2018.09.11

Filmy dziesięciolecia, czyli do kogo powędrowały Złote Lwy!

„Fuga”, „Zimna Wojna”, „Twarz”, „Kamerdyner” – to tylko kilka filmów, które powalczą o „Złote Lwy” podczas nadchodzącego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. 43. edycja wydarzenia rozpocznie się za niespełna tydzień i potrwa do 22 września.

„Złote Lwy” przyznawane są w konkursie głównym i to właśnie ta rywalizacja budzi najwięcej emocji. Po raz pierwszy statuetka wręczona została w 1974 r. Otrzymał ją Jerzy Hoffman za „Potop”. Jak wyglądały najlepsze polskie filmy (według jury gdyńskiego konkursu) w ostatniej dekadzie?

 

32. FPFF, rok 2007, „Sztuczki”, reż. Andrzej Jakimowski

Bohaterem opowieści jest sześcioletni Stefek i jego starsza siostra. Rodzeństwo żyje przekonane, że niesprawiedliwym losem można sterować dzięki tytułowym sztuczkom. Kiedy chłopiec zauważa na stacji kolejowej mężczyznę podobnego do ojca, postanawia to sprawdzić. Niezwykły obraz powolnego, jednak pełnego emocji życia w małym mieście.

33. FPFF, rok 2008, „Mała Moskwa”, reż. Waldemar Krzystek

Wzruszająca historia opowiadająca o romansie polskiego oficera i żony radzieckiego pilota rozgrywa się w 1968 r. w Legnicy, będącej w okresie PRL-u największym miejscem stacjonowania wojsk radzieckich.

34. FPFF, rok 2009, „Rewers”, reż. Borys Lankosz

Przy wielu recenzjach powiela się sformułowanie „inteligentna czarna komedia”. Nie bez powodu. Akcja filmu rozgrywa się w dwóch planach czasowych – w latach 50. i współcześnie. Z jednej strony opowiada historię Sabiny, którą matka i babka próbują wydać za mąż. Z drugiej reżyser przekazuje widzom ciekawą refleksję dotyczącą przeszłości Polski.

35. FPFF, rok 2010, „Różyczka”, reż. Jan Kidawa Błoński

Wzruszający obraz rozgrywający się pod koniec lat 60., w większości w warszawskiej scenerii. Opowiada o pisarzu, który wdaje się w romans z podstawioną przez UB dziewczyną. Niezwykle istotny jest jednak aspekt historyczny stanowiący tło dla miłosnych perypetii – zaprezentowano aparat władzy, gotowy „wpłynąć” na każdy życiorys.

36. FPFF, rok 2011, „Essential Killing”, reż. Jerzy Skolimowski

Nie jest to film polityczny. To obraz pokazujący jak przeciwstawia się potęgę jednostce. Fabuła opowiada o młodym Afgańczyku Mohammedzie, który zostaje schwytany przez wojska USA i przetransportowany do tajnej bazy w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności udaje mu się uciec i odtąd nie cofnie się przed niczym, by zachować wolność i ocalić życie.

37. FPFF, rok 2012, „W ciemności”, reż. Agnieszka Holland. Statuetkę otrzymał również producent filmu – Juliusz Machulski

Bohaterem filmu jest postać autentyczna, kanalarz Leopold Socha. Podczas niemieckiej okupacji, dzięki znajomości systemu kanalizacyjnego miasta, ukrył uciekinierów z getta we Lwowie. Niezwykły obraz człowieka wrażliwego na ludzkie cierpienie, który przez ponad rok opiekował się Żydami, którzy cudem uniknęli zagłady.

38. FPFF, rok 2013, „Ida”, reż. Paweł Pawlikowski. Statuetkę otrzymali również producenci filmu – Ewa Puszczyńska, Piotr Dzięcioł, Eric Abraham

Czarno-biała analiza psychologiczna postaci pojawiających się w życiu Anny, nowicjuszki, która jako sierota umieszczona została w klasztorze pod opieką zakonnic. Matka przełożona namawia ją, by przed święceniami odwiedziła swoją ciotkę, jedyną żyjącą krewną. Od niej dziewczyna dowiaduje się, że jest Żydówką. Ale to dopiero początek historii o poszukiwaniu własnej tożsamości.  

