Dobry start w 2018 rok. Najlepsze wyniki wśród banków
PKO Bank Polski rozpoczął ten rok doskonałymi wynikami finansowymi. Zysk netto za I kw. 2018 r. wzrósł o ponad 44 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Przyczynił się do tego dalszy dynamiczny rozwój działalności biznesowej.
Wynik na działalności biznesowej w pierwszych trzech miesiącach roku wyniósł 3,2 mld zł, czyli o ponad 8 proc. więcej niż rok wcześniej i wspierany był rosnącym wynikiem odsetkowym (wzrost o 8,4 proc. rok rocznie do poziomu 2,2 mld zł) oraz wynikiem prowizyjnym (wzrost o 3,8 proc. rok rocznie do poziomu 737 mln zł).
– PKO Bank Polski ponownie osiągnął doskonałe wyniki finansowe. W pierwszym kwartale 2018 r. wypracował 757 mln zł zysku netto, czyli o ponad 200 mln zł więcej niż przed rokiem i jednocześnie o ponad 300 mln zł więcej niż kolejny bank w Polsce. Dzięki konsekwentnemu umacnianiu pozycji w kluczowych segmentach rynku, PKO Bank Polski pozostaje niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Rozwój biznesu konsekwentnie idzie w parze z umacnianiem pozycji kapitałowej, dlatego chcemy wypłacić naszym akcjonariuszom 688 mln zł dywidendy za 2017 r. – mówi Zbigniew Jagiełło, prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.
Umocnienie pozycji niekwestionowanego lidera polskiego sektora bankowego
Suma bilansowa Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego po I kwartale 2018 r. wyniosła 296,1 mld zł, co oznacza wzrost o 2,3 proc. w stosunku do I kwartału 2017 r. Aktywa PKO Banku Polskiego są o ponad 100 mld zł wyższe niż te należące do drugiego największego banku w Polsce, a zysk wypracowany przez PKO Bank Polski w I kw. był niemal dwukrotnie wyższy niż rezultat kolejnego banku. W pierwszych trzech miesiącach 2018 r. do 224,8 mld zł zwiększyło się finansowanie klientów Grupy Kapitałowej Banku, a powierzone bankowi przez nich oszczędności utrzymały się na wysokim poziomie 242 mld zł. PKO Bank Polski pozostaje niekwestionowanym liderem zarówno na rynku kredytów, jak i depozytów.
Istotne wzmocnienie siły kapitałowej
Rozwój działalności biznesowej, wysoka dyscyplina kosztowa oraz poprawa jakości portfeli kredytowych doprowadziły do istotnego wzmocnienia pozycji kapitałowej banku. Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I, bez podatku bankowego) obniżył się w I kw. 2018 r. do poziomu 45,3 proc., a koszt ryzyka spadł do niskiego poziomu 0,69 pp. Wysoka jakość kredytów pozwoliła na obniżenie o 25 proc. wartości odpisów aktualizujących. Takie wyniki spowodowały wzrost wskaźników kapitałowych, które pozostają na poziomach powyżej wymogów dywidendowych.
Najcenniejsza spółka na GPW i najcenniejsza marka finansowa w Polsce
PKO Bank Polski jest najcenniejszą spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, a jego wartość rynkowa na koniec kwietnia 2017 roku sięgnęła 52 mld zł. Bank posiada również najwyżej wycenioną markę krajowego sektora finansowego. W Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek 2017 dziennika „Rzeczpospolita” marka PKO Bank Polski wyceniona została na 2,7 mld zł. Jest też trzecim najbardziej wartościowym brandem w kraju.
Umocnienie pozycji lidera cyfryzacji i usług e-administracji
PKO Bank Polski umacnia pozycję lidera bankowości mobilnej w Polsce i na świecie. Ma ponad 2,6 mln aktywnych użytkowników korzystających z banku za pośrednictwem tabletów i smartfonów, a aplikacja IKO bije na głowę pozostałych konkurentów bankowych pod względem liczby aktywnych aplikacji, użytkowników i liczby transakcji mobilnych. Klienci PKO Banku Polskiego nie tylko coraz chętniej korzystają z aplikacji, ale także wystawiają jej najlepsze oceny. Dzięki temu zwyciężyło ona w prestiżowym rankingu aplikacji bankowych brytyjskiego Retail Banker International, obejmującym banki z całego świata.
