2016.10.24

Wniosek o Kartę Dużej Rodziny. Jak go złożyć przez Internet?

Jeśli masz trójkę lub więcej dzieci, to możesz mieć Kartę Dużej Rodziny, która daje dostęp do zniżek i dodatkowych uprawnień dla rodzin. Te zniżki są dostępne zarówno w instytucjach publicznych, jak i firmach prywatnych. Otrzymanie karty wymaga złożenia odpowiedniego wniosku do gminy, ale można to zrobić także przez Internet, jeśli masz Profil Zaufany.

Karta Dużej Rodziny

Karta Dużej Rodziny (KDR) wydawana jest bezpłatnie każdemu członkowi rodziny wielodzietnej, która spełnia odpowiednie warunki. Na stronie rodzina.gov.pl możecie znaleźć wykaz instytucji i firm, które honorują tę kartę (https://rodzina.gov.pl/duza-rodzina/partnerzy-karty-duzej-rodziny). Karta Dużej Rodziny została wprowadzona 16 czerwca 2014 r. Jak dotąd odebrało ją ponad 1,45 mln osób.

Aby otrzymać KDR należy złożyć specjalny wniosek do gminy o wydanie karty, przy którym należy dodatkowo przedstawić dokumenty, takie jak dowód tożsamości czy oświadczenie o tym, że rodzic nie jest pozbawiony władzy rodzicielskiej. Jeśli mamy dziecko niepełnosprawne, konieczne będzie dołączenia orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Szczegółowy wykaz potrzebnych dokumentów znajdziemy w dokumencie udostępnionym na stronie rodzina.gov.pl

Wszystkie wymagane dokumenty możemy przesłać elektronicznie z użyciem platformy ePUAP i Profilu Zaufanego.

Składanie wniosku o Kartę Dużej Rodziny - krok po kroku

Krok 1: Logujemy się do serwisu ePUAP Profilem Zaufanym, wybierając opcję “Zaloguj się przez bankowość elektroniczną”.

 Krok 1

Krok 2: Zostajemy przeniesieni na stronę banku. Dokonujemy logowania na tej stronie.

Krok 2

Krok 3: Po zalogowaniu się do ePUAP widzimy katalog usług. Musimy zajrzeć do kategorii “Zabezpieczenia społeczne”, gdzie znajdziemy “Najczęściej załatwiane sprawy”. Klikamy w tę pozycję.

Krok 3

Krok 4: W kategorii “Zabezpieczenia społeczne” szukamy linku ”Najczęściej załatwiane sprawy”, pod którym znajdziemy pozycję “Karta Dużej Rodziny”. Klikamy w tę pozycję.

Krok 4

Krok 5: Przechodzimy do karty usługi. Na tym etapie musimy zdecydować, do jakiego urzędu będziemy kierować wniosek.

UWAGA: W chwili pisania tego poradnika nie wszystkie urzędy oferują możliwość składania wniosku o Kartę Dużej Rodziny przez Internet. Aby wyszukać urzędy, które tę usługę udostępniają, należy skorzystać z przycisku “Pokaż wszystkie urzędy lub instytucje udostępniające tę usługę”.

Krok 5

Krok 6: Otwiera się wyszukiwarka urzędów. Możemy wyszukać interesujący nas urząd, a kiedy go znajdziemy, klikamy “Wybierz”. Dla potrzeb tego poradnika wybraliśmy urząd w Żyrardowie.

Krok 6

Krok 7: Wracamy do karty usługi, na której pojawił się niebieski przycisk “Załatw sprawę”. Klikamy w niego, aby przejść do formularza.

UWAGA: Warto rzucić okiem na kartę usługi, zanim klikniemy “Załatw sprawę”. Znajdują się tam informacje o dodatkowych dokumentach, które trzeba będzie dołączyć.