39. FPFF, rok 2014, „Bogowie”, reż. Łukasz Palkowski. Statuetkę otrzymał również producent filmu: Piotr Woźniak-Starak

Film opowiada o początkach kariery słynnego kardiochirurga Zbigniewa Religi, który w 1985 r. przeprowadził pierwszy w Polsce udany zabieg przeszczepienia serca. Obraz pokazuje trudną drogę do osiągnięcia sukcesu. Brawurowa rola Tomasz Kota, który uznany został za najlepszego aktora 39. FPFF w Gdyni.

40. FPFF, rok 2015, „Body/Ciało”, reż. Małgorzata Szumowska. Statuetkę otrzymał również producent filmu – Jacek Drosio

Bohaterami obrazu są cyniczny prokurator i jego cierpiąca na anoreksję córka. Każde z nich na swój sposób próbuje odnaleźć się po tragicznej śmierci najbliższej osoby. Film pokazuje, jak weryfikują swoje poglądy na życie i na śmierć.

41. FPFF, rok 2016, „Ostatnia rodzina”, reż. Jan P. Matuszyński. Statuetkę otrzymali również producenci filmu – Leszek Bodzak oraz Aneta Hickinbotham

Film w poruszający i niezwykle szczery sposób opowiada o losach rodziny Beksińskich. Akcja rozgrywa się na przestrzeni 28 lat, zaś fabuła koncentruje się przede wszystkim na warszawskim okresie życia rodziny. W filmie wykorzystano obrazy Zdzisława Beksińskiego należące do zbiorów Muzeum Historycznego w Sanoku oraz obrazy z prywatnej kolekcji pana Piotra Dmochowskiego.

42. FPFF, rok 2017, „Cicha Noc”, reż. Piotr Domalewski. Statuetkę otrzymali również producenci filmu – Jerzy Kapuściński, Ewa Jastrzębska, Jacek Bromski

Pracujący na co dzień w Holandii Adam w Wigilię Bożego Narodzenia odwiedza swój rodzinny dom na polskiej prowincji. Wydarzenia tej wigilijnej nocy mają wpływ na życie wszystkich członków rodziny.

43. FPFF, rok 2018...

Podczas 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni o statuetkę „Złotych Lwów” powalczy w sumie 16 obrazów: 7 uczuć” (reż. Marek Koterski), Autsajder (reż. Adam Sikora), Dziura w głowie” (reż. Piotr Subbotko), Eter” (reż. Krzysztof Zanussi), Jak pies z kotem” (reż. Janusz Kondratiuk), Kamerdyner” (reż. Filip Bajon), Kler” (reż. Wojciech Smarzowski), Krew Boga” (reż. Bartosz Konopka), Pewnego razu w listopadzie” (reż. Andrzej Jakimowski), Twarz” (reż. Małgorzata Szumowska), Wilkołak” (reż. Adrian Panek), Zimna wojna” (reż. Paweł Pawlikowski), Fuga” (reż. Agnieszka Smoczyńska), Juliusz” (reż. Aleksander Pietrzak), Ułaskawienie” (reż. Jan Jakub Kolski), Zabawa, zabawa (reż. Kinga Dębska). Festiwal odbędzie się w dniach 17-22 września.

PKO Bank Polski po raz kolejny jest sponsorem głównym 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni! Podczas wydarzenia odbędą się pokazy specjalne filmów „Człowiek z marmuru”, „Poszukiwany, poszukiwana” oraz „Panny z Wilka”. Ich cyfryzację wspierał PKO Bank Polski.

Oktawia Staciewińska
Fot. materiały prasowe FPFF

Czytaj także:

Od narodzin do „Zakazanych piosenek” – 100 lat polskiej kinematografii, cz. 1

Powojenne dylematy moralne i początki polskiej komedii – 100 lat polskiej kinematografii, cz. 2

U progu i za progiem – polskie kino przebojem wkroczyło w XXI w. 100 lat polskiej kinematografii, cz. 3

 

loaderek.gifoverlay.png