Bądź ostrożny! Nie daj się nabrać oszustom
Oszuści podejmują kolejne próby wyłudzania pieniędzy, głównie od osób starszych. Manipulują na wiele sposobów – np. podając się przez telefon za policjanta z CBŚ, który rozpracowuje grupę przestępczą. Proszą o przekazanie pieniędzy na akcję policji, obiecując, że te zostaną później zwrócone.
Oszustwa „na policjanta” to obecnie najczęściej stosowany przez złodziei sposób na wyłudzenie pieniędzy. Do niedawna stosowali oni metodę „na wnuczka”.
Zaufaj pracownikom banku
Niestety wiedza seniorów o takich oszustwach, mimo prowadzonych akcji informacyjnych policji, jest nadal niewystarczająca. Media alarmują o kolejnych przypadkach pokrzywdzonych osób. Mimo to pracownikom PKO Banku Polskiego udaje się zapobiec wielu takim wyłudzeniom i uratować oszczędności klientów. Tylko w ostatnim czasie takie sytuacje miały miejsce w oddziałach Banku w Olsztynie i Otwocku.
W stolicy Warmii i Mazur w oddziale Banku pojawiła się 83-letnia klientka, która złożyła pilną dyspozycję wypłaty wszystkich środków (ponad 40 tys. zł). Kobieta była zdenerwowana i nie chciała rozmawiać z doradcą, co zaniepokoiło obsługę. Doradczyni zadała kilka pytań, na które klientka odpowiedziała zdawkowo. Kluczowe było pytanie, czy ktoś do niej dzwonił i prosił o pomoc w akcji policji, zastrzegając, żeby nie rozmawiać z pracownikami Banku i im nie ufać. Gdy kobieta potwierdziła, doradczyni poprosiła dyskretnie o jej telefon. Zauważyła, że ktoś jest na linii. Odeszła od stanowiska i zadzwoniła na policję. Funkcjonariuszom udało się zatrzymać sprawcę na gorącym uczynku. Podejrzany czekał przed placówką. Okazało się, że ten sam sprawca dopuścił się wyłudzenia „na policjanta” kilka dni wcześniej.
W Otwocku było podobnie. Dyrektor jednego z oddziałów dostrzegła starszą klientkę, która ściszonym i wystraszonym głosem tłumaczyła przez telefon, że „nie wie co ma robić i może zaproponować jedynie 10 tys. zł”. Pracownica Banku zorientowała się, że kobieta padła ofiarą oszustwa i zawiadomiła policję. Wszystko odbyło się dyskretnie, bez wiedzy złodzieja. Klientka wypłaciła pieniądze, wyszła z Banku i wsiadła do czekającej na nią taksówki. Ta zabrała ją w umówione miejsce, gdzie miała przekazać gotówkę. Tam policjancizatrzymali 21-latka.
Nie wierz oszustom
Liczba oszukanych wciąż rośnie. Kiedy starsza osoba odbiera telefon od rzekomego „policjanta” czy „wnuczka”, często przekazuje przestępcom oszczędności całego życia. Oszuści często przekonują, że pracownicy banków również należą do grupy przestępczej i dlatego nie wolno ich o niczym informować.
Poproś o pomoc
O wątpliwościach należy mówić pracownikom banku, którzy, w razie podejrzenia oszustwa, dyskretnie powiadomią policję i wstrzymają transakcję.
PAMIĘTAJ
1. Nie ufaj osobie podającej się telefonicznie za policjanta, prowadzącego tajną akcję. O takich sprawach policja nigdy nie informuje!
2. Nie przekazuj gotówki osobom, których nie znasz!
3. Gdy ktoś dzwoni w sprawie pieniędzy, a ty masz jakiekolwiek podejrzenie, powiadom policję (tel. 997 lub 112)
Joanna Fatek
Starszy specjalista w PKO Banku Polskim
Więcej ciekawych informacji znajdziesz w najnowszym wydaniu magazynu Bankomania.
Czytaj także:
(Nie)bezpieczne h4sł4
Polacy nie boją się bankowania w internecie
Bądź sprytniejszy od przestępców – pomyśl zanim klikniesz!
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?