2013.09.07

Co to jest bankowość mobilna?

Bank w zasięgu ręki? Teraz to możliwe – dzięki telefonom komórkowym z dostępem do internetu. Tego typu usługi nazywamy bankowością mobilną.

Zmiany przynoszone przez nowe technologie są coraz szybsze. W codziennym życiu największe znaczenie mają innowacje związane z przekazywaniem informacji. Dwa rewolucyjne wynalazki końca ubiegłego wieku – telefonia komórkowa i Internet – nie tylko są dzisiaj trwałym elementem codzienności, lecz także coraz silniej ją kształtują.

Kwestie finansowe są jednym z najważniejszych elementów życia, a instytucje finansowe mają ambicje, aby ułatwiać je swoim klientom. Nic więc dziwnego, że banki, jako jedne z pierwszych firm, sięgnęły po nowoczesne technologie i oferują szeroki zakres usług świadczonych za pomocą telefonu komórkowego i internetu. Bez wątpienia jest to bardzo silny trend, który będzie zyskiwał na znaczeniu. Jaki więc będzie przyszły bank w pełni wykorzystujący nowe technologie?

Finanse przez internet w komórce

Przede wszystkim już dziś bank możemy mieć zawsze pod ręką – dzięki połączonemu z Internetem telefonowi komórkowemu. W najbliższym czasie ten sposób korzystania z rachunku stanie się najbardziej popularny. Pamiętajmy, że inteligentne komórki (smartfony) mają coraz lepsze systemy
rozpoznawania głosu, reagowania na polecenia, potrafią rozmawiać ze swoim właścicielem. W tym
kierunku podąża też bankowość mobilna. Rachunek zarządzany głosowo przez telefon to bliska przyszłość. Zapewne już wkrótce zdanie: „Drogi telefonie, opłać, proszę, bieżące rachunki” zastąpi obecne tradycyjne dyspozycje – i te składane w oddziale, i te pracowicie wstukiwane w systemach internetowych.

Zobacz także: IKO dla każdego!

Płacimy telefonem komórkowym

PKO Bank Polski wprowadził wiosną przełomowy system IKO, który umożliwia płacenie za pomocą telefonu, bez gotówki i bez karty płatniczej. W przyszłości takie rozwiązania staną się powszechne. Przede wszystkim dlatego, że telefon mamy zawsze przy sobie, a dzięki coraz większej liczbie funkcji staje się on narzędziem niezbędnym – nie tylko do prowadzenia rozmów i wysyłania SMS-ów. Płatności mobilne będą alternatywą dla tradycyjnej gotówki, a przesyłanie pieniędzy z telefonu na telefon – najbardziej popularnym sposobem rozliczeń. Dzieci nabiorą przekonania, że „pieniądze mieszkają w telefonie mamusi”, tak jak dziś twierdzą, że „są drukowane w bankomacie”. Oczywiście ani bankomaty, ani banknoty nie znikną z dnia na dzień, ale z drugiej strony, szybko przyzwyczailiśmy się do możliwości, jakie daje telefon komórkowy.

Zobacz także: Płać mobilnie i żyj wygodnie

Tablet – osobiste centrum finansowe

Najmłodszym urządzeniem mobilnym jest tablet. Liczba jego użytkowników rośnie w zawrotnym tempie (w Polsce o ok. 20 proc. rocznie). Dzięki stałemu połączeniu z siecią i dużemu ekranowi jest idealnym narzędziem do zarządzania finansami osobistymi. Jego zaawansowana sztuczna inteligencja (kolejna błyskawicznie rozwijająca się technologia) bez problemu przeanalizuje nasze wydatki i przychody. Kolorowe wykresy i grafiki przekażą informacje w czytelny sposób. W tym samym miejscu zaplanujemy przyszłe inwestycje, lepiej ocenimy możliwości finansowe, zaciągniemy kredyt lub spłacimy pożyczkę. Co więcej, takie centrum finansowe, które ma dostęp do ogromnej ilości danych, samo zaproponuje optymalny sposób oszczędzania lub… wydawania – zgodnie z naszymi preferencjami.

Przedsmak centrum finansowego na tablecie dają już dziś serwisy bankowe dla dzieci: SKO i PKO Junior. Nic dziwnego, bo nowinki techniczne związane ze światem finansów najszybciej trafiają do najmłodszych. To przecież pokolenie urodzone z tabletem w ręku i zawsze online.

  • Transakcje IKO
    Aplikacją do płatności mobilnych IKO PKO Banku Polskiego dokonano już ponad 100 tysięcy transakcji na łączną kwotę 26 milionów złotych. Jedną z najpopularniejszych funkcji IKO są płatności w sklepach internetowych, w których klienci zapłacili za pomocą aplikacji już 8,5 tys. razy. Dynamika tych transakcji systematycznie rośnie – każdego miesiąca klienci dokonują o 25 proc. internetowych transakcji IKO więcej niż w miesiącu poprzednim. Użytkownicy IKO używają też telefonu do wypłaty gotówki z bankomatów PKO Banku Polskiego (ok. 75 proc. wszystkich transakcji).

Wojciech Bolanowski,

Pion Bankowości Elektronicznej

loaderek.gifoverlay.png