2017.05.26

Polskie firmy wyruszają w świat

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa coraz lepiej radzą sobie na zagranicznych rynkach, z roku na rok stają się odważniejsze, sprawnie wykorzystują nowoczesne technologie, internet i wszelkie możliwości online, wychodzą na globalne rynki i mimo dużej konkurencji potrafią się na nich utrzymać.

Polskie firmy wyruszają w świat

Przez ostatnie lata systematycznie rósł odsetek firm, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy eksportowały swoje usługi lub produkty. Polscy przedsiębiorcy bardzo dobrze oceniają przychody z eksportu. Nasze rodzime firmy w coraz większym stopniu są w stanie konkurować ceną, jakością i innowacyjnością z zagranicznymi podmiotami, a także znajdują rynki chętnie przyjmujące krajowe produkty i usługi.

Polski eksport od kilku lat dynamicznie rośnie (w 2012 r. w porównaniu z 2010 r. – o 11,7%, w 2013 r. – o 19,7% oraz 24,1% w 2014 r.). W okresie od 2000 do 2014 r. tempo wzrostu polskiego eksportu było jednym z najwyższych w Unii Europejskiej - osiągając 4 miejsce po Litwie, Słowacji i Łotwie (raport PARP 2016).

W ostatnim czasie zaobserwowano także poprawę sytuacji gospodarczej w całym kraju, wzrosły średnie dochody ludności, obniżył się poziom bezrobocia, co w teorii powinno wpłynąć na lokowanie kapitału w państwowej gospodarce, a mimo to przedsiębiorcy dostrzegli potencjał w sprzedaży zagranicznej. Przeciętna firma eksportująca wyroby z sektora MSP sprzedaje za granicę towary i usługi o wartości kolejno:  2,6 mln zł i 3,8 mln zł (PARP).

Najbardziej oczywistą formą eksportu jest wymiana handlowa pomiędzy Polską a innymi krajami Unii Europejskiej, czyli sprzedaż wewnątrzwspólnotowa. Wstąpienie Polski do UE przyniosło dynamiczny rozwój eksportu, dzięki zniesieniu opłat celnych i kontroli granicznych. Kluczowe znaczenie ma jednak znajomość rynków, na które trafić mają krajowe towary lub usługi.

- Firmy coraz lepiej radzą sobie w nawiązywaniu relacji biznesowych z wiarygodnymi, zagranicznymi odbiorcami. Eksport jest dla nich szansą na wzmocnienie swojej pozycji na arenie międzynarodowej, wzrost rozpoznawalności marki, a przede wszystkim wzrost przychodów – podkreśla Paweł Konopka z Zespołu Analiz i Wsparcia Eksportu PKO Banku Polskiego.

Niemcy od lat są głównym krajem działalności eksportowej polskich firm. Przedsiębiorcy cenią rynek niemiecki przede wszystkim za jakość infrastruktury, dyscyplinę płatniczą i przewidywalność polityki gospodarczej. Polska natomiast awansowała na 5. miejsce wśród strategicznych partnerów europejskich Niemiec. Na zachodniego sąsiada przypada obecnie ponad 27% polskiego eksportu ogółem.

Kolejne kraje, do których eksportuje największa liczba przedsiębiorców to Wielka Brytania, Czechy, Francja i Włochy.

Części samochodowe, meble, drewno, czyli co eksportują polskie firmy

Zaangażowanie w działalność eksportową rośnie wraz z wielkością przedsiębiorstwa. Najmniejszy odsetek firm eksportujących stanowią mikroprzedsiębiorstwa. Niemal jedna trzecia małych firm (31,1%, ), blisko połowa średnich firm (46,8%) oraz dwie trzecie dużych (66,3%) prowadzi działalność eksportową towarów. W przypadku eksportu usług odsetki te są znacznie niższe. Wg danych GUS ok. 82,0 tys. przedsiębiorstw działających w Polsce sprzedaje swoje wyroby poza granicami kraju, a jedynie 18,1 tys. usługi (dane za 2014 r.).

W 2016 roku najchętniej eksportowanymi towarami były części samochodowe i akcesoria do pojazdów. Kolejne miejsce zajęły auta, meble, maszyny do automatycznego przetwarzania danych, aparatura do telefonii i telegrafii przewodowej, druty, kable oraz leki.

Również polska żywność z powodzeniem sprzedaje się w krajach unijnych (głównie mięso drobiowe, wołowe, wieprzowe czy ryby wędzone, mrożone lub przetworzone). Dużą popularnością cieszą się polskie produkty mleczarskie, piekarskie, a także soki i mrożone owoce. Ponadto, głównie w handlu z Niemcami, udany biznes stanowi eksport polskiej żywności ekologicznej.

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa na zagranicznych rynkach

Najprostszą drogę do efektywnej ekspansji zagranicznej posiadają duże korporacje. Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa dysponują mniejszym kapitałem. Biorąc pod uwagę ograniczone zasoby finansowe mniejszych firm, mają one często mniejszą zdolność do wychodzenia na zagraniczne rynki. Dlatego tak ważne jest, aby polskie firmy z sektora MSP mające duży potencjał dostawały maksymalne wsparcie w realizacji zagranicznych działań.

- Niemal połowa polskiego PKB wytwarzana jest właśnie przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. MSP zatrudniają aż 6,3 mln osób, czyli blisko 70% wszystkich pracujących, stąd tak duża potrzeba wspierania przedsiębiorstw m.in. w zakresie ekspansji zagranicznej. Szczególnej pomocy potrzebują mikroprzedsiębiorstwa, gdyż jedynie  3% takich firm eksportuje swoje towary na rynki zagraniczne. - podkreśla Paweł Konopka.

