Cyberbezpieczny ja i moja rodzina. Praktyczna edukacja
PKO Bank Polski, poprzez działania Departamentu Sieci i Wsparcia Sprzedaży, prowadzi inicjatywy zwiększające świadomość zagrożeń związanych z nowoczesnymi technologiami. Celem jest edukowanie zarówno młodszych, jak i starszych użytkowników na temat bezpiecznego poruszania się w cyfrowym świecie. 2025-03-04Ponad 80 seniorów z okazji jubileuszu 50-lecia ruchu Uniwersytetów Trzeciego Wieku, wspieranego przez PKO Bank Polski – głównego partnera, uczestniczyło 27 lutego 2025 r., w wydarzeniu z cyklu „Cyberbezpieczny Ja i moja Rodzina” w auli głównej Szkoły Głównej Handlowej
Spotkanie zwróciło szczególną uwagę na potrzeby osób starszych oraz wyzwania, jakie niesie ze sobą cyfryzacja w ich codziennym życiu.
Wykład rozpoczęła Krystyna Lewkowicz, prezes Fundacji Ogólnopolskie Porozumienie UTW, podkreślając znaczenie edukacji seniorów w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Każdy uczestnik spotkania otrzymał czasopismo PANORAMA Uniwersytetu Trzeciego Wieku Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie zawierające wywiad z Bartłomiejem Wypchło p.o. dyrektora Pionu Sprzedaży Detalicznej i Firm PKO Banku Polskiego, w którym podkreślono znaczenie klienta i jego bezpieczeństwo w cyfrowym świecie.
Bezpieczny senior to wyedukowany senior
Im więcej osób jest świadomych zagrożeń, tym trudniej dla cyberprzestępców przeprowadzać skuteczne ataki. Prelegentki Paulina Krakowska z Departamentu Cyberbezpieczeństwa oraz Marta Struzik z Departamentu Usług Cyfrowych, przedstawiły jak bezpiecznie korzystać z kanałów zdalnych IKO i iPKO Omówiły kluczowe tematy, takie jak „oszustwa na wnuczka”, „oszustwa telefoniczne”, „zabezpieczenie konta – dwuetapowe logowanie” oraz „bezpieczne transakcje w internecie”. W prosty i przystępny sposób wyjaśniły, jak unikać manipulacji, jak skutecznie chronić swoje dane oraz na co zwracać uwagę podczas korzystania z usług online. Przykładowo, dwuetapowe logowanie pozwala znacząco zwiększyć bezpieczeństwo konta, a ostrożność przy transakcjach online może uchronić przed fałszywymi stronami.
Wiedza dla każdego pokolenia
Spotkanie pokazało, jak istotne jest wspieranie seniorów w rozwijaniu umiejętności cyfrowych, aby mogli czuć się pewnie i bezpiecznie w nowoczesnym środowisku technologicznym – podkreśla Dorota Herner ekspertka z PKO Banku Polskiego - koordynatorka wydarzeń edukacyjnych dla klientów w całej Polsce.
Edukacja umożliwia proaktywne podejście do bezpieczeństwa, zamiast reagowania dopiero po wystąpieniu incydentu.
Seniorzy, jaka ważna grupa użytkowników cyfrowych, zostają szczególnie docenieni za chęć zdobywania wiedzy i zwiększenia swojej świadomości na temat bezpieczeństwa w dynamicznie zmieniającym się świecie technologii – mówi Edyta Moczydłowska, dyrektorka w Departamencie Sieci i Wsparcia Sprzedaży.
Atak? Zgłoś do CERT
W przypadku ataku cyberprzestępcy ważne jest, aby działać szybko i zdecydowanie. Im szybciej, tym lepiej. Dlatego zawsze warto skontaktować się z infolinią banku, policją oraz zgłosić CERT podejrzany incydent. Umożliwi to odpowiednim służbom podjęcie działań i może uchronić innych od podobnych ataków.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom spotkania, wymiana doświadczeń jest nieocenionym elementem wydarzeń. Pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb i wyzwań z jakimi seniorzy mogą się spotkać w sieci. Jak skutecznie chronić swoją prywatność online, rozpoznawać i reagować na cyberzagrożenia? Zapraszamy na spotkania organizowane w całej Polsce – podsumowuje Elżbieta Makos, kierownik w Biurze Wsparcia Sprzedaży.
Życzymy wszystkim bezpieczeństwa w cyfrowym świecie i wielu sukcesów w zarządzaniu swoimi finansami.
Katarzyna Jackiewicz
ekspert w PKO Banku Polskim