Powojenne dylematy moralne i początki polskiej komedii – 100 lat polskiej kinematografii, cz. 2
Polska kinematografia jest dziś w znakomitej kondycji. Jej twórcy należą do europejskiej czołówki, a ich dzieła zyskują uznanie na arenie międzynarodowej. A jak wyglądały pierwsze powojenne produkcje filmowe w Polsce i na co chodzili do kina dziadkowie dzisiejszych nastolatków? O tym w 2. części naszego cyklu polskiej kinematografii.
Liberalizacja
Złagodzenie cenzury i ideologizacji polskiego kina powojennego to lata 50. XX w. Wyraźne rozluźnienie nastąpiło po śmierci Józefa Stalina. Efekt był natychmiastowy. Jakość polskiej sztuki filmowej wyraźnie wzrosła, a przedstawiana w nich rzeczywistość była zdecydowanie bliższa realiom życia. To podobało się nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Filmy znad Wisły zaczęły zdobywać coraz więcej nagród na międzynarodowych festiwalach, a krytycy nazwali ten nurt mianem „polskiej szkoły filmowej”. Ta epoka to wielkie dzieła, jak „Kanał” czy „Popiół i diament” Andrzeja Wajdy, „Eroica” i „Zezowate szczęście” Andrzeja Munka, „Prawdziwy koniec wielkiej wojny” i „Pociąg” Jerzego Kawalerowicza oraz „Krzyż walecznych” i „Nikt nie woła” Kazimierza Kutza. Swoje odrębne kino autorskie tworzyli w tym czasie również Tadeusz Konwicki oraz Wojciech Jerzy Has.
Odwrót
Polska szkoła filmowa jako nurt nie trwała długo. Już na początku lat 60. XX w doszło do jej likwidacji. Filmy jako niezgodne z propagandą partii zostały ocenione negatywnie, a twórcom polskich zespołów filmowych znacząco ograniczono swobodę. Ponowne upolitycznienie oraz wydarzenia marca 1968 r. spowodowały emigrację z kraju licznych twórców.
Równolegle, w 1960 r. odbyła się premiera filmu „Krzyżacy” w reżyserii Aleksandra Forda. Jest to najbardziej dochodowy obraz polskiej kinematografii. Hit, który na ekranach kin obejrzała rekordowa liczba ponad 32 mln widzów. Od momentu tego olbrzymiego sukcesu w repertuarze polskich kin na dobre zagościły głównie obrazy historyczne i kostiumowe, oparte na dziełach literackich. Nacisk położono wówczas na rozmach inscenizacyjny. Były to „Popioły” i „Ziemia obiecana” Wajdy, „Rękopis znaleziony w Saragossie” i „Sanatorium pod klepsydrą” Hasa, jak również „Faraon” Kawalerowicza, „Potop” czy „Pan Wołodyjowski” Jerzego Hoffmana.
Moralnie zaniepokojeni
Przełom lat 70. i 80. XX w. minął pod znakiem niepokoju. Wszechobecna korupcja, nepotyzm, naginanie zasad etycznych oraz społeczne przyzwolenie na niemoralność stały się podwaliną pod nowy nurt polskiej kinematografii określony mianem „kina moralnego niepokoju”. Do jego głównych twórców należeli Andrzej Wajda („Człowiek z marmuru”, „Człowiek z żelaza”) i Krzysztof Zanussi („Barwy ochronne”). Debiutowali w tym czasie m.in. Krzysztof Kieślowski, Janusz Kijowski, Feliks Falk, Filip Bajon i Agnieszka Holland. –To niewątpliwie jeden z najważniejszych nurtów w historii polskiej kinematografii – mówi Agata Lier, dziennikarka filmowa i krytyk. – Mimo to filmy spod jego znaku mają prawdopodobnie tylu samo fanów, co przeciwników… To kino publicystyczne, można nawet powiedzieć opozycyjne – filmy wpisujące się w ten nurt krytykują bowiem rzeczywistość (często w sposób zakamuflowany), są niezwykle aktualne, poruszają problemy moralne, nepotyzm, egoizm oraz degradację więzi międzyludzkich, wszelkie nadużycia czy korupcję władzy. Charakterystyczne dla tego nurtu są realistyczne obrazy z wyraźnie zarysowanym bohaterem, których akcja najczęściej toczy się na prowincji.
