2018.08.30

Łączą klasykę z muzyką współczesną. Orkiestra kameralna AUKSO gotowa na nowy sezon koncertowy!

Jest jedną z najlepszych orkiestr kameralnych w Europie, niekwestionowanym liderem zespołów tego rodzaju w Polsce i od 20 lat naszą wizytówką na świecie. Swoją nazwę zaczerpnęła z greki. Oznacza ona wzrastanie i na swój sposób jest dewizą zespołu. Odnosi się do aspiracji tworzących go muzyków, wyznacza jednocześnie kierunek ich zawodowej drogi. Mówi o potrzebie doskonalenia i konsekwencji, o podejmowaniu wyzwań i otwarciu. Muzycy przygotowują się do nowego sezonu koncertowego. PKO Bank Polski jest partnerem ich działań artystycznych.

Rozmowa z Markiem Mosiem, założycielem i dyrektorem artystycznym orkiestry kameralnej AUKSO.

Czym różni się AKUSO od zwykłej, przeciętnej orkiestry? Gdybym miała wskazać jedną rzecz, to byłby swego rodzaju luz, swoboda, niezwykła lekkość. Ale zarazem nowoczesność. Okazuje się, że jednak nie potrafię wskazać jednego elementu. Pomoże Pan?

Prezentujemy repertuar od baroku po utwory współczesne. Chętnie również uczestniczymy w projektach łączących różne style. Dlatego też, obok koncertów z repertuarem kompozytorów muzyki klasycznej, nasi słuchacze mają okazję słuchać AUKSO w projektach z twórcami poruszającymi się w innych gatunkach. Tak było i w tym sezonie – graliśmy z Michałem Urbaniakiem, z Voo Voo, czy z Leszkiem Możdżerem. Urbaniak pozostaje, podobnie jak Możdżer, w kręgu muzyki jazzowej, ale nasz wspólny koncert w Mediatece był bardziej rapowy, ponieważ ostatnia płyta tego twórcy jest udaną próbą łączenia tych gatunków. Natomiast Voo Voo trudno mi sklasyfikować pod względem muzycznym. Stoją na pograniczu jazzu, rocka i folku.

Mediateka, czyli?

To miejsce, gdzie dużo i różnorodnie się dzieje, warto tu bywać. Koncerty w ramach naszych cykli koncertowych Next Wave i Polish Sounds mają już swoją wierną publiczność. Są wydarzenia, na które bilety rozchodzą się w ciągu godziny! Cykl Aukso4Kids cieszy się niezwykłą popularnością – dzięki niemu edukujemy i wychowujemy naszych przyszłych odbiorców. Jestem przekonany, że sezon koncertowy AUKSO w Mediatece to propozycja atrakcyjna nie tylko w skali Tychów, ale całej Polski.

Udało się w napięty grafik koncertowy „wcisnąć” wakacje?

Na początku sierpnia tradycyjnie spotkaliśmy się nad jeziorem Wigry, gdzie od 19 lat organizujemy Letnią Filharmonię AUKSO. Zaproszenie do współpracy przyjął wirtuoz gitary klasycznej, Waldemar Gromolak. Słuchaczom zaproponowaliśmy spotkania z muzyką jazzową i folkową, wespół z kompozytorem i jazzmanem Krzysztofem Kobylińskim oraz jego międzynarodowym zespołem. Uhonorowaliśmy też kompozytora i pianistę Zygmunta Krauzego, który obchodzi w tym roku 80. urodziny. Orkiestrę podczas jednego z koncertów poprowadził Jacek Kaspszyk. To były owocne muzyczne spotkania na północy Polski!

Opowie Pan trochę o najbliższych planach koncertowych?

Będziemy chcieli uhonorować Krzysztofa Pendereckiego w roku jego 85. urodzin, poprzez przypomnienie w obecności Jubilata programu „Penderecki/Greenwood”. To materiał utrwalony przez AUKSO kilka lat temu na albumie dla amerykańskiej wytwórni Nonesuch. Od tego projektu zaczęlibyśmy nasze pierwsze w nowym sezonie wrześniowe spotkanie ze słuchaczami.

W październiku planujemy uruchomienie dużego festiwalu muzycznego w Tychach, który może stać się wydarzeniem tej rangi, co odbywający się w Katowicach Tauron Nowa Muzyka czy OFF Festival. Mam nadzieję, że będzie to kolejny istotny punkt na festiwalowej mapie Polski, dla którego warto będzie przyjechać w nasze strony.

W listopadzie AUKSO będzie brało udział w obchodach 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, a w grudniu zaprezentuje twórczość Gii Kanczelego – gruzińskiego kompozytora, którego twórczość jest bardzo przejmująca.

Rozmawiała: Oktawia Staciewińska

 

Marek Moś to wybitny polski dyrygent, skrzypek i kameralista. Założyciel i dyrektor artystyczny orkiestry kameralnej AUKSO. Kształcił się w Bytomiu i Katowicach. Jego pedagogami byli Kazimierz Dębicki i Andrzej Grabiec. Założyciel i wieloletni primarius Kwartetu Śląskiego – zespołu, który w krótkim czasie stał się jednym z najwybitniejszych kwartetów smyczkowych w Europie. Jest laureatem wielu nagród, m.in.: Konkursu Muzyki Współczesnej w Krakowie (1979), Międzynarodowej Trybuny UNESCO w Paryżu (1984, 1988), Związku Kompozytorów Polskich (1994, 2005), Srebrnego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2005), czy Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego (2005). Jest wykładowcą Akademii Muzycznej im K. Szymanowskiego w Katowicach.

AUKSO powołane zostało przez grupę absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach w 1998 r. Orkiestra od początku miała być obszarem dla artystycznych poszukiwań i twórczego rozwoju, wspólnego kreowania sztuki najwyższej jakości. Grają niemal wszystko – od klasyki po muzykę współczesną, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej. Jak sami podkreślają, szczególnie interesującą dla nich samych jest strefa pogranicza – łączenie klasyki z jazzem, muzyką alternatywną, rockiem i poszukiwanie dla tych gatunków wspólnego mianownika, lub odwrotnie: zabawa przeciwieństwami i zderzanie odrębnych języków muzycznych. W tym obszarze AUKSO współpracowało z takimi osobowościami świata muzyki jak: Leszek Możdżer, Tomasz Stańko, Urszula Dudziak, Michał Urbaniak, czy Motion Trio. 

Czytaj także:

Założyciel i dyrektor artystyczny orkiestry kameralnej AUKSO.

Lato z Radiem 2018 – niezwykły festiwal na muzyczne zakończenie wakacji!

Marcin Wyrostek na festiwalu „Kolory Polski”

Pliki do pobrania

loaderek.gifoverlay.png