Krok 7

Krok 8: Wyświetla się formularz do wypełnienia, w którym należy uzupełnić dane, takie jak numery PESEL, miejsce zamieszkania itd. Na tym etapie możemy również dodać załączniki (na samym dole formularza). Pamiętajmy, że trzeba złożyć także dodatkowe dokumenty, o których wspominaliśmy na początku tego poradnika. 

Krok 8

UWAGA: Formularz powinien wyglądać mniej więcej tak, jak pokazano na zrzucie. W przypadku niektórych wyświetli się jednak zwykłe pole tekstowe z miejscem na treść wniosku. Jeśli nasz urząd nie udostępnia odpowiedniego formularza, to jesteśmy skazani na załatwianie sprawy w tradycyjny sposób.

Krok 9: Po wypełnieniu formularza klikamy w przycisk “Dalej”

Krok 9

UWAGA: System ePUAP nie sprawdza poprawności wypełnienia formularza. Nie sprawdza też czy uzupełniliśmy wymagane pola, zatem trzeba być pewnym, że to, co chcemy wysłać, jest właściwie uzupełnione.

Krok 10: Wyświetla się podgląd wniosku. Jeśli wszystko jest w porządku, możemy kliknąć “Podpisz”.

Krok 10

Krok 11: System spyta następnie o metodę podpisywania dokumentu. Wybieramy “Podpisz Profilem Zaufanym”.

Krok 11

Krok 12: Korzystamy z opcji logowania przy pomocy banku i wybieramy „iPKO” lub Inteligo – nastąpi automatyczne przekierowanie do serwisu transakcyjnego. Po zalogowaniu widzimy pole z nazwą podpisywanego dokumentu i miejsce na podanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego. Potwierdzamy operację kodem, po czym nastąpi automatyczny powrót do strony administracji publicznej.

Krok 12

Całość przypomina proces płacenia w sklepie internetowym, gdy na chwilę trafiamy na stronę banku, a po zatwierdzeniu dyspozycji wracamy do strony sklepu.

Krok 13: Wracamy do podglądu wniosku. Powinna się przy nim znajdować informacja, że podpis jest prawidłowy (strzałka 1). Jeśli tak jest, klikamy w przycisk “Wyślij” (strzałka 2). To już wszystko. Powinniśmy zobaczyć informację o wysłaniu dokumentu.

  • Konto osobiste uławia codzienne życie. Dzięki dostępowi do bankowości elektronicznej możemy łatwo płacić rachunki za mieszkanie, prąd, gaz czy wodę, a dzięki karcie płatniczej – szybko regulować należności np. na stacji benzynowej, w sklepie czy restauracji. Od niedawna załatwimy też sprawy urzędowe (Profil Zaufany). Takich zalet jest dużo więcej. Nie masz jeszcze konta w PKO Banku Polskim? Wybierz najbardziej odpowiednie dla siebie.

    • PKO Konto za Zero - konto i karta za 0 zł przy aktywnym korzystaniu plus debet nawet do 1000 zł -  Otwórz konto
    • PKO Konto bez Granic – wiele atrakcyjnych usług, w tym wypłaty z bankomatów w Polsce i na świecie  - w ramach tylko jednej opłaty - Otwórz konto
    • PKO Konto dla Młodych - w pełni internetowe i mobilne konto dla osób w wieku 18-26 lat -  Otwórz konto
    • PKO Konto za Zero dla Rodziny 500+- specjalne warunki cenowe dla wszystkich klientów korzystających z rządowego programu Rodzina 500+ - Otwórz konto

Marcin Maj
Dziennik Internautów

Czytaj także:

Jak złożyć wniosek o odpis aktu małżeństwa, urodzenia i zgonu z Profilem Zaufanym?

Jak złożyć wniosek o dowód osobisty przez Internet?

Wniosek o wydanie wtórnika prawa jazdy z Profilem Zaufanym.

Wniosek o kartę eKUZ z Profilem Zaufanym. Jak to zrobić?

loaderek.gifoverlay.png