2018.04.16

Alfabet biegacza – O jak ogólnorozwój

Pod hasłem alfabet biegacza dziś nietypowy artykuł. Nie będzie w nim informacji wyłącznie o bieganiu, ale o ogólnym fizycznym rozwoju człowieka. Poszukamy odpowiedzi na pytanie co należy zrobić, by stać się w pełni sprawnym i zdrowym człowiekiem.

Organizm wysportowany to organizm pełen energii, wolny od uporczywych dolegliwości i kontuzji. Czy da się to osiągnąć wyłącznie biegając? Nie, ponieważ bieganie poprawia tylko niektóre cechy motoryczne – szybkość i wytrzymałość oraz w niewielkim stopniu także siłę. Do pełni sprawności brakuje jeszcze gibkości, skoczności oraz koordynacji ruchowej. Nawet pozornie świetny biegacz może być trapiony kontuzjami oraz przemęczony monotonną aktywnością. Naprawdę warto zadbać o ogólny rozwój własnego ciała. Można to porównać do budynków, które znacząco różnią się od siebie. Mamy bloki, wieżowce, zamki, pałace, hangary, magazyny czy domy jednorodzinne. Wszystkie łączy cecha wspólna – fundamenty! Trening ogólnorozwojowy to taki fundament, na którym swoją formę powinien budować każdy, kto uprawia jakąkolwiek dyscyplinę sportu, w tym także bieganie.

Co robić i ile czasu na to poświęcić?

Trening ogólnorozwojowy nie musi być traktowany jako odrębny. Wystarczy, że będziesz pamiętać o trzech poniższych punktach:

  1. Rozciąganie      po każdym treningu biegowym. To element, którego nie wolno pomijać. 10      minut na spokojne rozciąganie kilku partii mięśniowych po każdym bieganiu przyniesie      doskonałe efekty i poprawi gibkość twojego ciała.
  2. Obwód      siłowy, czyli ćwiczenia z własnym ciałem. Pompki, brzuszki, grzbiety,      przysiady – znasz je z lekcji WF-u. Warto, byś o nich nie zapominał, bo      pozwolą ci wzmocnić ciało. W okresie zimowym można poświęcić na ten rodzaj      treningu jedną jednostkę w tygodniu, a latem po prostu wygospodarować 20      minut po jednym z lżejszych treningów biegowych.
  3. O skoczność      i koordynację ruchową zadbasz sięgając po gry zespołowe. Wystarczy, że –      korzystając z pięknej pogody – raz na jakiś czas zamiast pójść pobiegać,      pograsz ze znajomymi w koszykówkę, tenisa, piłkę plażową lub badmintona.      Staniesz się dzięki temu bardziej wszechstronny.

Pamiętaj, że dobry biegacz to zdrowy biegacz. Nie ograniczaj się, zatem do monotonnego treningu. Zaskakuj organizm i dbaj o swój ogólny rozwój!

                                                                                              Maciej Żukiewicz
trener BiegamBoLubię

„BiegamBoLubię”.3 kwietnia ruszył nowy sezon akcji. W tym roku treningi będą odbywać się przez cały tydzień. PKO Bank Polski po raz kolejny jest partnerem strategicznym akcji i zaprasza do wspólnego biegania i trenowania. Na stadionach lekkoatletycznych w całej Polsce aż do 11 listopada 2018 r., bez względu na warunki atmosferyczne i liczbę chętnych, na miłośników ruchu będzie czekać 200 trenerów. Więcej informacji na stronie internetowej akcji.

Czytaj także:

Wystartuj w Biegu Konstytucji 3 Maja! Zapisy startują 14 kwietnia

Alfabet biegacza – N jak negative split

Alfabet biegacza – M jak mięśnie