2017.05.26

Polskie firmy wyruszają w świat

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa coraz lepiej radzą sobie na zagranicznych rynkach, z roku na rok stają się odważniejsze, sprawnie wykorzystują nowoczesne technologie, internet i wszelkie możliwości online, wychodzą na globalne rynki i mimo dużej konkurencji potrafią się na nich utrzymać.

Polskie firmy wyruszają w świat

Przez ostatnie lata systematycznie rósł odsetek firm, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy eksportowały swoje usługi lub produkty. Polscy przedsiębiorcy bardzo dobrze oceniają przychody z eksportu. Nasze rodzime firmy w coraz większym stopniu są w stanie konkurować ceną, jakością i innowacyjnością z zagranicznymi podmiotami, a także znajdują rynki chętnie przyjmujące krajowe produkty i usługi.

Polski eksport od kilku lat dynamicznie rośnie (w 2012 r. w porównaniu z 2010 r. – o 11,7%, w 2013 r. – o 19,7% oraz 24,1% w 2014 r.). W okresie od 2000 do 2014 r. tempo wzrostu polskiego eksportu było jednym z najwyższych w Unii Europejskiej - osiągając 4 miejsce po Litwie, Słowacji i Łotwie (raport PARP 2016).

W ostatnim czasie zaobserwowano także poprawę sytuacji gospodarczej w całym kraju, wzrosły średnie dochody ludności, obniżył się poziom bezrobocia, co w teorii powinno wpłynąć na lokowanie kapitału w państwowej gospodarce, a mimo to przedsiębiorcy dostrzegli potencjał w sprzedaży zagranicznej. Przeciętna firma eksportująca wyroby z sektora MSP sprzedaje za granicę towary i usługi o wartości kolejno:  2,6 mln zł i 3,8 mln zł (PARP).

Najbardziej oczywistą formą eksportu jest wymiana handlowa pomiędzy Polską a innymi krajami Unii Europejskiej, czyli sprzedaż wewnątrzwspólnotowa. Wstąpienie Polski do UE przyniosło dynamiczny rozwój eksportu, dzięki zniesieniu opłat celnych i kontroli granicznych. Kluczowe znaczenie ma jednak znajomość rynków, na które trafić mają krajowe towary lub usługi.

- Firmy coraz lepiej radzą sobie w nawiązywaniu relacji biznesowych z wiarygodnymi, zagranicznymi odbiorcami. Eksport jest dla nich szansą na wzmocnienie swojej pozycji na arenie międzynarodowej, wzrost rozpoznawalności marki, a przede wszystkim wzrost przychodów – podkreśla Paweł Konopka z Zespołu Analiz i Wsparcia Eksportu PKO Banku Polskiego.

Niemcy od lat są głównym krajem działalności eksportowej polskich firm. Przedsiębiorcy cenią rynek niemiecki przede wszystkim za jakość infrastruktury, dyscyplinę płatniczą i przewidywalność polityki gospodarczej. Polska natomiast awansowała na 5. miejsce wśród strategicznych partnerów europejskich Niemiec. Na zachodniego sąsiada przypada obecnie ponad 27% polskiego eksportu ogółem.

Kolejne kraje, do których eksportuje największa liczba przedsiębiorców to Wielka Brytania, Czechy, Francja i Włochy.

Części samochodowe, meble, drewno, czyli co eksportują polskie firmy

Zaangażowanie w działalność eksportową rośnie wraz z wielkością przedsiębiorstwa. Najmniejszy odsetek firm eksportujących stanowią mikroprzedsiębiorstwa. Niemal jedna trzecia małych firm (31,1%, ), blisko połowa średnich firm (46,8%) oraz dwie trzecie dużych (66,3%) prowadzi działalność eksportową towarów. W przypadku eksportu usług odsetki te są znacznie niższe. Wg danych GUS ok. 82,0 tys. przedsiębiorstw działających w Polsce sprzedaje swoje wyroby poza granicami kraju, a jedynie 18,1 tys. usługi (dane za 2014 r.).

W 2016 roku najchętniej eksportowanymi towarami były części samochodowe i akcesoria do pojazdów. Kolejne miejsce zajęły auta, meble, maszyny do automatycznego przetwarzania danych, aparatura do telefonii i telegrafii przewodowej, druty, kable oraz leki.

Również polska żywność z powodzeniem sprzedaje się w krajach unijnych (głównie mięso drobiowe, wołowe, wieprzowe czy ryby wędzone, mrożone lub przetworzone). Dużą popularnością cieszą się polskie produkty mleczarskie, piekarskie, a także soki i mrożone owoce. Ponadto, głównie w handlu z Niemcami, udany biznes stanowi eksport polskiej żywności ekologicznej.

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa na zagranicznych rynkach

Najprostszą drogę do efektywnej ekspansji zagranicznej posiadają duże korporacje. Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa dysponują mniejszym kapitałem. Biorąc pod uwagę ograniczone zasoby finansowe mniejszych firm, mają one często mniejszą zdolność do wychodzenia na zagraniczne rynki. Dlatego tak ważne jest, aby polskie firmy z sektora MSP mające duży potencjał dostawały maksymalne wsparcie w realizacji zagranicznych działań.

- Niemal połowa polskiego PKB wytwarzana jest właśnie przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. MSP zatrudniają aż 6,3 mln osób, czyli blisko 70% wszystkich pracujących, stąd tak duża potrzeba wspierania przedsiębiorstw m.in. w zakresie ekspansji zagranicznej. Szczególnej pomocy potrzebują mikroprzedsiębiorstwa, gdyż jedynie  3% takich firm eksportuje swoje towary na rynki zagraniczne. - podkreśla Paweł Konopka.

