2019.02.09

PKO współfinansuje budowę portu w Gdyni

Prawie sto lat temu w małej wiosce rybackiej wybudowano port, a wkrótce potem powstało z niej wielkie miasto. Tak w skrócie można podsumować początki Gdyni, która 10 lutego 1926 r. uzyskała prawa miejskie. Teraz to metropolia – otwarta, piękna, światowa. W latach 20. XX w. PKO Bank Polski współfinansował budowę portu w Gdyni, który stał się jednym z największych w Europie.

Gdynia to duże i nowoczesne miasto. Choć jej korzenie sięgają średniowiecza, to miastem stała dopiero w 1926 r. Punktem zwrotnym w jego historii była budowa potu. Niemały w tym udział miał PKO Bank Polski, który jeszcze jako Pocztowa Kasa Oszczędności w czasach II RP finansował tę inwestycję.

Powstawanie portu

W latach 20. XX w. PKO, powierzane środki, lokowało głównie w państwowych papierach wartościowych. Dzięki temu państwo mogło finansować tak ważne inwestycje, jak budowa portu i miasta Gdyni. Sytuacja sprzyjała inwestycji, ponieważ po 1919 r. II RP potrzebowała własnego portu morskiego. Wybór padł na Gdynię. Wcześniejsza wojna z Rosją Radziecką pokazała, że port w Wolnym Mieście Gdańsk nie mógł być jedynym handlowo-usługowo-militarnym punktem II RP nad Bałtykiem. W 1920 r., 15 miesięcy po zakończeniu I wojny światowej i podpisaniu traktatu wersalskiego, Polska odzyskała dostęp do morza. To był przełom.

Symboliczna inwestycja

Dwa lata później, 23 września 1922 r., Sejm RP przyjął ustawę o budowie portu w Gdyni. Od razu też oficjalnie ruszyły prace przy budowie. Stało się tak za sprawą Eugeniusza Kwiatkowskiego, który był jednym z inicjatorów rozbudowy infrastruktury kraju, przede wszystkim portu i miasta Gdynia. Odważny projekt autorstwa inż. Tadeusza Wendy realizowano niezwykle sprawnie. Po kilku miesiącach prac, już w sierpniu 1923 r. do portu przybył pierwszy pełnomorski statek pod francuską banderą – SS Kentucky. Regularną linię pasażerską Gdynia – Nowy Jork otwarto w 1930 r., a już cztery lata później Gdynia stała się największym portem nad Bałtykiem i najnowocześniejszym w Europie.

Gdyński port był symbolem odradzającego się państwa polskiego i w ciągu kilku lat zyskał status największego nad Bałtykiem i jednego z większych portów w Europie. Pod względem wielkości obrotów wyprzedzał obiekty w Kopenhadze, Bremie, Amsterdamie, Genui, Neapolu i Trieście.

Nowoczesne miasto

Dziś Gdynia to prężnie rozwijające się miasto. Oprócz charakterystycznych dla niego warunków turystycznych i krajobrazowych, pełne jest atrakcji kulturalnych, rekreacyjnych czy sportowych. Wiele z wydarzeń znajdujących się na mapie wydarzeń miasta i nie tylko, od lat sponsoruje PKO Bank Polskich. Do nich należą na pewno te teatralne i filmowe, m.in. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Festiwal NNW czy działalność Gdyńskiej Szkoły Filmowej. W mieście nie brakuje także imprez sportowych, w które angażuje się Bank, jak biegi z cyklu PKO Grand Prix Gdyni: Bieg Niepodległości, czy z cykl Tropem Wilczym. Gdynia liczy blisko ćwierć miliona mieszkańców. Według badań socjologów, są oni najbardziej zadowoleni ze swojego miejsca zamieszkania w Polsce.

Miasto jest ważnym ośrodkiem przemysłowym i biznesowym. Obok turystyki kwitnie tu gospodarka morska i przemysł stoczniowy, ale coraz wyraźniej widać też rozwój sektora finansowego. Tu znajduje się regionalna siedziba PKO Banku Polskiego. Gdynia to ważny samorząd w gronie klientów Banku. Współpraca trwa od 2005 r. Port Gdynia dynamicznie się rozwija. W 2018 r. osiągnął rekordową wartość przeładunków – przekroczyły one 23,5 mln. ton. Wykorzystując swój potencjał Port Gdynia dąży do przyjmowania największych statków i obsługi największych armatorów.

Ewa Maciejewska
specjalista w PKO Banku Polskim

Zobacz serwis przygotowany z okazji 100-lecia PKO Banku Polskiego - www.stolatpkobp.pl

Czytaj także:

Kolekcjonerska moneta z okazji 100-lecia powstania PKO Banku Polskiego

PKO Bank Polski najcenniejszą polską spółką

PKO Bank Polski krajowym liderem finansowania handlu