100 lat PKO Banku Polskiego – historia e-przyszłości
1 listopada 2002 r. PKO Bank Polski kupił internetowy bank Inteligo. Było to mocne otwarcie na rynek e-bankowości. Dzisiaj PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem w tej dziedzinie. Jego bankowość internetowa iPKO i mobilna IKO to bezpieczne i bezkonkurencyjne rozwiązania w skali światowej. Bank wyznacza kierunki procesu cyfryzacji całego polskiego społeczeństwa. 2019-11-01PKO Bank Polski jest pionierem wykorzystywania w naszym kraju nowych technologii i bankowości elektronicznej. Już w 1997 r. uruchomił swój informacyjny portal internetowy, 6 grudnia 1999 roku w ofercie Banku znalazł się rachunek internetowy e-Superkonto, a rok później uruchomiony został oddział internetowy. Przełomem stało się zakupienie w 2002 r. od Berliner Banku firmy Inteligo Financial Services S.A. PKO Bank Polski zdobył w ten sposób nowoczesne technologie, klientów i mocno włączył się w globalny proces informatyzacji usług.
W sieci inteligentnych rozwiązań
Zakup internetowego banku Inteligo, który od 1 listopada 2002 r. jest prowadzony przez PKO Bank Polski, był inwestycją kluczową dla rozwoju bankowości elektronicznej. Początkowo Inteligo oferowało m.in. zdalny system obsługi klienta przez telefon i internet, powiadamianie SMS-em, bezpieczną kartę do konta z samodzielną zmianą PIN-u, przelew za pomocą poczty elektronicznej. Na owe czasy były to bardzo atrakcyjne produkty. Dzięki ich pozyskaniu PKO Bank Polski obsługiwał ponad 20 proc. wszystkich kont internetowych w Polsce, co lokowało go na drugiej pozycji w krajowym systemie bankowym.
Decyzja o zakupie Inteligo wywarła też bardzo korzystny wpływ na wizerunek Banku jako instytucji szybko unowocześniającej się i innowacyjnej. Wizerunek ten był mocno oparty na faktach: bankowość elektroniczna PKO Banku Polskiego rozwijała się dynamicznie, rozszerzał się też wachlarz oferowanych przez nią narzędzi. Wkrótce Bank zintegrował swoją bankowość elektroniczną i przeniósł do Inteligo swoje e-Superkonto.
iPKO surfuje na głębię
21 marca 2008 r. e-banking PKO Banku Polskiego wypłynął na wirtualne wody: uruchomiony został serwis internetowy iPKO. Klienci otrzymali tym samym szeroki dostęp do internetowego systemu bankowości elektronicznej. Bardzo szybko zdobył on ich zaufanie i akceptację: już po roku ponad 40 proc. klientów indywidualnych Banku korzystało z dostępu do rachunku w bankowości elektronicznej iPKO, a w przypadku rachunków dla małych i średnich przedsiębiorców było to aż 70 proc.
Od 2008 r. bankowość elektroniczna PKO Banku Polskiego funkcjonuje w iPKO dla klientów indywidualnych i iPKO Biznes dla firm. W 2019 r. liczba klientów z dostępem iPKO przekroczyła 10,5 mln. natomiast z serwisu dla klientów korporacyjnych i instytucjonalnych iPKO Biznes korzysta ponad 60 tys. klientów.
Dzięki iPKO można m.in.: wygodnie płacić za zakupy w internecie, doładować telefon komórkowy, zlecać przelewy (na rachunek, numer telefonu lub na kartę) lub tzw. przelewy w paczkach, korzystać z przekazów pieniężnych Western Union. Serwis iPKO pozwala też korzystać z rachunku w PKO Banku Polskim w Bankowym Otwartym Funduszu Emerytalnym, nabyć jednostki funduszy inwestycyjnych PKO TFI, a nawet wykupić ubezpieczenie czy wymieniać waluty w wirtualnym kantorze.
iPKO Biznes to z kolei platforma transakcyjno-rozliczeniowa dla klientów instytucjonalnych i korporacyjnych. Mogą się oni szybko i bezpiecznie komunikować z Bankiem, korzystając z internetu poprzez urządzenia stacjonarne, a także mobilne. Dostęp do systemu realizowany jest za pośrednictwem przeglądarki, co pozwala na korzystanie z iPKO Biznes równocześnie na różnych urządzeniach w wielu miejscach na całym świecie o każdej porze. iPKO Biznes umożliwia zdalną obsługę rachunków bankowych oraz zarządzanie finansami firmy czy instytucji.
