Na tegoroczne święta wydamy o 13 proc. więcej niż rok temu
Na święta Bożego Narodzenia wydamy w tym roku o 13 proc. więcej niż na ubiegłoroczne. Jest to najwyższy procentowy wzrost w Europie - wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte. Na prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi polska rodzina planuje wydać prawie 1 160 zł.
Bożonarodzeniowy średni budżet w przebadanych krajach (Wielka Brytania, Francja, Portugalia, Hiszpania, Włochy, Grecja, Szwajcaria, Niemcy, Luksemburg, Belgia, Holandia, Dania, Finlandia, Polska, Ukraina, Rosja, RPA) wyniesie 1 847 zł.
W porównaniu z rokiem 2013 planowane budżety świąteczne państw, biorących udział w badaniu, nie tylko nie zanotują tak wysokiego wzrostu, ale w większości wręcz się zmniejszą.
Co ciekawe, choć tylko 20 proc. z nas lepiej ocenia swoją sytuację finansową w porównaniu do ubiegłego roku, to nie zamierzamy ograniczać swojego budżetu świątecznego.
Co kupujemy najchętniej?
Robiąc prezenty, skoncentrujemy się przede wszystkim na praktycznych przedmiotach, które w większości kupimy w tańszych sklepach. Ponad połowa z badanych chciałaby ograniczyć dokonywanie zakupów pod wpływem impulsu, a nieco mniejsza część będzie starała się nie kupować prezentów bez zwracania uwagi na ich cenę.
Najwięcej wydamy na prezenty
W tym roku na prezenty wydamy ok. 40 proc. całego budżetu świątecznego, podobnie jak większość Europejczyków. W przypadku Polaków oznacza to wzrost o 10 pkt. procentowych w porównaniu z ub. rokiem. Dotychczas to wydatki na żywność stanowiły największą pozycję w budżecie świątecznym.
W pozostałych badanych krajach wydatki na produkty spożywcze pochłoną średnio 26 proc. środków, a upominki - 39 proc.
Wśród prezentów, które najchętniej chcielibyśmy dostać (a jednocześnie sami z ochotą byśmy podarowali) jest książka. Wśród innych popularnych prezentów znalazły się: kosmetyki, perfumy, biżuteria i zegarki. W pierwszej dziesiątce pojawiły się także podarunki w formie wykupionych zabiegów upiększających, masaży oraz zabiegów w gabinetach odnowy biologicznej. Może to oznaczać, że rośnie nasze zainteresowanie nowoczesnymi formami prezentów, jakimi są usługi, a maleje - przedmiotami materialne.
Nie chcemy zakupów na ostatnią chwilę
Ponad 70 proc. z nas planuje zrobić świąteczne zakupy między 1 a 24 grudnia, ale większa część tej grupy chciałaby zgromadzić niezbędne artykuły w pierwszej połowie tego miesiąca. Aż 20 proc. badanych przyznała, że zakupy rozpocznie już w listopadzie.
Agnieszka Morawiecka
ISBnews
Czytaj także:
Kartowe nowości
Gdzie szukać oszczędności w domowych rachunkach?
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?
Bankofinanse
02019.07.09Lojalnie polecam – ZenCard bliżej klientów
więcejMobilna aplikacja ZenCard to narzędzie do tworzenia programów lojalnościowych działające na terminalach płatniczych. Jej potencjał udowodniła ogólnopolska kampania, którą ZenCard przeprowadził z PKO Bankiem Polskim.
Bankofinanse
02019.07.04PKO Konto dla młodych – narodziny gwiazdy
więcejOsiemnaste urodziny są wyjątkową okazją, momentem, kiedy możemy decydować jakie konto wybierzemy na przyszłość. PKO Konto dla Młodych to świetny pakiet startowy. Jeśli dobrze zaczniemy, już na początku zyskamy przewagę.