Wiele obrazów tego czasu trafiło na półki archiwów filmowych, bo władza objęła je zakazem rozpowszechniania. Ten los spotkał m.in. komedię „Miś” Stanisława Barei.
PKO Bank Polski po raz kolejny jest sponsorem głównym 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni! Podczas wydarzenia odbędą się pokazy specjalne filmów „Człowiek z marmuru”, „Poszukiwany, poszukiwana” oraz „Panny z Wilka”. Ich cyfryzację wspierał PKO Bank Polski.
Oktawia Staciewińska
Czytaj także:
Od narodzin do „Zakazanych piosenek” – 100 lat polskiej kinematografii, cz. 1
Surowy profesor, zodiakalna Waga i kluczowe decyzje
Operowy savoir vivre. Rozpocznij nowy sezon w Operze Krakowskiej
Bankopasje
02019.07.16Kolejne niezwykłe filmowe spotkanie już w czwartek w Kinematografie
więcej„Stan cywilny? Tak.” To tylko jeden z wielu cytatów z „Rejsu”, które na stałe zagościły w języku polskim. Bo czy jest ktoś, kto owego dialogu nie kojarzy ze słynną filmową podróżą po Wiśle? W najbliższy czwartek 18 lipca w łódzkim kinie Kinematograf nie lada gratka dla fanów polskiego kina – na widzów czekać będzie kultowy obraz w reżyserii Marka Piwowskiego.
Bankopasje
02019.07.15Wielka bitwa konserwatorów o wielkie dzieło
więcejW 600. rocznicę wiktorii grunwaldzkiej z 15 lipca 1410 r. poddano kompleksowej renowacji obraz Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Dzięki przedsięwzięciu, które finansowo wsparł PKO Bank Polski, możemy dzisiaj podziwiać artystyczny rozmach twórcy. Powinniśmy przy tym docenić żmudną pracę konserwatorów dążących do przywrócenia dziełu świetności na co najmniej pół wieku.
Bankopasje
02019.07.12PKO Bank Polski oficjalnym partnerem quizu Ekstraklasy!
więcejPKO Bank Polski razem z Ekstraklasą S.A. prezentują nową i innowacyjną formułę rywalizacji wśród piłkarskich kibiców!
Bankopasje
02019.07.11„Świat przedwojennej fonografii” – o muzyce, sztuce i radiu opowiada Jan Emil Młynarski
więcejJazz trafił do Polski latach międzywojennych. Rolę sal koncertowych spełniały wówczas przede wszystkim dancingowe restauracje i nocne kluby, w których występowali pianiści i orkiestry jazzowe, piosenkarze oraz tancerze. Atmosferę kawiarnianych koncertów jazzowych Krakowa, Lwowa, a zwłaszcza Warszawy przywołuje podczas swoich występów Jazz Band Młynarski-Masecki.
Bankopasje
02019.07.09Sztafeta pomocy w Kluczborku
więcejPracownicy PKO Banku Polskiego i mieszkańcy Kluczborka wybiegali uśmiech dla Weroniki. Dzięki uczestnikom biegowej akcji charytatywnej, Fundacja PKO Banku Polskiego przekazała 10 tys. zł na rehabilitację dziewczynki. W ubiegłym roku podobną akcję zorganizowano dla Patryka, który teraz pomógł Weronice.
Bankopasje
02019.07.08#KandydatNaGwiazde – odcinek 5.
więcejZapraszamy na najnowszy odcinek naszego cyklu wideo #KandydatNaGwiazde.