2019.04.15

Operator Chmury Krajowej rozpoczął działalność operacyjną. PKO Bank Polski został pierwszym klientem

Operator Chmury Krajowej osiągnął operacyjną zdolność do świadczenia usług chmurowych w oparciu o własną infrastrukturę i rozpoczął świadczenie usług dla pierwszego klienta, którym jest PKO Bank Polski. Współpraca przybliża do realizacji jednego z celów jakie PKO Bank Polski postawił sobie inicjując powstanie OChK: zwiększenia elastyczności zasobów informatycznych.

OChK: świadczenia chmurowe

Na obecnym etapie, bank wykorzystuje usługi Chmury Krajowej w zakresie outsourcingu środowiska testowego w oparciu o model IaaS (Infrastructure as a Service, infrastruktura serwerowa jako usługa). Wykorzystanie usług chmurowych przez bank pozwoli mu przyspieszyć realizację procesów testowania i wdrażania innowacji oraz obniży ich koszty.

Pod koniec kwietnia na Mazowszu oficjalnie ruszą trzy niezależnie serwerownie zbudowane w referencyjnej architekturze chmurowej, które już teraz PKO Bank Polski wykorzystuje do przyspieszania procesów wytwarzania i testowania oprogramowania. To punkt startowy rozwoju usług chmurowych m.in. dla sektora finansowego w Polsce. Pierwszy region chmury jest już gotowy na przyjęcie nowych klientów – powiedział Adam Marciniak, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego.

 Zakończyliśmy kolejny etap budowy Chmury Krajowej i rozpoczęliśmy świadczenie pierwszych usług dla PKO Banku Polskiego. Jesteśmy gotowi świadczyć usługi także dla kolejnych klientów, z którymi prowadzimy już zaawansowane rozmowy. Współpraca jest pierwszym testem potwierdzającym naszą sprawność operacyjną, która została osiągnięta w ciągu zaledwie 3 miesięcy od formalnego powstania spółki – powiedział Michał Potoczek, prezes zarządu Operatora Chmury Krajowej

Wystartował pierwszy region Chmury Krajowej
Wdrożenie usługi outsourcingu środowisk testowych dla PKO Banku Polskiego, możliwe jest dzięki uruchomieniu pierwszej strefy dostępności Operatora Chmury Krajowej. Standardem OChK jest świadczenie usług z wykorzystaniem co najmniej dwóch centrów przetwarzania danych. Dlatego w celu szybkiego uruchomienia lokalizacji, Operator nawiązał współpracę z firmą Exatel i Krajową Izbą Rozliczeniową, dotyczącą obsługi bezpiecznych centrów danych na Mazowszu. Dla obu firm oznacza to podniesienie stopnia wykorzystania posiadanych przez nie zasobów. Dla OChK oznacza to z kolei możliwość świadczenia usług w najbardziej optymalny sposób, z najniższymi możliwymi wydatkami na nakłady kapitałowe (CapEx) na wczesnym etapie istnienia firmy. Dzięki temu zaproponowane klientom ceny usług chmurowych mogą być atrakcyjniejsze.

Usługi w zakresie transformacji modelu IT dla firm
Operator Chmury Krajowej osiągnął też gotowość do świadczenia usług transformacji do chmury tym klientom, którzy będą chcieli zmienić model swojego IT i skorzystać z możliwości przyspieszenia procesu wdrożeń, obniżenia kosztów wprowadzania innowacyjnych cyfrowych rozwiązań oraz podniesienia efektywności swoich zasobów informatycznych. Firma podpisała umowy z 5 partnerami. Asseco Data Systems, Accenture i DXC Technology pomogą klientom OChK w stworzeniu strategii wykorzystania usług chmurowych i przyspieszenia transformacji cyfrowej oraz w projektach migracji do usług chmurowych. Asseco Poland i Sygnity z kolei, będąc potężnymi graczami typu Software House, pomogą opracować szczegółowe rozwiązania informatyczne, konieczne do przeniesienia zasobów do chmury. Współpraca z dwoma ostatnimi firmami będzie też obejmowała szerszy zakres usług, w tym oferowanie ich oprogramowania na platformie jaką jest Chmura Krajowa.

