2018.05.10

Bankuj bezpiecznie przez telefon! Jak korzystać z płatności zbliżeniowych i BLIKA?

Wychodzisz z domu w pośpiechu. Przed zamknięciem drzwi sprawdzasz kieszenie. Czego szukasz? Kluczy i… telefonu! Nic więcej nie będzie ci potrzebne, gdy wybierasz się na zakupy.

Wszystkie transakcje finansowe w punktach z dostępem do terminali płatniczych wykonasz dziś mobilnie dzięki smartfonowi. Nowoczesna bankowość mobilna jest nie tylko niezwykle wygodna, ale przede wszystkim bezpieczna.

Jak pokazują wyniki badania Digital Payments Study przeprowadzonego na zlecenie firmy Visa, większość Polaków (69 proc.) korzystała już z płatności cyfrowych – portfeli elektronicznych, usług umożliwiających zapisanie danych karty w sklepie internetowym czy płatności mobilnych. Spada również odsetek badanych, dla których barierą w dokonywaniu płatności cyfrowych jest obawa o ich bezpieczeństwo (z 63 proc. w 2016 r. do 59 proc. w 2017 r.). Ponad połowa konsumentów z tej grupy (53 proc.) czułaby się bezpieczniej wiedząc, że dane wykorzystywane przy płatnościach nie zostaną ujawnione osobom nieuprawnionym.

Mamy świadomość tego, że konsumenci doceniają coraz większą wygodę płatności cyfrowych, ale jednocześnie potrzebują pewności co do ich bezpieczeństwa, niezależnie od tego, czy mówimy o płaceniu zbliżeniowo za pomocą smartfona, czy dokonywaniu zakupów online – zauważa Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce.

Dziś istnieją trzy możliwości dokonywania mobilnych płatności za pomocą smartfona. Aby rozpocząć przygodę z płatnościami mobilnymi, niezbędna będzie aplikacja bankowa – w przypadku klientów PKO Banku Polskiego jest to IKO.

BLIK i płacisz, gdzie chcesz

Pierwszym ze sposobów jest wykorzystanie kodu BLIK. To jednorazowy kod generowany przez aplikację mobilną. By z niego skorzystać płacąc za zakupy w sklepie, należy poinformować sprzedawcę o formie zapłaty. Następnie trzeba wprowadzić 6-cyfrowy numer na terminalu płatniczym, a transakcje potwierdzić określonym sposobem uwierzytelniania – wprowadzeniem numeru z tokenu, potwierdzenie za pomocą PIN-u, a w niektórych urządzeniach i aplikacjach również odciskiem palca.

Płatność BLIK to metoda niezwykle bezpieczna. Aplikacje mobilne posiadają wiele poziomów zabezpieczeń, a płatności nie można dokonać przez przypadek. Każdy krok wymaga tu wprowadzania odpowiednich danych wrażliwych i odblokowywania dodatkowych zabezpieczeń. BLIKIEM można płacić zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i tych internetowych. Środki są pobierane z konta, do którego przypisana jest aplikacja bankowa.

Przykładam i zapominam, czyli NFC

Aby płacić zbliżeniowo smartfonem za zakupy – czyli mówiąc prościej, żeby inteligentny telefon działał jak karta płatnicza – urządzenie musi być wyposażone w antenę NFC. Najpopularniejszym obecnie standardem płatności zbliżeniowych inteligentnym telefonem jest HCE (ang. Host Card Emulation). Aplikacja mobilna pozwala stworzyć cyfrową wersję karty – np. Karty PKO Ekspres wydawanej do konta w PKO Banku Polskim , której dane są zapisane częściowo w telefonie, a częściowo w chmurze. Dlatego smartfon od czasu do czasu musi połączyć się z internetem, żeby pobrać nowy zestaw kluczy jednorazowych służących do autoryzacji płatności. Płatności NFC/HCE są dostępne na smartfonach z systemem Android.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo transakcji, to smartfon musi zostać odblokowany, a NFC uruchomione. Zapobiega to nieautoryzowanym płatnościom. Aplikacja jest na bieżąco aktualizowana przez specjalistów z banku, by zachowywała najwyższe standardy bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo ponad wszystko

Dokonując płatności smartfonem, należy pamiętać o tym, by na bieżąco aktualizować oprogramowanie i korzystać jedynie z zaufanych aplikacji bankowych.

Warto dodatkowo rozważyć korzystanie z antywirusa na swoim urządzeniu mobilnym, który nie tylko ostrzeże przed pobraniem fałszywej aplikacji, ale również uniemożliwi wpadnięcie w pułapkę phishingową, czyli pozostawienie swoich danych na witrynie, która do złudzenia przypomina stronę banku lub znanego sklepu – zauważa Kamil Sadkowski, analityk zagrożeń z firmy ESET. – Zawsze należy ograniczyć dostęp do swojego urządzenia mobilnego, stosując PIN, wzór blokady lub korzystając z czytnika linii papilarnych. W ten sposób ogranicza się ryzyko, że niepowołane osoby uzyskają dostęp do aplikacji bankowości mobilnej lub prywatnych zbiorów zdjęć, wiadomości itd. – dodaje specjalista.

Bartłomiej Pobocha

Czytaj także:

IKO jest łatwe!

Dużo płacisz kartą, telefonem, IKO? Zarządzaj limitami

Każdy dzień, miesiąc, rok z aplikacją IKO