Logo – skarb w skarbonce PKO
PKO Bank Polski jest najmocniejszą polską instytucją finansową i jedną z najsilniejszych marek w kraju. Jego znakiem rozpoznawczym jest logo – charakterystyczna skarbonka ułożona z liter PKO i wpadająca do niej moneta.
Wielu może się wydawać, że logo towarzyszy PKO Bankowi Polskiemu od zawsze. Jednak w roku jubileuszu stulecia Banku popularna skarbonka obchodzi 50. urodziny.
Mocna marka bez logotypu
W latach międzywojennych Pocztowa Kasa Oszczędności nie miała znaku graficznego, który można by uznać za logotyp. Na dokumentach bankowych czy afiszach reklamowych zawsze występowały wielkie litery P.K.O. Nad lub pod nimi widniał zazwyczaj wizerunek orła białego. Wskazywał on, że Pocztowa Kasa Oszczędności jest bankiem państwowym i państwo ręczy za złożone w niej pieniądze. Biały orzeł był też znakiem bardzo mocnego współdziałania PKO i państwa polskiego przy realizacji celów społecznych oraz gospodarczych. Milionom Polaków pozwalało to identyfikować się z bankiem i jego misją.
Mimo że PKO nie miała swego logo, jeszcze przed wojną prowadziła kampanie reklamowe, które pozwoliły jej zdobywać prestiż i zaufanie klientów. W drugiej dekadzie dwudziestolecia międzywojennego prezesem Kasy został Henryk Gruber, człowiek nietuzinkowy i wizjoner pełen inwencji. Był on autorem słynnego sloganu „Pewność i Zaufanie”, które pełniło rolę hasła reklamującego Bank. W różnych modyfikacjach było ono obecne w historii Banku przez dziesięciolecia.
Trzy litery i kropka
Po II wojnie światowej PKO zmieniła nazwę z Pocztowej Kasy Oszczędności na Powszechną, ale skrót i marka pozostały te same. Bank kontynuował działalność, ciesząc się dużym zaufaniem społecznym. W pierwszych latach po wojnie priorytetem władz Kasy nie było projektowanie logotypu instytucji, ale jej odbudowa. Pod koniec lat 60. uznano jednak, że taki znak może być użyteczny. Karol Śliwka, cieszący się już wtedy uznaniem grafik, stworzył dla PKO logotyp z prawdziwego zdarzenia. Projekt trafił jednak do szuflady. Przed zatwierdzeniem pokazano go bowiem grupie pracowników PKO, a że nie spodobał się jednej z pań sprzątających, władze banku uznały, że projekt nie jest jeszcze gotowy. I pewnie nie mówilibyśmy o słynnej skarbonce PKO, gdyby nie IV Międzynarodowe Biennale Plakatu w Katowicach. Plakat z logotypem banku i hasłem „Październik miesiącem oszczędzania” został zgłoszony na ten ważny konkurs plastyczny bez wiedzy twórcy. Wysłali go graficy, koledzy Karola Śliwki, w porozumieniu z przedstawicielami PKO. I stało się tak, jak w filmach z happy endem: na katowickim Biennale w 1969 r. plakat Śliwki z logotypem PKO otrzymał złoty medal. Odtąd skarbonka utworzona z liter PKO zaczęła reprezentować markę banku na szyldach, neonach, w materiałach reklamowych i drukach firmowych.
Ewolucje „śliwki”
Logo PKO, potocznie zwane przez pracowników „śliwką”, zmieniało się do dzisiaj kilka razy. Modyfikowane były jego kolory i kształt czcionki, ale clue – ułożona z liter PKO skarbonka – pozostała. Kolor tworzących ją liter z czerwonego zmienił się w niebieski, a miejsce monety w projekcie zajęła kropka. Takie logo PKO towarzyszyło nam do przełomu wieków. W 2000 r. logotyp został odświeżony. Jego kolory rozjaśniono, a barwę kropki zmieniono na pomarańczową. Jednakową czcionką napisana została w logotypie pełna nazwa PKO Bank Polski. Od 2000 r. tak właśnie nazywa się Bank, który został wtedy przekształcony w spółkę akcyjną. Po raz kolejny logo zostało zmodyfikowane w 2011 r. Lifting nie był rewolucyjny. Grafikę konsultowano z autorem projektu sprzed 45 lat. Skarbonka zmieniła kolor z niebieskiego na granatowo-czarny, a pomarańczową kropkę, która symbolizowała monetę, zamieniono na czerwoną. Wyróżniono też napis „Bank Polski”, stosując w nim znacznie nowocześniejszą czcionkę. Autorem odświeżonego logotypu był Michał Łojewski. W 2011 r. angielski magazyn „The Banker” oszacował wartość logo PKO na ponad miliard dolarów.
Z okazji stulecia do logo PKO Banku Polskiego została dodana jubileuszowa „100” wraz z datami symbolizującymi rok powstania Banku i rok jego setnych urodzin.
Bogdan Kowalski
Czytaj także:
Filmowy cykl: logotyp Karola Śliwki
PKO Bank Polski społecznie odpowiedzialny!
„Zielony” PKO Bank Polski
Pliki do pobrania
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?