Kolejni klienci na horyzoncie
Operator Chmury Krajowej prowadzi już zaawansowane rozmowy o współpracy z ponad 10 podmiotami spośród grona największych polskich przedsiębiorstw. Celem tych rozmów jest ustalenie ramowych warunków współpracy, która pozwoliłaby klientom OChK korzystać z różnych usług dostępnych w modelu chmurowym: od udostępnienia środowisk testowych (jak to ma już teraz miejsce w przypadku PKO Banku Polskiego), aż po usługi typu B2B2C, w których klienci OChK będą udostępniali usługi Operatora Chmury Krajowej swoim klientom detalicznym. Tempo i zakres rozmów potwierdzają, że istnieje wysokie i stale rosnące zapotrzebowanie na usługi chmurowe w Polsce.

Szymon Pinderak
Kierownik zespołu w PKO Banku Polskim

Czytaj także:

Dwie statuetki Złotego Bankiera dla PKO Banku Polskiego

Jeden procentuje dla wielu

Weekendowy wyjazd – szybka decyzja, szybka pożyczka

    • Bankofinanse

      02019.06.18

      Nie daj się cyberprzestępcom na wakacjach. Sprawdź, jak być bezpiecznym

      Wakacje to wymarzony czas dla cyberprzestępców. Jesteśmy zrelaksowani, skupieni na wypoczynku i to, niestety, usypia naszą czujność. Zapominamy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, a liczba pułapek zastawionych w sieci jest na tyle duża, że łatwo w którąś wpaść i zepsuć sobie długo wyczekiwany wypoczynek. Są jednak zasady, których przestrzeganie znacznie utrudni zadanie cyberprzestępcom. Do najważniejszych należą: unikanie publicznych sieci wi-fi, dbanie o swój sprzęt, niekorzystanie z kafejek internetowych oraz ogólnodostępnych komputerów, a także dokładne weryfikowanie, komu przesyłamy albo pożyczamy pieniądze.

      więcej
    • Z Banku

      02019.06.17

      Stawiamy klienta w centrum zainteresowania

      Nastała era klienta, w której musimy działać zwinnie. Dla klientów kluczowe jest doświadczenie. Jeżeli chcemy, aby korzystali z naszych produktów, muszą one być łatwo dostępne i wywoływać pozytywne skojarzenia. W PKO Banku Polskim robimy to m.in. w ramach Transformacji Cyfrowej.

      więcej
    • Z Banku

      02019.06.14

      PKO Bank Polski laureatem dwóch Nagród Gospodarczych Polskiego Radia

      PKO Bank Polski zdobył pierwsze miejsce w kategorii Przełomowe Rozwiązanie 2019, w której wyróżniane są najbardziej innowacyjne firmy w Polsce. Kapituła Nagród Gospodarczych Polskiego Radia doceniła Bank za dynamiczny rozwój bankowości internetowej, m.in. za szybkie przelewy oraz usługę e-Prawnik dla firm. W kategorii Ambasador Biznesu RP 2019, Bank zajął drugie miejsce za nowoczesność i ekspansję zagraniczną.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.06.14

      Blik, obywatel świata

      Użytkownicy BLIKA będą mogli wkrótce płacić zbliżeniowo nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie. Mastercard i Polski Standard Płatności ogłosiły strategiczną współpracę. Za rok będą nim również płacić w Emiratach Arabskich.

      więcej
    • Z Banku

      02019.06.14

      PKO Bank Polski rozwija kompetencje w zakresie tokenizacji i smart kontraktów

      PKO Bank Polski rozpoczął prace badawcze nad usługami tokenizacji oraz usługami wykorzystującymi smart kontrakty. Projekt ma charakter badawczo-rozwojowy. Jego celem jest przede wszystkim zdobycie specjalistycznej wiedzy i wypracowanie rozwiązań, które mogłyby zostać wykorzystane w przyszłości. Projekt potrwa 30 miesięcy i będzie realizowany wspólnie z Politechniką Warszawską. Jego wartość wynosi 13,4 mln zł, z czego 6,6 mln zł to środki z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.06.13

      Mobilne bankomaty – wakacyjny gadżet

      Pusty portfel może nas zaskoczyć wszędzie. Co wtedy? Do akcji wkracza bankomat! W czasie wakacji jest ich więcej, szczególnie w miejscach, gdzie odpoczywamy, a turystów przybywa. Specjalne mobilne urządzenia już czekają na urlopowiczów.

      więcej
    Pokaż więcej