2017.05.26

Polskie firmy wyruszają w świat

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa coraz lepiej radzą sobie na zagranicznych rynkach, z roku na rok stają się odważniejsze, sprawnie wykorzystują nowoczesne technologie, internet i wszelkie możliwości online, wychodzą na globalne rynki i mimo dużej konkurencji potrafią się na nich utrzymać.

Polskie firmy wyruszają w świat

Przez ostatnie lata systematycznie rósł odsetek firm, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy eksportowały swoje usługi lub produkty. Polscy przedsiębiorcy bardzo dobrze oceniają przychody z eksportu. Nasze rodzime firmy w coraz większym stopniu są w stanie konkurować ceną, jakością i innowacyjnością z zagranicznymi podmiotami, a także znajdują rynki chętnie przyjmujące krajowe produkty i usługi.

Polski eksport od kilku lat dynamicznie rośnie (w 2012 r. w porównaniu z 2010 r. – o 11,7%, w 2013 r. – o 19,7% oraz 24,1% w 2014 r.). W okresie od 2000 do 2014 r. tempo wzrostu polskiego eksportu było jednym z najwyższych w Unii Europejskiej - osiągając 4 miejsce po Litwie, Słowacji i Łotwie (raport PARP 2016).

W ostatnim czasie zaobserwowano także poprawę sytuacji gospodarczej w całym kraju, wzrosły średnie dochody ludności, obniżył się poziom bezrobocia, co w teorii powinno wpłynąć na lokowanie kapitału w państwowej gospodarce, a mimo to przedsiębiorcy dostrzegli potencjał w sprzedaży zagranicznej. Przeciętna firma eksportująca wyroby z sektora MSP sprzedaje za granicę towary i usługi o wartości kolejno:  2,6 mln zł i 3,8 mln zł (PARP).

Najbardziej oczywistą formą eksportu jest wymiana handlowa pomiędzy Polską a innymi krajami Unii Europejskiej, czyli sprzedaż wewnątrzwspólnotowa. Wstąpienie Polski do UE przyniosło dynamiczny rozwój eksportu, dzięki zniesieniu opłat celnych i kontroli granicznych. Kluczowe znaczenie ma jednak znajomość rynków, na które trafić mają krajowe towary lub usługi.

- Firmy coraz lepiej radzą sobie w nawiązywaniu relacji biznesowych z wiarygodnymi, zagranicznymi odbiorcami. Eksport jest dla nich szansą na wzmocnienie swojej pozycji na arenie międzynarodowej, wzrost rozpoznawalności marki, a przede wszystkim wzrost przychodów – podkreśla Paweł Konopka z Zespołu Analiz i Wsparcia Eksportu PKO Banku Polskiego.

Niemcy od lat są głównym krajem działalności eksportowej polskich firm. Przedsiębiorcy cenią rynek niemiecki przede wszystkim za jakość infrastruktury, dyscyplinę płatniczą i przewidywalność polityki gospodarczej. Polska natomiast awansowała na 5. miejsce wśród strategicznych partnerów europejskich Niemiec. Na zachodniego sąsiada przypada obecnie ponad 27% polskiego eksportu ogółem.

Kolejne kraje, do których eksportuje największa liczba przedsiębiorców to Wielka Brytania, Czechy, Francja i Włochy.

Części samochodowe, meble, drewno, czyli co eksportują polskie firmy

Zaangażowanie w działalność eksportową rośnie wraz z wielkością przedsiębiorstwa. Najmniejszy odsetek firm eksportujących stanowią mikroprzedsiębiorstwa. Niemal jedna trzecia małych firm (31,1%, ), blisko połowa średnich firm (46,8%) oraz dwie trzecie dużych (66,3%) prowadzi działalność eksportową towarów. W przypadku eksportu usług odsetki te są znacznie niższe. Wg danych GUS ok. 82,0 tys. przedsiębiorstw działających w Polsce sprzedaje swoje wyroby poza granicami kraju, a jedynie 18,1 tys. usługi (dane za 2014 r.).

