2016.11.09

Psychologia pieniądza. Sztuka kupowania Odc. 4

Celem posiadania pieniędzy jest przede wszystkim ich wydawanie, jednak satysfakcję przynosi dopiero udany zakup, który spełnia nasze oczekiwania i nie nadwyręża kieszeni. Dzisiaj może okazać się to nie lada wyczynem, gdyż na konsumentów czyha wiele zakupowych pułapek. Na szczęście można ich uniknąć.

Psychologia pieniądza 4

Wiele źródeł informacji

Jako konsumenci wolimy pozyskiwać informacje szybko i wygodnie, np. od znajomego, innego konsumenta lub sprzedawcy. Rzadziej sięgamy po raporty konsumenckie czy inne specjalistyczne źródła. Powód jest prosty - wszystko, co specjalistyczne, wymaga od nas poświęcenia uwagi i czasu na analizę. Dlatego opinia kogoś innego zdobywa nasze zaufanie (co może okazać się zwodnicze, szczególnie w przypadku opinii sprzedawcy),  a samodzielne szukanie informacji zyskuje na znaczeniu głównie przy ważniejszych decyzjach zakupowych. Zupełnie inaczej będziemy wybierać płyn do płukania, a inaczej nowy samochód. Ten pierwszy zakup jest raczej mało istotny, płyn szybko się skończy i będziemy mogli przetestować kolejny. W przypadku samochodu jest to na tyle poważna sprawa, że sama opinia innych nie wystarczy, tutaj ważność sprawy nakłania nas do poszukiwania różnych informacji i zestawiania ich ze sobą. Jednak częściej kupujemy produkty codziennego użytku i jeżeli powołujemy się głównie na opinie innych albo, co gorsza, na treść reklam, możemy nie tylko przepłacić, ale wybrać produkt gorszy jakościowo.

Zawodna pamięć

Nasza pamięć krótkotrwała jest mało pojemna. Zapamiętujemy w niej jedynie kilka elementów. Dopiero kiedy informacja ma dla nas znaczenie, albo jest częściej powtarzana, przechodzi do pamięci długotrwałej i tam zadomawia się na dłużej. Dlatego też reklama jest nazywana dźwignią handlu, gdyż często pokazywana, jest zapamiętywana przez konsumentów. Co ciekawe, większości informacji i reklam nie analizujemy i zapamiętujemy je mimowolnie np. gdy jedziemy samochodem i słyszmy je w radio, albo kątem oka widzimy w gazecie, czytając artykuł. To sprzyja przyswajaniu najważniejszych haseł, które przy okazji styczności z produktem, aktywizują nasze myślenie. Najczęściej dzieje się to podświadomie i przejawia np. tym, że uważamy dany sklep za „tani”, nie dlatego że porównaliśmy ceny, ale dlatego że taki slogan często powtarzano w reklamie. Warto  poświęcić czas na zastanowienie się, czy dana decyzja zakupowa zbudowana jest na racjonalnych przesłankach czy na zdawkowych informacjach marketingowych. 

Nowy, lepszy produkt

Pasta do zębów z potrójną siłą wybielania, antyperspirant działający do pięciu godzin dłużej czy paliwo nowej generacji, które czyści silnik. Dodawanie nowych cech do produktu jest starym, sprawdzonym zabiegiem marketingowym, który skutecznie wpływa na nasze decyzje zakupowe. Nowa cecha produktu wydaje się z reguły pozytywna, a to zwiększa jego atrakcyjność i popyt. Nie bez powodu producenci starają się co jakiś czas dodawać nowy atrybut do swoich produktów, albo chociaż odświeżają wygląd opakowania. Po takim zabiegu słupki sprzedaży szybują w górę. Czasami dodatkowe cechy są tylko pozornie nowe i ulepszone. Aby uniknąć pułapki nowości, należy sprawdzać, co oznacza nowa cecha i czy faktycznie reklama mówi prawdę. Płatki śniadaniowe z dodatkiem żelaza mogą zawierać tyle samo żelaza co przeciętne inne płatki, a tym co je różni jest jedynie sposób promocji. Jeżeli poświęcimy czas na samodzielne przeanalizowanie składu czy funkcji „ulepszonego” produktu, możemy uchronić się przed przepłaceniem.

Karolina Oleksa

 

  • Kredyt na własne cztery kąty


    Zakup mieszkania to wyzwanie, któremu zwykle towarzyszy trudna decyzja o wzięciu kredytu. W poszukiwaniu odpowiedniej propozycji warto odwiedzić oddział banku, by rzeczowo i otwarcie porozmawiać z doradcą.

    Wypełnij formularz - oddzwonimy
  • Karolina OleksaKarolina Oleksa

    psycholog, absolwentka studiów licencjackich z zarządzania, realizuje doktorat z psychologii w zarządzaniu. Zawodowo trener kompetencji miękkich, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu oraz redaktor prowadząca publikacji edukacyjno-psychologicznych, w tym m.in. wiodącego czasopisma dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej o nazwie "Życie Szkoły".

Czytaj także:

Psychologia pieniądza. Wyrób w sobie pomocny nawyk Odc. 3

Psychologia pieniądza. Podejmowanie decyzji finansowych. Odc. 2

Psychologia pieniądza. Nawyki wyniesione z domu. Odc. 1