W obliczu spadku sprzedaży na rynku lokalnym, eksport staje się coraz częstszym sposobem na zrównoważenie przychodów dla polskiego przedsiębiorcy. Eksport to także skuteczny sposób na ograniczenie sezonowości sprzedaży, zrównoważenie mniejszego popytu na rynku macierzystym i możliwość utrzymania stabilnego zatrudnienia.

Pomoc w ekspansji zagranicznej

Firmy już aktywne na rynkach zagranicznych oraz nowopowstałe, które planują działalność eksportową mogą skorzystać z szeregu ofert pomocowych ze strony polskich instytucji. Jest to pomoc nie tylko merytoryczna, ale także finansowa. Instytucje odpowiadające za pomoc w zakresie eksportu polskich towarów i usług odpowiadają m.in. za pomoc w nawiązaniu kontaktów z przedsiębiorcami zagranicy, udostępnianie baz danych, rozpowszechnianie ofert, udzielanie aktualnych informacji rynkowych. W tym zakresie wsparcia udzielają m.in. Izby Gospodarcze i Handlowe, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polski Fundusz Rozwoju, Bank Gospodarstwa Krajowego i wiele innych podmiotów. Niektóre z nich oferują także wsparcie finansowe, jak: kredyty dla eksporterów, kredyty dla zagranicznych nabywców finansujące zakup polskich towarów, ochrona finansowania.

PKO Bank Polski ściśle współpracuje jako partner strategiczny z Polskim Funduszem Rozwoju przy wspieraniu MSP w zakresie eksportu. Przedsiębiorcy będący klientami Banku mogą korzystać z oferty produktów finansowych i doradczych udostępnianych przez PFR w ramach Programu Ekspansji Międzynarodowej Polskich Przedsiębiorstw oraz z programu gwarancji kredytów eksportowych, co obniża koszt kredytowania. Dodatkowo możliwe jest skorzystanie z opcji „Ubezpieczenie na cały świat”, które gwarantuje lepsze zabezpieczenie transakcji. 

Małgorzata Witkowska
specjalista w PKO Banku Polskim

  • PROSTA POŻYCZKA DLA FIRM

    • Od 5000 zł do 500 000 zł
    • Wypłata możliwa nawet w dniu wypełnienia wniosku
    • Na dowolny cel Twojej działalności gospodarczej
    • Z możliwością dobrowolnego ubezpieczenia spłaty rat

    Wypełnij formularz - oddzwonimy

Czytaj także:

Finansowanie sektora MSP

Ekspansja za granicę

    • Bankofirma

      02018.04.17

      Wspieramy firmy od startu! Najnowsza kampania PKO Banku Polskiego dla firm

      Dla początkującego przedsiębiorcy jednym z najważniejszych etapów rozpoczęcia działalności jest wybór odpowiedniej oferty finansowania. W odpowiedzi na te potrzeby PKO Bank Polski wspólnie z PKO Leasing, w nowej kampanii reklamowej zachęca przedsiębiorców do skorzystania z konkretnych produktów: Pożyczki na Start do 100 tys. zł na dowolny cel oraz leasingu do 120 tys. zł na pojazdy do 3,5t!

      więcej
    • Bankofirma

      02018.04.11

      Ufać znaczy kontrolować. Daj pracownikowi kartę debetową

      Paliwo do służbowego auta, biznesowy lunch czy kilkudniowa delegacja – musisz zapewnić swojemu pracownikowi fundusze na ten cel. Trzymanie i rozliczanie gotówki w firmie rodzi mnóstwo problemów z kontrolą finansową – skorzystaj więc z karty do firmowego konta. A ponieważ ufać znaczy kontrolować, zamiast kredytowej wybierz kartę debetową.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.03.20

      Rodzinne firmy wchodzą w świat nowych technologii

      Rodzinne firmy, które powstawały w pierwszym etapie rodzącej się w Polsce przedsiębiorczości, czyli na początku lat 90., trafiają dziś poprzez sukcesję w ręce kolejnego pokolenia. Młodzi ludzie starają się modernizować biznesy zarządzane przez rodziców lub dziadków.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.03.20

      Na fali przedsiębiorczości. Weź udział w konkursie Gdyński Biznesplan

      Podobno w biznesie nie ma miejsca na spontaniczność. Działalność powinna być dobrze zaplanowana. Przed rozpoczęciem inwestowania wypadałoby zrobić rozeznanie rynku, określić szanse i zagrożenia. Wielu młodych przedsiębiorców doskonale zdaje sobie z tego sprawę, jednak brakuje im pieniędzy, know-how lub wsparcia w rozpoczęciu działania.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.03.13

      Pożyczaj i rozwijaj firmę – kredyty dla firm szansą na rozwój

      Polska gospodarka rośnie w tempie najszybszym od blisko dekady. Inwestycje w ostatnim kwartale 2017 r. przyspieszyły aż o 11 proc. Koszty kredytów dla firm pozostają na niskim poziomie, dlatego trudno wyobrazić sobie lepszy moment na zrealizowanie perspektywicznego i dochodowego projektu.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.03.08

      W ZenCard można płacić gotówką

      ZenCard, należące do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, wprowadziło nowe rozwiązanie, dzięki któremu z programów lojalnościowych mogą korzystać także klienci dokonujący płatności gotówkowych, a nie tylko kartą.

      więcej
    Pokaż więcej