Tam, gdzie Ty, tam i Twój Bank
Dzisiaj klienci PKO Banku Polskiego, bez względu na to, gdzie się znajdują, mogą korzystać z różnych elementów oferty Banku poprzez system informatyczny. Sztandarowy produkt bankowości elektronicznej PKO BP – aplikacja IKO – od 2013 r. pozwala klientom zarządzać własnym kontem z telefonu. Mogą oni m.in. dokonywać płatności, wybierać gotówkę z bankomatów, dokonywać przelewów, skanować i opłacać faktury, otwierać konta czy płacić zbliżeniowo.
IKO od początku uznano za przełom technologiczny w bankowości mobilnej i wciąż wyznacza ona najwyższe standardy w tej dziedzinie. W 2018 r. uznana została przez „Retail Banker International”, miesięcznik o tematyce finansowej wydawany od ponad 30 lat w Wielkiej Brytanii, za najlepszą aplikację tego typu na świecie. Zdobyła zresztą ten tytuł już dwukrotnie.
IKO cieszy się coraz większą popularnością. W Polsce w 2019 r. aktywnie korzystało z niej już przeszło 4 mln osób. Aplikacja jest stale udoskonalana. Oferuje m.in. komunikaty push o zdarzeniach na rachunku, różne wersje językowe, obsługę karty wielowalutowej czy kantor walutowy. IKO ma też funkcję czasowego blokowania karty i możliwość dokonywania transakcji BLIK w ciężar karty kredytowej.
Łącznie w ciągu 6 lat klienci wykonali za pomocą IKO blisko 290 mln transakcji mobilnych. Aplikacja jest używana najczęściej do dokonywania przelewów, płatności w internecie oraz płatności zbliżeniowych. Dziś klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo, korzystający z IKO, płacą w internecie co pół sekundy, w każdej minucie zlecają 140 przelewów, co godzinę logują się do aplikacji blisko 100 tys. razy, a w ciągu doby bank notuje nawet 7,4 mln tapnięć.
Kierunek zinformatyzowane społeczeństwo
Zakup internetowego bank Inteligo w 2002 r. otworzył PKO Bank Polski na potrzeby informatyzującego się społeczeństwa. Okazał się strzałem w dziesiątkę. Postawienie na e-bankowość i uruchomienie serwisu iPKO było elementem realizowania strategii rozwoju Banku. Wpisywała się ona w globalny nurt informatyzacji.
Rozwiązania technologiczne zastosowane w nowych platformach dostarczyła Inteligo Financial Services, spółka zależna Grupy PKO BP, odpowiedzialna za budowę narzędzi internetowych. Dzięki nim PKO Bank Polski utrzymał pozycję lidera w tej dziedzinie i zwiększył przewagę nad konkurencją.
Bank zaczął wyznaczać kierunki rozwoju w swoim otoczeniu. To dzięki wprowadzeniu aplikacji IKO utworzony został Polski Standard Płatności sp. z o.o., operator systemu BLIK, który pozwala milionom Polaków płacić w sklepach internetowych i tradycyjnych, wypłacać gotówkę z bankomatów, wpłacać we wpłatomatach oraz natychmiast przelewać środki innym użytkownikom na numer telefonu bez znajomości ich numeru rachunku bankowego.
Do końca czerwca br. klienci zrealizowali 90 mln transakcji BLIKIEM – tyle ile w całym roku 2018.
PKO Bank Polski aktywnie wspiera też proces cyfryzacji, jaki dokonuje się w polskiej administracji publicznej. Dzięki dostępnej w iPKO funkcji e-Urząd klienci mogą korzystać z wielu usług administracji publicznej. E-Urząd pozwala, bez wychodzenia z domu, sprawdzić np. liczbę punktów karnych za łamanie przepisów o ruchu drogowym, złożyć wniosek o dowód osobisty czy wysłać pismo ogólne do urzędu. Korzystając z e-Urzędu można złożyć wniosek Rodzina 500+, wystąpić o założenie konta firmowego i rejestrację firmy w CEIDG, czy przejść do Platformy Usług Elektronicznych ZUS.
Bogdan Kowalski