W obliczu spadku sprzedaży na rynku lokalnym, eksport staje się coraz częstszym sposobem na zrównoważenie przychodów dla polskiego przedsiębiorcy. Eksport to także skuteczny sposób na ograniczenie sezonowości sprzedaży, zrównoważenie mniejszego popytu na rynku macierzystym i możliwość utrzymania stabilnego zatrudnienia.

Pomoc w ekspansji zagranicznej

Firmy już aktywne na rynkach zagranicznych oraz nowopowstałe, które planują działalność eksportową mogą skorzystać z szeregu ofert pomocowych ze strony polskich instytucji. Jest to pomoc nie tylko merytoryczna, ale także finansowa. Instytucje odpowiadające za pomoc w zakresie eksportu polskich towarów i usług odpowiadają m.in. za pomoc w nawiązaniu kontaktów z przedsiębiorcami zagranicy, udostępnianie baz danych, rozpowszechnianie ofert, udzielanie aktualnych informacji rynkowych. W tym zakresie wsparcia udzielają m.in. Izby Gospodarcze i Handlowe, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polski Fundusz Rozwoju, Bank Gospodarstwa Krajowego i wiele innych podmiotów. Niektóre z nich oferują także wsparcie finansowe, jak: kredyty dla eksporterów, kredyty dla zagranicznych nabywców finansujące zakup polskich towarów, ochrona finansowania.

PKO Bank Polski ściśle współpracuje jako partner strategiczny z Polskim Funduszem Rozwoju przy wspieraniu MSP w zakresie eksportu. Przedsiębiorcy będący klientami Banku mogą korzystać z oferty produktów finansowych i doradczych udostępnianych przez PFR w ramach Programu Ekspansji Międzynarodowej Polskich Przedsiębiorstw oraz z programu gwarancji kredytów eksportowych, co obniża koszt kredytowania. Dodatkowo możliwe jest skorzystanie z opcji „Ubezpieczenie na cały świat”, które gwarantuje lepsze zabezpieczenie transakcji. 

Małgorzata Witkowska
specjalista w PKO Banku Polskim

  • PROSTA POŻYCZKA DLA FIRM

    • Od 5000 zł do 500 000 zł
    • Wypłata możliwa nawet w dniu wypełnienia wniosku
    • Na dowolny cel Twojej działalności gospodarczej
    • Z możliwością dobrowolnego ubezpieczenia spłaty rat

    Wypełnij formularz - oddzwonimy

Czytaj także:

Finansowanie sektora MSP

Ekspansja za granicę

    • Bankofirma

      02019.07.04

      Okna, drzwi i bramy z Białegostoku. W Pafo-Bud stawiają na jakość

      Konkretny w rozmowie, skuteczny w biznesie. Taki jest Dariusz Matyszewski, udziałowiec firmy Pafo-Bud z Białegostoku, która od ponad 20 lat produkuje okna, drzwi i bramy. W swoich działaniach spółka stawia na jakość towaru i usługi przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.04

      Przejdź płynnie do faktoringu

      Po faktoring sięga coraz większa grupa przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak jeszcze wiedzą, jakie mogą mieć korzyści z umowy faktoringu. Nie chodzi tylko o płynność finansową firmy – faktoring to również możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi partnerami i ich weryfikacja jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.01

      Maciejowy Sad – kiedy rodzinna pasja, staje się biznesem

      Maciejowy Sad to idealny przykład, jak rodzinną pasję przekuwać w rodzinny biznes. Przed laty Jerzy Karczewski na lutyńskiej ziemi w okolicach Wrocławia założył sad. Później opiekę nad gospodarstwem przekazał synowi Maciejowi. W 2010 r. postanowili zwiększyć dostępność tłoczonych soków, żeby szersze grono konsumentów mogło skosztować ich produktów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.28

      Pizza była mało znana. „Pruszynka” to zmieniła

      Kiedy Piotr Pruszyński w 1998 r. otworzył swoją pierwszą pizzerię „Pruszynka” w Białymstoku, wielu ludzi w regionie nie wiedziało, czym jest pizza i co po złożeniu zamówienia otrzymają na talerzu. Dziś przedsiębiorca posiada pięć lokali, które z powodzeniem zaspokajają apetyty mieszkańców miasta.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.13

      Pensjonat i hotelik w mazurskim stylu. Goście przyjeżdżają nawet trzy razy w roku

      Goście z Europy Zachodniej zamiast dużych hoteli wolą mniejsze i kameralne obiekty, gdzie mają bezpośredni kontakt z właścicielami. Znajdują to u nas w Pensjonaciku Cyklada i Mazurskiej Chacie – przekonuje Jacek Jaworski, który wraz z żoną Izabelą prowadzi obiekty wypoczynkowe na uboczu Mikołajek w okolicach Jeziora Mikołajskiego. Małżeństwo przygotowuje właśnie Pawilon SPA z sauną i jacuzzi, bo ciągle chce rozwijać ofertę dla turystów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.11

      Let’s Fintech with PKO Bank Polski – rozumiemy potrzeby innowacyjnych firm

      PKO Bank Polski rozwija projekt Let’s Fintech, dzięki któremu współpracuje ze startupami i angażuje się w wyszukiwanie najbardziej perspektywicznych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. O pracy zespołu, wdrożeniach i poszukiwaniu kolejnych projektów mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim

      więcej
    Pokaż więcej