją, momentem, kiedy możemy decydować jakie konto wybierzemy na przyszłość. PKO Konto dla Młodych to świetny pakiet startowy. Jeśli dobrze zaczniemy, już na początku zyskamy przewagę.