Od narodzin do „Zakazanych piosenek” – 100 lat polskiej kinematografii, cz. 1
Od niemych początków, przez przed- i powojenną propagandę polityczną, moralne dylematy, nurt bandycki i popkulturę, aż do… 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Prezentujemy cykl artykułów poświęconych historii kina w Polsce.
Nieme początki
Moment odzyskania przez Polskę niepodległości był niezwykle ważny dla kina. W 1918 r. rozpoczęła się próba scalenia trzech odmiennych spojrzeń na film, realizowanych pod zaborami. Rozwój przemysłu kinematograficznego wyraźnie nabrał wówczas rozpędu. Na początku dominowała produkcja filmów propagandowych. Powstawały głównie obrazy o charakterze silnie patriotycznym, z melodramatyczną fabułą. Był to czas kina niemego. Największe sukcesy komercyjne odnosiły takie produkcje jak „Cud nad Wisłą”, „Trędowata”, „Mogiła nieznanego żołnierza”.
Coraz głośniej
W latach 30. XX wieku zagościło w Polsce kino dźwiękowe. Pierwszym takim obrazem, z nagranymi dialogami, była „Moralność Pani Dulskiej”. Niestety jej udźwiękowienie utrwalone na płytach gramofonowych nie zachowało się. Druga dekada polskiej niepodległości w kinematografii zdominowana została przez ekranizacje literatury. Tu również polski dorobek zanotował pierwszy międzynarodowy sukces, jakim była nagroda na festiwalu w Moskwie dla filmu historycznego „Młody Las” Józefa Lejtesa, twórcy słynnych także z tego czasu „Dziewcząt z Nowolipek”.
Z kolorytem
Schyłek dwudziestolecia międzywojennego to początki filmu barwnego. Autorem pierwszych kolorowych obrazów „Piękna Księstwa Łowickiego” i „Wesele księżackie w Złakowie Borowym” był inżynier Tadeusz Jankowski. Oba filmy były wielokrotnie nagradzane, m.in. na festiwalach w Paryżu i Budapeszcie.
Wojenna przerwa
Moment wybuchu II wojny światowej to dramatyczna chwila dla polskiej kinematografii. Przemysł filmowy uległ likwidacji. Jego twórcy byli prześladowani, a należąca do nich infrastruktura i sprzęt zostały zrabowane przez niemieckich i sowieckich okupantów. Samodzielna polska działalność kulturalna została zakazana. Kina poddano administracji niemieckiej. W repertuarze królowały propagandowe kroniki wojenne „Deutsche Wochenschau” oraz kilkadziesiąt przedwojennych bądź ukończonych w trakcie okupacji filmów polskich. Polacy, którzy wyemigrowali z kraju i współpracowali z rządem RP na uchodźstwie, filmowali działania zachodnich wojsk alianckich oraz Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie.
Odbudowa
Wojna i okupacja doprowadziły do całkowitego zniszczenia polskiej kinematografii. Jednak jej odbudowa ruszyła błyskawicznie w czasach PRL. Władza liczyła na wykorzystanie filmu do własnych celów propagandowych. Już jesienią 1945 r. na mocy dekretu rządowego utworzono państwowe przedsiębiorstwo „Film Polski”, podlegające bezpośrednio Ministerstwu Kultury i Sztuki. Miało ono wyłączność na produkcję filmów w kraju oraz dystrybucję filmów zagranicznych. Powojenny film polski to przede wszystkim Polska Kronika Filmowa oraz propagandowe filmy dokumentalne. Dominowały rozrachunki z okresem okupacji hitlerowskiej z czasów wojny. Pierwszy powojenny film fabularny stworzył w 1947 r. Leonard Buczkowski i były to „Zakazane piosenki”.
PKO Bank Polski po raz kolejny jest sponsorem głównym 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni! Podczas wydarzenia odbędą się pokazy specjalne filmów „Człowiek z marmuru”, „Poszukiwany, poszukiwana” oraz „Panny z Wilka”. Ich cyfryzację wspierał PKO Bank Polski.
Oktawia Staciewińska
Czytaj także:
Surowy profesor, zodiakalna Waga i kluczowe decyzje
Ludowe, czyli jakie? - zespół Tulia obala stereotypy!
Operowy savoir vivre. Rozpocznij nowy sezon w Operze Krakowskiej
Bankopasje
02019.07.16Kolejne niezwykłe filmowe spotkanie już w czwartek w Kinematografie
więcej„Stan cywilny? Tak.” To tylko jeden z wielu cytatów z „Rejsu”, które na stałe zagościły w języku polskim. Bo czy jest ktoś, kto owego dialogu nie kojarzy ze słynną filmową podróżą po Wiśle? W najbliższy czwartek 18 lipca w łódzkim kinie Kinematograf nie lada gratka dla fanów polskiego kina – na widzów czekać będzie kultowy obraz w reżyserii Marka Piwowskiego.
Bankopasje
02019.07.15Wielka bitwa konserwatorów o wielkie dzieło
więcejW 600. rocznicę wiktorii grunwaldzkiej z 15 lipca 1410 r. poddano kompleksowej renowacji obraz Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Dzięki przedsięwzięciu, które finansowo wsparł PKO Bank Polski, możemy dzisiaj podziwiać artystyczny rozmach twórcy. Powinniśmy przy tym docenić żmudną pracę konserwatorów dążących do przywrócenia dziełu świetności na co najmniej pół wieku.
Bankopasje
02019.07.12PKO Bank Polski oficjalnym partnerem quizu Ekstraklasy!
więcejPKO Bank Polski razem z Ekstraklasą S.A. prezentują nową i innowacyjną formułę rywalizacji wśród piłkarskich kibiców!
Bankopasje
02019.07.11„Świat przedwojennej fonografii” – o muzyce, sztuce i radiu opowiada Jan Emil Młynarski
więcejJazz trafił do Polski latach międzywojennych. Rolę sal koncertowych spełniały wówczas przede wszystkim dancingowe restauracje i nocne kluby, w których występowali pianiści i orkiestry jazzowe, piosenkarze oraz tancerze. Atmosferę kawiarnianych koncertów jazzowych Krakowa, Lwowa, a zwłaszcza Warszawy przywołuje podczas swoich występów Jazz Band Młynarski-Masecki.
Bankopasje
02019.07.09Sztafeta pomocy w Kluczborku
więcejPracownicy PKO Banku Polskiego i mieszkańcy Kluczborka wybiegali uśmiech dla Weroniki. Dzięki uczestnikom biegowej akcji charytatywnej, Fundacja PKO Banku Polskiego przekazała 10 tys. zł na rehabilitację dziewczynki. W ubiegłym roku podobną akcję zorganizowano dla Patryka, który teraz pomógł Weronice.
Bankopasje
02019.07.08#KandydatNaGwiazde – odcinek 5.
więcejZapraszamy na najnowszy odcinek naszego cyklu wideo #KandydatNaGwiazde.