PKO Bank Polski umacnia także pozycję lidera usług e-administracji. Liczba profili zaufanych założonych za pośrednictwem serwisu iPKO osiągnęła właśnie 250 tys.; klienci chętnie składają za pośrednictwem banku również wnioski o świadczenie z programu 500+ czy wnioski o sporządzenie zeznania podatkowego PIT-WZ. Mają także możliwość uzyskania wpisu do rejestru CEIDG dla zakładanej przez siebie działalności gospodarczej. Dzięki wykorzystaniu systemów bankowych nie muszą już składać wizyty w urzędzie. W niespełna trzy miesiące od udostępnienia tej możliwości, polscy przedsiębiorcy założyli w ten sposób już ponad tysiąc firm, z czego co czwarta ma rachunek w PKO Banku Polskim.
Kantor internetowy PKO Banku Polskiego podbija rynek
Od stycznia 2018 roku klienci PKO Banku Polskiego mają możliwość wymiany walut za pomocą serwisu transakcyjnego iPKO. W niewiele ponad 4 miesięce za pośrednictwem serwisu wykonanych zostało ponad 60 tys. transakcji na łączną kwotę ponad 385 mln zł. Kantor internetowy daje możliwość zawierania transakcji dla 28 par walutowych, a w połączeniu z komplementarnymi produktami, takimi jak karta wielowalutowa, pozwala w szybki sposób obsługiwać codzienne płatności w walutach obcych. Dzięki nowej usłudze i powiązanym produktom, klienci indywidualni mogą lepiej zarządzać swoimi finansami.
Własny akcelerator dla start-upów „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”
PKO Bank Polski uruchomił nabór do autorskiego programu akceleracyjnego „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”. To pierwszy akcelerator posiadający elementy środowiska API dedykowane start-upom. Program skierowany jest do start-upów rozwijających innowacyjne rozwiązania w zakresie usług finansowych. Młode firmy biorące udział w „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” otrzymają wsparcie w postaci zaplecza technologicznego i wiedzy. Najlepsze start-upy, które przejdą proces rekrutacji, mogą także liczyć na wsparcie banku w procesie skalowania ich biznesu.
Start akceleratora „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” to kolejny krok we współpracy PKO Banku Polskiego ze środowiskiem start-upowym. W 2017 r. bank jako pierwsza polska instytucja finansowa dokonał bezpośredniej inwestycji w spółkę fintechową, jest też pierwszym polskim bankiem wdrażającym technologię blockchain do procesu potwierdzania autentyczności dokumentów bankowych.
Centrum Bankowości Przedsiębiorstw działa już w pełnym zakresie
Zgodnie z realizowaną strategią, PKO Bank Polski wzmacnia swoją pozycję w strategicznym segmencie MŚP. Po pilotażu zakończonym sukcesem, od początku kwietnia PKO Bank Polski uruchomił w pełnym zakresie Centrum Bankowości Przedsiębiorstw, które zapewnia przedsiębiorcom dedykowaną sieć mobilnych doradców bankowych oraz merytoryczne wsparcie ekspertów z zakresu leasingu, faktoringu, produktów skarbowych czy trade finance. W ramach nowego modelu obsługi wprowadzony został również duet doradcy i analityka kredytowego, którzy razem współpracują z klientem. Rozwiązanie to zdecydowanie przyspiesza proces kredytowy, co pomaga budować długoterminowe relacje biznesowe. Centrum Bankowości Przedsiębiorstw dedykowane jest klientom firmowym o przychodach rocznych od 5 do 30 mln zł.
Powstanie oddział korporacyjny w Londynie
PKO Bank Polski jest zaufanym partnerem finansowania handlu. Opierając się na innowacyjnych rozwiązaniach, rozwija bogatą gamę usług ułatwiających działalność zagraniczną. Bank podąża za polskimi klientami wszędzie tam, gdzie potrzebują oni wsparcia polskiego banku, a podejmowane działania przekuwa w sukces biznesowy. Przykładem są zagraniczne oddziały korporacyjne PKO Banku Polskiego we Frankfurcie i w Pradze, które osiągnęły już zakładaną dochodowość. PKO Bank Polski pracuje nad uruchomieniem kolejnego oddziału korporacyjnego, tym razem w Londynie. Bank wspiera także ekspansję zagraniczną polskich firm poprzez rozwój infrastruktury dla rozliczeń zagranicznych. Starania PKO Banku Polskiego docenili eksperci z magazynu „Global Finance”, którzy wspólnie z analitykami branżowymi i ekspertami rynku, w rankingu The World’s Best Trade Finance Providers uznali PKO Bank Polski za krajowego lidera finansowania handlu 2018.
Szymon Pinderak
kierownik zespołu w PKO Banku Polskim
Czytaj także:
Doskonały wynik PKO Banku Polskiego w Warsaw Corporate Film Festival
Data Science w PKO Banku Polskim. Dowiedz się, na czym polega analiza Big Data w bankowości i dołącz do zespołu!
Kilimandżaro, alpaki i liczby
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?