2018.04.16

Alfabet biegacza – O jak ogólnorozwój

Pod hasłem alfabet biegacza dziś nietypowy artykuł. Nie będzie w nim informacji wyłącznie o bieganiu, ale o ogólnym fizycznym rozwoju człowieka. Poszukamy odpowiedzi na pytanie co należy zrobić, by stać się w pełni sprawnym i zdrowym człowiekiem.

Organizm wysportowany to organizm pełen energii, wolny od uporczywych dolegliwości i kontuzji. Czy da się to osiągnąć wyłącznie biegając? Nie, ponieważ bieganie poprawia tylko niektóre cechy motoryczne – szybkość i wytrzymałość oraz w niewielkim stopniu także siłę. Do pełni sprawności brakuje jeszcze gibkości, skoczności oraz koordynacji ruchowej. Nawet pozornie świetny biegacz może być trapiony kontuzjami oraz przemęczony monotonną aktywnością. Naprawdę warto zadbać o ogólny rozwój własnego ciała. Można to porównać do budynków, które znacząco różnią się od siebie. Mamy bloki, wieżowce, zamki, pałace, hangary, magazyny czy domy jednorodzinne. Wszystkie łączy cecha wspólna – fundamenty! Trening ogólnorozwojowy to taki fundament, na którym swoją formę powinien budować każdy, kto uprawia jakąkolwiek dyscyplinę sportu, w tym także bieganie.

Co robić i ile czasu na to poświęcić?

Trening ogólnorozwojowy nie musi być traktowany jako odrębny. Wystarczy, że będziesz pamiętać o trzech poniższych punktach:

  1. Rozciąganie      po każdym treningu biegowym. To element, którego nie wolno pomijać. 10      minut na spokojne rozciąganie kilku partii mięśniowych po każdym bieganiu przyniesie      doskonałe efekty i poprawi gibkość twojego ciała.
  2. Obwód      siłowy, czyli ćwiczenia z własnym ciałem. Pompki, brzuszki, grzbiety,      przysiady – znasz je z lekcji WF-u. Warto, byś o nich nie zapominał, bo      pozwolą ci wzmocnić ciało. W okresie zimowym można poświęcić na ten rodzaj      treningu jedną jednostkę w tygodniu, a latem po prostu wygospodarować 20      minut po jednym z lżejszych treningów biegowych.
  3. O skoczność      i koordynację ruchową zadbasz sięgając po gry zespołowe. Wystarczy, że –      korzystając z pięknej pogody – raz na jakiś czas zamiast pójść pobiegać,      pograsz ze znajomymi w koszykówkę, tenisa, piłkę plażową lub badmintona.      Staniesz się dzięki temu bardziej wszechstronny.

Pamiętaj, że dobry biegacz to zdrowy biegacz. Nie ograniczaj się, zatem do monotonnego treningu. Zaskakuj organizm i dbaj o swój ogólny rozwój!

                                                                                              Maciej Żukiewicz
trener BiegamBoLubię

„BiegamBoLubię”.3 kwietnia ruszył nowy sezon akcji. W tym roku treningi będą odbywać się przez cały tydzień. PKO Bank Polski po raz kolejny jest partnerem strategicznym akcji i zaprasza do wspólnego biegania i trenowania. Na stadionach lekkoatletycznych w całej Polsce aż do 11 listopada 2018 r., bez względu na warunki atmosferyczne i liczbę chętnych, na miłośników ruchu będzie czekać 200 trenerów. Więcej informacji na stronie internetowej akcji.

Czytaj także:

Wystartuj w Biegu Konstytucji 3 Maja! Zapisy startują 14 kwietnia

Alfabet biegacza – N jak negative split

Alfabet biegacza – M jak mięśnie

    • Biegajmy razem

      02019.03.19

      Sylwetki polskich biegaczy #8: Dominika Nowakowska

      Dominika Nowakowska to wielokrotna medalistka mistrzostw Polski na średnich i długich dystansach. W historii polskiej lekkoatletyki zapisała się, uzyskując trzeci najlepszy czas na dystansie 5000 m (15:16,11). Od dwóch lat biega już tylko amatorsko, ale utrzymuje wysoką formę i w biegach ulicznych nie ma sobie równych. W zeszłym roku została zwyciężczynią klasyfikacji generalnej kobiet cyklu PKO Grand Prix Gdyni.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.03.14

      Biegajmy mądrze #14: Jak złamać cztery godziny w maratonie?

      Bieganie jest twoją pasją? Lubisz długie dystanse? Zdążyłeś już przebiec kilka półmaratonów w czasie poniżej 2:00 i co najmniej maraton w czasie 4:10–4:20? Fantastycznie! Jeżeli kochasz wyzwania, możesz teraz spróbować złamać na królewskim dystansie 4 godziny. Żeby sprostać zadaniu, będziesz potrzebował dobrego planu treningowego, samozaparcia i systematyczności.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.03.13

      Sylwetki polskich biegaczy #7: Monika Stefanowicz

      W swojej karierze trzykrotnie zdobywała tytuł mistrzyni Polski w maratonie. Na królewskim dystansie trzy razy reprezentowała Polskę na igrzyskach olimpijskich – w Atenach, Pekinie i Rio de Janeiro. W wieku 39 lat Monika Stefanowicz ciągle należy do ścisłej czołówki polskich biegaczek na dystansie 42,195 km.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.03.12

      Biegajmy mądrze #13: Jak zacząć biegać po górach?

      Lubisz bieganie na długich dystansach? Startujesz w zawodach, ale asfaltowe trasy powoli zaczynają ci się nudzić? Szukasz nowych wyzwań? Być może powinieneś spróbować biegów górskich. Każdy, kto się na to zdecyduje, powinien jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach. Jakich? Zapytaliśmy o to największego eksperta od biegów górskich w Polsce Marcina Świerca.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.03.11

      Marcin Świerc: W biegach górskich cały czas mogę przekraczać swoje granice

      Dobrze się czuję w biegach górskich, bo z natury jestem samotnikiem. Poza tym mogę cały czas przekraczać swoje granice – mówi Marcin Świerc, który w zeszłym roku wygrał słynny bieg górski TDS o długości 122 km. Teraz ma jeszcze ambitniejszy cel.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.03.06

      Pamięć i szacunek dla Żołnierzy Wyklętych. Tak wyglądał Bieg Tropem Wilczym w Warszawie

      To była niezwykła niedziela. Zafascynowany historią Żołnierzy Wyklętych postanowiłem wziąć udział w tegorocznej edycji Biegu Tropem Wilczym w Warszawie. Trasa po Forcie Bema oddała niesamowity klimat czasów, w których żyli nasi Bohaterowie, a pamięć o nich oraz podziw dla ich niezłomności była wśród biegaczy wszechobecna.

      więcej
    Pokaż więcej