2016.10.19

Już niemal 9 tysięcy Profili Zaufanych w PKO Banku Polskim – cyfrowa rewolucja nabiera tempa

W ciągu niespełna trzech dni od startu usługi, Profil Zaufany w serwisach transakcyjnych banku utworzyło już niemal 9 tys. osób. PKO Bank Polski jako pierwszy udostępnił tę możliwość swoim klientom. To przełom w upowszechnianiu usług e-administracji i istotne ułatwienie dla milionów obywateli i firm. Profil Zaufany umożliwia bowiem korzystanie z usług urzędów online, bez potrzeby wychodzenia z domu.

Już niemal 9 tysięcy Profili Zaufanych

- Jestem przekonany, że uczestniczymy w naprawdę przełomowym projekcie dla przedsiębiorców, obywateli i całej gospodarki. To bardzo ważny krok na drodze do cyfryzacji państwa i procesów administracyjnych. Sukces tego przedsięwzięcia pozwoli nam zwiększyć konkurencyjność Polski i polskich firm. Cieszę się, że nasi klienci chcą razem z nami być częścią tej rewolucji i po raz kolejny pokazali, że są otwarci na innowacje – mówi Zbigniew Jagiełło, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego .

Aby uzyskać dostęp do e-administracji wystarczy zalogować się do serwisu transakcyjnego iPKO lub Inteligo i wybrać zakładkę e-Urząd. Następnie sprawdzić poprawność swoich danych oraz nadać login potrzebny do korzystania z Profilu Zaufanego. Operację potwierdza się kodem z narzędzia autoryzacji. Na adres e-mail podany we wniosku przesyłana jest wiadomość z potwierdzeniem założenia Profilu Zaufanego. Z kolei logowanie za pomocą tak utworzonego Profilu Zaufanego do poszczególnych usług administracji publicznej odbywa się na podobnej zasadzie jak w przypadku szybkich płatności w sklepach internetowych. Bank uwierzytelnia klienta po podaniu przez niego danych, a następnie przelogowuje go do wybranego serwisu lub umożliwia potwierdzenie dyspozycji czy złożonego wniosku. Cały proces jest wygodny, szybki i bezpieczny a informacje pozostają poufne - w żadnym momencie nie dochodzi do przekazywania danych między urzędem a bankiem.

Przepustka do e-administracji

Profil Zaufany pozwala osobom indywidualnym między innymi:

  • Podpisywać dokumenty przekazywane do urzędów przez Internet
  • Składać wnioski o dowód osobisty dla siebie lub dziecka (serwis ePUAP)
  • Zgłaszać utratę lub zniszczenie dowodu osobistego (serwis ePUAP)
  • Składać wnioski o przydatną podczas podróży kartę EKUZ  (serwis ePUAP) - dokument uprawnia do korzystania ze świadczeń zdrowotnych na terenie dowolnego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub EFTA; można go odebrać osobiście lub otrzymać pocztą,
  • Wnioskować o wydanie wtórnika prawa jazdy (serwis ePUAP) w przypadku zmiany danych lub zagubienia dokumentu,
  • Zawiadomić o zbyciu zarejestrowanego pojazdu (serwis ePUAP) – to obowiązek każdej osoby sprzedającej, lub przekazującej w formie darowizny zarejestrowany samochód
  • Uzyskiwać odpisy aktów z Urzędu Stanu Cywilnego (serwis ePUAP)
  • Zarejestrować się jako osoba poszukująca pracy (praca.gov.pl)
  • Dopisać do listy wyborców (serwis ePUAP)
  • Uzyskać indywidualną interpretację podatkową (serwis ePUAP)
  • Uzyskać zaświadczenie o niekaralności – przydatne przy poszukiwaniu pracy (Krajowy Rejestr Karny)
  • Złożyć wniosek o Kartę Dużej Rodziny Emp@tia
  • Załatwiać sprawy w PUE ZUS
  • Korzystać z regionalnych platform e-administracji np. SEKAP, Wrota Mazowsza, Cyfrowa Małopolska

