„Orfeusz i Eurydyka” niebawem w Lublinie. Zajrzyj z nami za kulisy teatru i dowiedz się, jak powstaje scenografia
Rozpoczyna się nowy sezon w instytucjach kulturalnych. Na scenie Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, którego partnerem jest PKO Bank Polski, w najbliższy weekend wystawiona zostanie opera „Orfeusz i Eurydyka” w reżyserii Mariusza Trelińskiego.
W czwartek, w ramach wydarzeń towarzyszących, zobaczyć będzie można filmową adaptację tego dzieła, a w piątek wziąć udział w dyskusji o funkcjonowaniu opery w dzisiejszym świecie.
Rozmowa ze scenografem Niką Jaworowską
Co jest największym wyzwaniem w pracy scenografa?
Logistyka. Zawiadywanie ludźmi, materią i czasem.
Ile osób pracuje przy przygotowywaniu spektaklu?
Bywa, że przy podobnie skomplikowanej scenografii pracuje kilka, a czasami kilkanaście osób. Wtedy rozciąga się czas i podbija tempo.
Ile czasu potrzeba na przygotowanie ostatecznej scenografii?
Biorąc pod uwagę pełny proces od rozmowy, scenariusza po pierwszą próbę generalną – mniej więcej od 2 do 3 miesięcy (pamiętając o obsłudze granych spektakli i równoległych realizacjach).
Sztuka w oczach reżysera ewoluuje do ostatniej chwili. Zdarzają się zmiany nawet w dniu próby generalnej. Scenografia jest już gotowa i co wtedy?
Scenografia pełni służebną rolę. Zdarza się, że reżyser zmienia koncepcję sceny, przebieg akcji, ustawienie aktorów, a wówczas następuje przebudowa dekoracji. Zawsze jednak szuka się optymalnych rozwiązań.
Jakie są różnice w pracy scenografa teatralnego i filmowego?
Inaczej widzi oko kamery, inaczej ludzkie. Różnice wynikają przede wszystkim właśnie z percepcji. Poza tym trwałość. Nierzadko scenografia „pakuje się” w walizki i wyrusza w drogę. Jest wielokrotnego użytku, a filmowa najczęściej jednokrotnego.
Którą ze sztuk, przy której Pani pracowała, wspomina Pani najlepiej?
„Gdy rozum śpi, budzą się demony” Vallejo w poznańskim Teatrze Polskim. Nie miałam narzuconych ograniczeń, w tym estetycznych. Mogłam złożyć „osobisty hołd” kulturze hiszpańskiej.
Oktawia Staciewińska
„Orfeusz i Eurydyka” w reż. Mariusza Trelińskiego, filmowego mistrza prowadzenia akcji, to dzieło uniwersalne, opowiadające o niezwykłej historii miłości rodem z greckiej mitologii. Twórcą opery był osiemnastowieczny kompozytor Christoph Willibald Gluck, a spektakl zainicjował reformę opery formalnej. Historia mitologicznych kochanków, oparta o tragedię śmierci ukochanej i przekraczającej Hades miłości zrozpaczonego kochanka, zyskała w oświeceniu szczęśliwe zakończenie. Interpretacja Mariusza Trelińskiego jest jednak nieco inna, a opowieść przypomina bardziej wyprawę w głąb siebie, odnajdziemy też wątek chęci pogodzenia się ze śmiercią. Scenografią, wykonaną przez mistrza Borisa Kudlickę, jest współczesne blokowisko. Reżyser nie rezygnuje jednak z odniesień do przeszłości – spektakl kończy się tragicznie tak, jak w greckim micie. Opera jest wykonywana w oryginalnym języku, czyli włoskim.
Ewa Dados – Jabłońska, CSK w Lublinie
Czytaj także:
Gintrowski – a jednak coś po nas zostanie. Wyjątkowy koncert już 12 września w Poznaniu!
Muzyczna uczta od niedzieli w Kaliszu. Rusza II edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej
Łączą klasykę z muzyką współczesną. Orkiestra kameralna AUKSO gotowa na nowy sezon koncertowy!
Pliki do pobrania
Bankopasje
02019.07.16Kolejne niezwykłe filmowe spotkanie już w czwartek w Kinematografie
więcej„Stan cywilny? Tak.” To tylko jeden z wielu cytatów z „Rejsu”, które na stałe zagościły w języku polskim. Bo czy jest ktoś, kto owego dialogu nie kojarzy ze słynną filmową podróżą po Wiśle? W najbliższy czwartek 18 lipca w łódzkim kinie Kinematograf nie lada gratka dla fanów polskiego kina – na widzów czekać będzie kultowy obraz w reżyserii Marka Piwowskiego.
Bankopasje
02019.07.15Wielka bitwa konserwatorów o wielkie dzieło
więcejW 600. rocznicę wiktorii grunwaldzkiej z 15 lipca 1410 r. poddano kompleksowej renowacji obraz Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Dzięki przedsięwzięciu, które finansowo wsparł PKO Bank Polski, możemy dzisiaj podziwiać artystyczny rozmach twórcy. Powinniśmy przy tym docenić żmudną pracę konserwatorów dążących do przywrócenia dziełu świetności na co najmniej pół wieku.
Bankopasje
02019.07.12PKO Bank Polski oficjalnym partnerem quizu Ekstraklasy!
więcejPKO Bank Polski razem z Ekstraklasą S.A. prezentują nową i innowacyjną formułę rywalizacji wśród piłkarskich kibiców!
Bankopasje
02019.07.11„Świat przedwojennej fonografii” – o muzyce, sztuce i radiu opowiada Jan Emil Młynarski
więcejJazz trafił do Polski latach międzywojennych. Rolę sal koncertowych spełniały wówczas przede wszystkim dancingowe restauracje i nocne kluby, w których występowali pianiści i orkiestry jazzowe, piosenkarze oraz tancerze. Atmosferę kawiarnianych koncertów jazzowych Krakowa, Lwowa, a zwłaszcza Warszawy przywołuje podczas swoich występów Jazz Band Młynarski-Masecki.
Bankopasje
02019.07.09Sztafeta pomocy w Kluczborku
więcejPracownicy PKO Banku Polskiego i mieszkańcy Kluczborka wybiegali uśmiech dla Weroniki. Dzięki uczestnikom biegowej akcji charytatywnej, Fundacja PKO Banku Polskiego przekazała 10 tys. zł na rehabilitację dziewczynki. W ubiegłym roku podobną akcję zorganizowano dla Patryka, który teraz pomógł Weronice.
Bankopasje
02019.07.08#KandydatNaGwiazde – odcinek 5.
więcejZapraszamy na najnowszy odcinek naszego cyklu wideo #KandydatNaGwiazde.