W 2016 roku najchętniej eksportowanymi towarami były części samochodowe i akcesoria do pojazdów. Kolejne miejsce zajęły auta, meble, maszyny do automatycznego przetwarzania danych, aparatura do telefonii i telegrafii przewodowej, druty, kable oraz leki.

Również polska żywność z powodzeniem sprzedaje się w krajach unijnych (głównie mięso drobiowe, wołowe, wieprzowe czy ryby wędzone, mrożone lub przetworzone). Dużą popularnością cieszą się polskie produkty mleczarskie, piekarskie, a także soki i mrożone owoce. Ponadto, głównie w handlu z Niemcami, udany biznes stanowi eksport polskiej żywności ekologicznej.

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa na zagranicznych rynkach

Najprostszą drogę do efektywnej ekspansji zagranicznej posiadają duże korporacje. Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa dysponują mniejszym kapitałem. Biorąc pod uwagę ograniczone zasoby finansowe mniejszych firm, mają one często mniejszą zdolność do wychodzenia na zagraniczne rynki. Dlatego tak ważne jest, aby polskie firmy z sektora MSP mające duży potencjał dostawały maksymalne wsparcie w realizacji zagranicznych działań.

- Niemal połowa polskiego PKB wytwarzana jest właśnie przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. MSP zatrudniają aż 6,3 mln osób, czyli blisko 70% wszystkich pracujących, stąd tak duża potrzeba wspierania przedsiębiorstw m.in. w zakresie ekspansji zagranicznej. Szczególnej pomocy potrzebują mikroprzedsiębiorstwa, gdyż jedynie  3% takich firm eksportuje swoje towary na rynki zagraniczne. - podkreśla Paweł Konopka.

W obliczu spadku sprzedaży na rynku lokalnym, eksport staje się coraz częstszym sposobem na zrównoważenie przychodów dla polskiego przedsiębiorcy. Eksport to także skuteczny sposób na ograniczenie sezonowości sprzedaży, zrównoważenie mniejszego popytu na rynku macierzystym i możliwość utrzymania stabilnego zatrudnienia.

Pomoc w ekspansji zagranicznej

Firmy już aktywne na rynkach zagranicznych oraz nowopowstałe, które planują działalność eksportową mogą skorzystać z szeregu ofert pomocowych ze strony polskich instytucji. Jest to pomoc nie tylko merytoryczna, ale także finansowa. Instytucje odpowiadające za pomoc w zakresie eksportu polskich towarów i usług odpowiadają m.in. za pomoc w nawiązaniu kontaktów z przedsiębiorcami zagranicy, udostępnianie baz danych, rozpowszechnianie ofert, udzielanie aktualnych informacji rynkowych. W tym zakresie wsparcia udzielają m.in. Izby Gospodarcze i Handlowe, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polski Fundusz Rozwoju, Bank Gospodarstwa Krajowego i wiele innych podmiotów. Niektóre z nich oferują także wsparcie finansowe, jak: kredyty dla eksporterów, kredyty dla zagranicznych nabywców finansujące zakup polskich towarów, ochrona finansowania.

PKO Bank Polski ściśle współpracuje jako partner strategiczny z Polskim Funduszem Rozwoju przy wspieraniu MSP w zakresie eksportu. Przedsiębiorcy będący klientami Banku mogą korzystać z oferty produktów finansowych i doradczych udostępnianych przez PFR w ramach Programu Ekspansji Międzynarodowej Polskich Przedsiębiorstw oraz z programu gwarancji kredytów eksportowych, co obniża koszt kredytowania. Dodatkowo możliwe jest skorzystanie z opcji „Ubezpieczenie na cały świat”, które gwarantuje lepsze zabezpieczenie transakcji. 

