Poznaj ikony wielkiej sztuki narodowej
Józef Brandt, Stanisław Wyspiański i twórcy epoki średniowiecza… Dzięki mecenatowi PKO Banku Polskiego można podziwiać kunszt ich dzieł, poznawać kulisy powstawania obrazów, zaglądać do warsztatu artystów, a przede wszystkim obcować z wielką sztuką.
W Muzeum Narodowym w Warszawie i Krakowie czekają na zwiedzających fascynujące, różnorodne i niezwykłe ekspozycje.
Ze Szczebrzeszyna do galerii narodowej
Szczebrzeszyn reklamuje się za granicą. Miasto znane głównie z tego, że wypowiedzenie jego nazwy sprawia olbrzymi kłopot obcokrajowcom, zaprasza do siebie turystów hasłem: „Hard to say, easy to visit”. Nie ma jednak wątpliwości, że najlepszą reklamą dla miasta jest znakomity malarz – Józef Brandt. Przyszedł on na świat w połowie XIX w. właśnie w Szczebrzeszynie.
Muzeum Narodowe w Warszawie od 22 czerwca zaprasza na wystawę największych dzieł Józefa Brandta. To pierwsza tak duża prezentacja dorobku artysty. Obejmuje ok. 300 obiektów oraz elementów wyposażenia pracowni – obrazów olejnych, akwarel i rysunków, pochodzących z instytucji polskich i zagranicznych oraz z kolekcji prywatnych. Mecenasem wystawy jest PKO Bank Polski.
- PKO Bank Polski od lat aktywnie angażuje się w mecenat kultury i sztuki. Nie jest to pierwszy projekt realizowany wspólnie z Muzeum Narodowym w Warszawie. Wystawa dzieł Józefa Brandta jest pierwszą tak znaczącą w historii polskiego muzealnictwa prezentacją dorobku artysty. Tym bardziej, w przedsięwzięciu nie mogło zabraknąć Banku, któremu polscy artyści są szczególnie bliscy. Z satysfakcją włączamy się w popularyzację malarstwa tego wybitnego polskiego malarza – mówi Piotr Podstawek, dyrektor Biura Strategii i Segmentacji Marketingowej w PKO Banku Polskim
Twórczość Brandta to głównie obrazy batalistyczne i historyczne. Artysta ilustrował zarówno wielkie, historycznie udokumentowane bitwy, jak i drobne potyczki. Jego dzieła cechuje niezwykły realizm, swobodna kompozycja i mistrzowskie oddanie ruchu.
– Otwarcie wystawy wiąże się dla nas z ogromnymi emocjami – ekspozycja wieńczy czteroletni okres studiów nad twórczością artysty, których częścią były m.in. szczegółowe badania konserwatorskie czy poszukiwanie prac Brandta. Wystawie towarzyszy monumentalny, bogato ilustrowany trzytomowy katalog, stanowiący kompendium wiedzy o malarzu – mówią kuratorki wystawy Ewa Micke-Broniarek i Agnieszka Bagińska.
Niewątpliwie jest to malarz, który tak literacko podchodził do tematu, że wpływał na samą literaturę. Pod jego silnym wpływem pozostawał ponoć Henryk Sienkiewicz pisząc „Trylogię”.
– Brandt jest przedstawicielem malarstwa, którego nie trzeba rozumieć, ale należy czuć. Dzieje się to za pośrednictwem niedopowiedzianej treści, która staje się podporządkowana formie malarskiej. Nawet laik dopatrzy się w obrazach mistrza świadomych niedopowiedzeń drugiego planu i otoczenia tego co dzieje się na marginesie. Tych „malarskich peryferii” nasze oko nie definiuje jako konkretnych postaci, przedmiotów, detali pejzażu, przestaje je rozumieć, ale zaczyna odczuwać i po przez intuicję widzi to czego nie ma. Dla mnie te malarskie smaczki legitymizują Brandta w gronie wybitnych, bo tu forma w szczególny sposób występuje w symbiozie z warstwą literacką obrazu. Podbijając się wzajemnie zamyka dzieło w sposób, który cieszy oko każdego widza – twierdzi malarz młodego pokolenia, Michał Mroczka.
