2018.06.13

Królowa Nauk w Olsztynie. Zakończyły się XVI Warmińsko-Mazurskie Zawody Matematyczne

Jeden kran napełnia basen w ciągu 2 godzin, a drugi w ciągu 6 godzin. Ile czasu potrzeba na napełnienie basenu, jeżeli odkręcimy oba krany jednocześnie? Z takim m.in. zadaniem mierzyli się uczniowie w ramach Warmińsko-Mazurskich Zawodów Matematycznych.

6 czerwca odbyła się Gala Laureatów tegorocznej edycji konkursu. W Auli Wydziału Matematyki i Informatyki UWM w Olsztynie spotkali się uczestnicy zawodów, ich rodzice, nauczyciele, dyrektorzy szkół oraz władze uczelni, miasta i województwa. Partnerem strategicznym zawodów jest PKO Bank Polski.

Matematyka nie bez powodu nazywana jest Królową Nauk. Stanowi nieodzowne narzędzie inżyniera i to nie tylko w zakresie stosowania konkretnych narzędzi matematycznych, ale przez ćwiczenie umysłu w zakresie abstrakcyjnego myślenia – mówi Zbigniew Paprzycki, koordynator i organizator konkursu.

Zawody mają charakter długofalowej przygody zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli. Kadra pedagogiczna podkreśla, że najtrudniej jest zachęcić uczestników do dodatkowego wysiłku, ale nie tylko ich. Sami nauczyciele również muszą wykonać większą pracę.

Ogólnopolską rywalizację organizuje Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Uczestnicy mierzą się w trzech kategoriach wiekowych: szkoły podstawowe, gimnazja oraz szkoły ponadgimnazjalne. Każda grupa musi przejść przez dwa etapy. Pierwszym z nich są eliminacje. Polegają one na rozwiązywaniu specjalnie przygotowanych zadań pod okiem nauczyciela w swojej szkole. To dla wprawy i praktyki, bo dopiero ostatni cykl etapu eliminacji jest punktowany. Potem następuje finał. Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych przystąpili do niego w tym roku w kwietniu, a zawodnicy ze szkół podstawowych i gimnazjów - w maju. Każdy uczestnik, który wziął udział w rywalizacji na Wydziale Matematyki i Informatyki UWM w Olsztynie, otrzymał przygotowany przez organizatorów test z pięcioma zadaniami i rozwiązał je samodzielnie.

W zawodach chętnie startują uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, bowiem finaliści tej rywalizacji mają zapewnione studia na Wydziale Matematyki i Informatyki UWM z możliwością uzyskania indywidualnego programu studiów z przydzielonym indywidualnym opiekunem naukowym.

Wielu uczniów ma wielką satysfakcję i radość z uczestniczenia w finale zawodów. – Bardzo miła atmosfera panowała na konkursie. Zostaliśmy ciepło przyjęci. Czuliśmy się jak u siebie. Super było! – mówiMarta Katarzyna Kulbacka, nauczycielka z Gimnazjum nr 2 w Olecku.

Wtóruje jej zadowolona koleżanka z elbląskiej szkoły. – Nie było lekko, ale było warto – podkreśla Magdalena Adryjanek, nauczycielka z Gimnazjum nr 3 w Elblągu.

Uczniowie z kolei zaznaczają, że cykle przygotowawcze poszerzają znacznie ich wiedzę. Często dotyczą zagadnień, które dopiero po kilku tygodniach pojawią się na lekcjach. Pracy więc jest mnóstwo, ale warto podjąć ten wysiłek. 

Uważamy, że zawody były świetnie zorganizowane. Dzięki życzliwej atmosferze zapomniałyśmy o stresie. Rozwiązywanie zadań przez 6 miesięcy umożliwiło nam powtórzenie materiału i poszerzenie wiadomości, co na pewno przyda się do matury. Bardzo podobała nam się uczelnia i mamy nadzieję, że w następnym roku będziemy mogły ponownie spróbować swoich sił – opowiadają Magda i Ula z klasy drugiej I Liceum Ogólnokształcące w Olecku.

Ci, którzy poradzili sobie najlepiej, nie kryją satysfakcji, ale też mówią o wielkim szczęściu.

Oprócz wiedzy, w matematyce przydaje się też szczęście - uważa jedna z laureatek Magdalena Domańska ze SP nr 2 w Nidzicy – Można się przygotowywać całymi latami, a jeśli nie dopisze szczęście, to nic się nie napisze. Ja specjalnie się nie przygotowywałam, ale zadania mi pasowały.

Pełna lista laureatów oraz wyróżnionych szkół znajduje się na stronie internetowej zawodów.

O wyjątkowym charakterze Warmińsko-Mazurskich Zawodów Matematycznych i o tym, dlaczego tak ważna jest popularyzacja matematyki, mówiZbigniew Paprzycki, koordynator i organizator konkursu.

Finał zawodów za nami, przed nami kolejne edycje konkursu. Jak zachęcić uczestników i nauczycieli do tego, by brali w nim udział?

Cel zawodów jest jasno określony: edukacyjny, popularyzujący matematykę. Należy zauważyć, że współczesna cywilizacja jest uzależniona od nowoczesnych technologii, a te, mówiąc ogólnie, od inżynierii: od biomedycyny, finansów, telekomunikacji, po badania kosmosu. Matematyka jest nieodzownym narzędziem inżyniera i to nie tylko w zakresie stosowania konkretnych narzędzi matematycznych, ale przez ćwiczenie umysłu w zakresie abstrakcyjnego myślenia.

Dlaczego ten konkurs jest wyjątkowy?

Warmińsko-Mazurskie Zawody Matematyczne mają unikatowy charakter, ponieważ popularyzują matematykę. Po pierwsze, aktywizują nauczycieli jako współorganizatorów zawodów w zakresie cykli przygotowawczych. Powstaje ranking szkół, ranking „aktywny nauczyciel” oraz organizowane są spotkania z nauczycielami. Po drugie, aktywizują uczniów. Odbywają się comiesięczne cykle przygotowawcze oraz rankingi wyników (zawsze aktualne na stronach zawodów), gdzie uczniowie mogą porównywać się między sobą i między szkołami. Wartością dodaną są wyjazdy wykładowców do szkół z wykładami.

Oktawia Staciewińska

Czytaj także:

Morskie opowieści w przeddzień Dni Morza w Szczecinie

„Dla użyteczności współziomków swoich”, czyli o poznańskich spotkaniach z arcydziełami w Bibliotece Raczyńskich

Nie czekamy – pomagamy Powstańcom Warszawskim

Pliki do pobrania