Małgorzata Witkowska
specjalista w PKO Banku Polskim

  • PROSTA POŻYCZKA DLA FIRM

    • Od 5000 zł do 500 000 zł
    • Wypłata możliwa nawet w dniu wypełnienia wniosku
    • Na dowolny cel Twojej działalności gospodarczej
    • Z możliwością dobrowolnego ubezpieczenia spłaty rat

    Wypełnij formularz - oddzwonimy

Czytaj także:

Finansowanie sektora MSP

Ekspansja za granicę

    • Bankofirma

      02018.12.06

      Rzucili wszystko i wyjechali w Bieszczady. Stworzyli Bjorkowo – niepowtarzalne miejsce rodzinnego wypoczynku

      Mirosław Szulc i Joanna Zwolińska-Szulc porzucili korporacyjną karierę w konsultingu. Dwa lata temu postanowili, że się usamodzielnią. „Po okresie fascynacji miastami i pracą w wielkim biznesie przyszedł czas na zmiany. Na zbliżenie się do natury. Poszukiwanie wewnętrznego spokoju, czystego powietrza i powrotu do sportu” – wspominają w rozmowie z Bankomanią. Przy wsparciu PKO Banku Polskiego zbudowali Bjorkowo – swoje miejsce na ziemi w sercu Bieszczad, do którego zapraszają dziś gości z całego kraju (i nie tylko).

      więcej
    • Bankofirma

      02018.12.06

      Księgowość w firmie – tradycyjnie czy online?

      Utrzymywanie porządku w dokumentach finansowych i należyte wywiązywanie się obowiązków wobec fiskusa to poważne wyzwania stojące przed każdym przedsiębiorcą. Początkujący właściciele firm zazwyczaj nie mogą sobie pozwolić na zatrudnienie księgowego na etat, więc są szczególnie narażeni na błędy rachunkowe, które mogą słono kosztować. Sposobem na uniknięcie problemów jest skorzystanie ze wsparcia księgowego online lub powierzenie firmowych rozliczeń specjalistom z biura rachunkowego na zasadach outsourcingu.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.11.22

      Rusza szał przedświątecznych zakupów – nie odsyłaj swoich klientów z kwitkiem!

      Mikołaje na sklepowych witrynach, dekoracje na ulicach i w galeriach handlowych, do tego świąteczne promocje w sklepach i coraz większe tłumy – ruszył bardzo gorący okres w handlu. Świąteczna atmosfera zaczyna się w Polsce z roku na rok coraz wcześniej i to już nikogo nie dziwi. Coraz bardziej dziwi natomiast informacja, że sklep nie przyjmuje płatności kartą lub telefonem.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.11.21

      Zaczyna się już na plantacjach ziemniaków. Poznaj Super Anioła z Łomży

      Produkują skrobię ziemniaczaną, syrop glukozowy czy grysik – grupa PEPEES jest łomżyńskim Super Aniołem. Firma została nagrodzona podczas lokalnego plebiscytu, którego sponsorem jest PKO Bank Polski.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.11.19

      Przyjmuj płatności kartą. Z Programem Polska Bezgotówkowa to nic nie kosztuje

      Klienci coraz częściej pytają o możliwość uregulowania należności kartą, a ty wciąż odmawiasz? Wyjdź naprzeciw ich oczekiwaniom i zamów terminal płatniczy PKO Banku Polskiego w ramach programu Polska Bezgotówkowa. W pierwszym roku nie zapłacisz prowizji od wykonanych transakcji. Posiadanie i użytkowanie terminala płatniczego również będzie bezpłatne.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.11.07

      Dodaje smaku od 28 lat! Anioł Biznesu w kategorii „Firma z sercem” dla Zakładów Spożywczych BONA

      Historia tego biznesu rozpoczyna się od... majonezu. To był pierwszy produkt, który zjechał z taśm produkcyjnych firmy BONA w 1990 r. Później ofertę uzupełniono o musztardy i sosy. Dziś spółka produkuje ponad 100 rodzajów produktów spożywczych i dostarcza je nie tylko do klientów w Polsce, ale również w krajach Unii Europejskiej, Stanów Zjednoczonych, a nawet w Afryce i na Bliskim Wschodzie.

      więcej
    Pokaż więcej