Odrębny nurt w twórczości Brandta stanowi malarstwo rodzajowe. Życie na wsi, jarmarki, podróżni odpoczywający przed karczmą, myśliwi wyruszający na polowanie i samotni jeźdźcy.
– Na wystawie znajdują się dzieła ze wszystkich okresów twórczości artysty, w tym zarówno monumentalne obrazy historyczne, jak i prace mniej znane i od lat lub nigdy nie pokazywane. Zapraszamy również zwiedzających do zapoznania się z metodami pracy artysty: sposobem używania rekwizytów, fotografii i rysunków w procesie twórczym. „Podglądanie” warsztatu malarza jest możliwe m.in. za sprawą aranżacji „wschodniej” pracowni Brandta w Monachium, dzięki której możemy poznać sposób jego pracy i najbliższe otoczenie – zachęcająEwa Micke-Broniarek i Agnieszka Bagińska.
Oprócz samej wystawy Muzeum Narodowe, przy współpracy z PKO Bankiem Polskim, przygotowało szereg wydarzeń towarzyszących. Można będzie wziąć udział w wykładach oraz spotkaniach tematycznych. Część z nich będzie tłumaczona na język migowy. Nie zabraknie też atrakcji dla najmłodszych – specjalne druki dla dzieci i dorosłych ułatwią interaktywne poznawanie ekspozycji.
Wystawa odbywa się w ramach projektu „3×Niepodległa w Muzeum Narodowym w Warszawie” pod Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości 1918–2018. Cykl realizowany jest w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa” na lata 2017–2021.
Duch historii i sacrum
PKO Bank Polski od lat wspiera projekty będące dziedzictwem naszej kultury narodowej i historii. Posiada Bankową Kolekcję Sztuki, w której zgromadził już ponad 70 prac wybitnych polskich twórców kilku pokoleń, m.in. Magdaleny Abakanowicz, Jana Tarasina, Edwarda Dwurnika czy Zofii Kulik. Angażuje się w działalność największych instytucji kultury w naszym kraju – Muzeów Narodowych w Krakowie i Warszawie. Tu właśnie jest mecenasem Galerii Sztuki Średniowiecznej. To najbogatsza i najbardziej różnorodna kolekcja sztuki pochodzącej z tego okresu.
Zaprezentowane są na niej przede wszystkim obiekty z okresu późnego średniowiecza, pochodzące głównie z Polski, nie brakuje jednak pojedynczych eksponatów z zachodu Europy. Są to dzieła, które pierwotnie przeznaczone były niemal wyłącznie do kościołów. Ekspozycja została zaprojektowana tak, aby widzowie mogli jak najlepiej zrozumieć rolę sztuki w życiu religijnym czasów średniowiecza – w epoce, w której nie istniało pojęcie sztuki we współczesnym znaczeniu. W galerii zobaczyć można imponujące ołtarze, sprzęty liturgiczne, ołtarzyki, obrazy i rzeźby przeznaczone do prywatnej modlitwy. Wystawie towarzyszą spotkania, wykłady oraz koncerty muzyki dawnej.
Krakowska ikona
PKO Bank Polski patronuje jednak nie tylko stołecznym wydarzeniom kulturalnym – jest również mecenasem wystawy poświęconej twórczości Stanisława Wyspiańskiego prezentowanej w Muzeum Narodowym w Krakowie. To unikatowa prezentacja prac jednego z najwybitniejszych i wszechstronnych polskich twórców. Zakrojona na szeroką skalę ekspozycja prezentuje ponad 900 pozycji: od rysunków i grafik poprzez obrazy, po rzeźby czy rzemiosło artystyczne. Dzięki temu odwiedzający muzeum mogą poznać nie tylko dzieła Wyspiańskiego, ale również jego postać i oryginalny styl, nazwany narodowym.
