2014.11.07

Kredyty przez internet coraz popularniejsze

W sieci najchętniej kupujemy elektronikę i odzież, ale też coraz więcej produktów finansowych - przede wszystkim kredytów konsumpcyjnych i ubezpieczeń. Sprawdź, jakie jeszcze wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez firmę EY.

Kredyty przez internet coraz popularniejsze

W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie firmy EY, 49 proc. z nas wskazało, że kupiło urządzenie elektroniczne on-line, a 45 proc. zadeklarowało zakup odzieży. W porównaniu z poprzednim rokiem było to więcej odpowiednio o 6 pkt proc. i 3 pkt proc.

  • Spośród ankietowanych internautów, 47 proc. deklarowało zakup elektroniki w tradycyjnym sklepie, odzieży zaś - 79 proc. Jednak w pierwszym przypadku było to o 10 p p. mniej niż w 2012 roku, a w drugim - mniej o 8 pp.

Rośnie także odsetek osób, które decydują się na zakup produktów kredytowych i ubezpieczniowych przez internet. O ile w badaniu z lat 2011-2012 po kredyt konsumpcyjny on-line sięgnęło 8 proc. badanych, to w badaniu 2013-2014 było to już 11 proc. respondentów. Pod tym względem niedaleko nam do średniej światowej, która wynosi 14 proc.

Coraz większą popularnością cieszy się także sprzedaż ubezpieczeń przez internet. W ostatniej edycji badania EY 32 proc. ankietowanych zadeklarowało zakup tego produktu w sieci, podczas gdy rok wcześniej ich odsetek wyniósł 24 proc. Pod tym względem znacznie wyprzedzamy inne kraje (średnio: 24 proc. w ostaniej edycji badania i 18 proc. rok wcześniej).

Produkty spożywcze w sieci kupuje 19 proc. polskich internautów. Wciąż jeszcze 86 proc. chodzi po żywność i napoje do sklepu spożywczego, ale i tak jest to o 6 pp. mniej niż w poprzedniej edycji badania.

EY sprawdziła także lojalność internautów wobec producentów i usługodawców w 10 branżach. Polacy wyróżniają się na tle użytkowników internetu z pozostałych 33 krajów przede wszystkim większą lojalnością w stosunku do dostawców telefonii komórkowej. W skali od 1 do 10 ocenili ją na 7,8. Dla porównania - Czesi wystawili telekomom ocenę 7,2, Amerykanie 6,7, Węgrzy 7,6, a Brytyjczycy tylko 6,5.

Druga kategoria, w której poziomem zaufania wyróżnili się konsumenci znad Wisły, są dostawcy mediów (energii, gazu i wody). Tu deklarowana lojalność wyniosła 7,7 pkt na 10 możliwych. Średnia dla wszystkich objętych badaniem wyniosła 6,6. Niższe oceny dostawcom mediów wystawili m.in. Czesi (7,2), Węgrzy (7,2), Włosi (7,0) i Brytyjczycy (5,3).

W badaniu "Homo informaticus: Jak cyfrowi konsumenci zachowują się w sieci?" wzięło udział prawie 34 tys. respondentów w 34 krajach w Ameryce Północnej, Ameryce Południowej, regionie Azji i Pacyfiku, Europie (w tym w Polsce), Indiach, Afryce i na Bliskim Wschodzie. 55 proc. respondentów stanowili mężczyźni, 45 proc. - kobiety; przedział wiekowy obejmował osoby w wieku od 15-20 do ponad 60 lat; wysokość rocznego dochodu sięgała od poniżej 10 000 euro do ponad 100 000 euro.

Agnieszka Morawiecka
ISBnews

Czytaj także:

Aplikacja zmieniające nasze podejście do zakupów

Bezpieczne zakupy przez internet w sklepach zagranicznych

loaderek.gifoverlay.png