Możliwość tworzenia Profilu Zaufanego z poziomu bankowości internetowej to duża wygoda i oszczędność czasu także dla przedsiębiorców i osób planujących otwarcie firmy. Dzięki Profilowi można bowiem zarejestrować działalność gospodarczą w serwisie CEIDG i wypełnić  wniosek CEIDG-1, który jest jednocześnie zgłoszeniem do naczelnika urzędu skarbowego (m.in. nadanie NIP), GUS (nadanie/weryfikacja REGON) oraz do ZUS (zgłoszenie płatnika składek) lub KRUS (zgłoszenia oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników) bez potrzeby odwiedzania wszystkich tych urzędów. Dodatkowo Profil Zaufany pozwala przedsiębiorcom w pełni korzystać z funkcji PUE ZUS.

Razem cyfryzujemy Polskę

PKO Bank Polski, jako lider technologiczny sektora, od wielu miesięcy współpracuje z jednostkami rządowymi nad wdrożeniami z zakresu cyfryzacji państwa. W swoich serwisach transakcyjnych udostępnił możliwość składania wniosków o świadczenie z programu 500+ oraz logowania do PUE ZUS.

Do momentu wdrożenia w serwisach transakcyjnych iPKO i Inteligo nowej opcji, Profile Zaufane miało około 500 tys. użytkowników, z czego większość stanowili urzędnicy. Zmiana tych proporcji i popularyzacja Profilu to istotny element  rządowego projektu „Od papierowej do cyfrowej Polski” będącego częścią  Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju.


  • PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. W 2015 r. według danych skonsolidowanych jego zysk netto wyniósł 2,61 mld zł, a wartość sumy bilansowej sięgnęła 266,9 mld zł. W sumie w ciągu ostatnich 5 lat aktywa Grupy Kapitałowej PKO zwiększyły się o 100 mld zł – zarówno w wyniku rozwoju organicznego, jak i fuzji z Nordea Bank Polska ocenianej jako jedna z najlepiej przeprowadzonych na rynku. Efektywna realizacja strategii wzrostowej sprawiła, że PKO Bank Polski jest najwyżej spozycjonowaną krajową spółką w najnowszej edycji rankingu Forbes Global 2000 obejmującym największe giełdowe firmy na świecie. Jest też najbardziej wartościową marką na krajowym rynku finansowym, wycenianą przez dziennik Rzeczpospolita na 3,6 mld zł.

    Bank dysponuje najszerszą na rynku i wielokrotnie nagradzaną ofertą usług oraz jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały rynkowe na rynku kredytów (17,5%) oraz depozytów (16,8%). Jest liderem w zakresie obsługi sektora samorządowego – jego udział w finansowaniu samorządów kredytami wynosi 20%, a udział w segmencie obligacji komunalnych przekracza 40%. Dzięki stałemu poprawianiu jakości obsługi, Bank cyklicznie zwycięża w badaniu infolinii bankowych przeprowadzanym przez ARC Rynek i Opinia. W 2014 roku PKO Bank Polski został uhonorowany przez należący do Financial Times miesięcznik The Banker nagrodą „Bank of the Year in Poland”. Bank zwyciężył także w prestiżowym konkursie „Distribution&Marketing Innovation in Retail Financial Services” organizowanym przez Efma, gdzie za najlepszą światową innowację w płatnościach został uznany projekt przekształcenia mobilnej aplikacji IKO w rynkowy standard płatności BLIK.

Magdalena Lejman
kierownik zespołu w PKO Banku Polskim

Czytaj także:

Wniosek o Kartę Dużej Rodziny. Jak go złożyć przez Internet?

Jak złożyć wniosek o odpis aktu małżeństwa, urodzenia i zgonu z Profilem Zaufanym?

Jak złożyć wniosek o dowód osobisty przez Internet?

Wniosek o wydanie wtórnika prawa jazdy z Profilem Zaufanym.

Wniosek o kartę eKUZ z Profilem Zaufanym. Jak to zrobić?

loaderek.gifoverlay.png