– Wystawa jest rzadką okazją do zobaczenia Wyspiańskiego w całym bogactwie jego dziedzictwa. Przy czym można potraktować ten temat w dwojaki sposób. Pierwszy to spojrzenie na Wyspiańskiego jako wszechstronnego geniusza, który swój nieprzeciętny talent realizował w wielu obszarach sztuki. Druga perspektywa: Wyspiański, eksplorując kolejne pola swojej twórczej aktywności, bezdyskusyjnie, bez kompleksów nie tylko objął w posiadanie własne dziedzictwo kulturowe Krakowa, ale także sięgnął po dziedzictwo Polski – kraju nieistniejącego w jego czasie, oraz szerzej – dziedzictwo kulturowe współczesnego mu cywilizowanego świata, od antyku po współczesność – mówi dr hab. Łukasz Gaweł, zastępca dyrektora ds. strategii, rozwoju i komunikacji w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Wystawę można oglądać do 20 stycznia 2019 r.
Oktawia Staciewińska
Czytaj także:
Wszystkie kolory muzyki. W weekend rusza 19. Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej
Magia jazzu. Rozmowa z Włodkiem Pawlikiem (nie tylko) o muzyce
Świerzy kontra Matejko – multimedialna wystawa portretów władców polskich w Świdniku
Pliki do pobrania
Bankopasje
02019.07.16Kolejne niezwykłe filmowe spotkanie już w czwartek w Kinematografie
więcej„Stan cywilny? Tak.” To tylko jeden z wielu cytatów z „Rejsu”, które na stałe zagościły w języku polskim. Bo czy jest ktoś, kto owego dialogu nie kojarzy ze słynną filmową podróżą po Wiśle? W najbliższy czwartek 18 lipca w łódzkim kinie Kinematograf nie lada gratka dla fanów polskiego kina – na widzów czekać będzie kultowy obraz w reżyserii Marka Piwowskiego.
Bankopasje
02019.07.15Wielka bitwa konserwatorów o wielkie dzieło
więcejW 600. rocznicę wiktorii grunwaldzkiej z 15 lipca 1410 r. poddano kompleksowej renowacji obraz Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Dzięki przedsięwzięciu, które finansowo wsparł PKO Bank Polski, możemy dzisiaj podziwiać artystyczny rozmach twórcy. Powinniśmy przy tym docenić żmudną pracę konserwatorów dążących do przywrócenia dziełu świetności na co najmniej pół wieku.
Bankopasje
02019.07.12PKO Bank Polski oficjalnym partnerem quizu Ekstraklasy!
więcejPKO Bank Polski razem z Ekstraklasą S.A. prezentują nową i innowacyjną formułę rywalizacji wśród piłkarskich kibiców!
Bankopasje
02019.07.11„Świat przedwojennej fonografii” – o muzyce, sztuce i radiu opowiada Jan Emil Młynarski
więcejJazz trafił do Polski latach międzywojennych. Rolę sal koncertowych spełniały wówczas przede wszystkim dancingowe restauracje i nocne kluby, w których występowali pianiści i orkiestry jazzowe, piosenkarze oraz tancerze. Atmosferę kawiarnianych koncertów jazzowych Krakowa, Lwowa, a zwłaszcza Warszawy przywołuje podczas swoich występów Jazz Band Młynarski-Masecki.
Bankopasje
02019.07.09Sztafeta pomocy w Kluczborku
więcejPracownicy PKO Banku Polskiego i mieszkańcy Kluczborka wybiegali uśmiech dla Weroniki. Dzięki uczestnikom biegowej akcji charytatywnej, Fundacja PKO Banku Polskiego przekazała 10 tys. zł na rehabilitację dziewczynki. W ubiegłym roku podobną akcję zorganizowano dla Patryka, który teraz pomógł Weronice.
Bankopasje
02019.07.08#KandydatNaGwiazde – odcinek 5.
więcejZapraszamy na najnowszy odcinek naszego cyklu wideo #KandydatNaGwiazde.