Gdynia. Pokolenia razem przeciw zagrożeniom w cyberprzestrzeni!

Klikasz? Myśl! „Zabezpiecz swoje konta – dwuetapowe logowanie”, „Konto bankowe zabezpieczone jest nie tylko hasłem” – te i inne zalecenia wybrzmiewały podczas wyjątkowego spotkania pod hasłem „Zagrożenia w cyberprzestrzeni” zorganizowanego przez PKO Bank Polski z inicjatywy Oddziału 1 w Gdyni oraz Oddziału 8 w Gdyni we współpracy z Departamentem Sieci i Wsparcia Sprzedaży oraz Departamentem Cyberbezpieczeństwa. 16 września 2025 r. w spotkaniu w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni udział wzięło 160 osób reprezentujących różne pokolenia – od młodzieży po seniorów. Spotkanie poprowadziła Dorota Herner, ekspert z Biura Inicjatyw Biznesowych i Jakości Operacyjnej – koordynator wydarzeń edukacyjnych w całej Polsce.
około min czytania

Już na początku Bartłomiej Wietek, dyrektor Oddziału 1 w Gdyni, oraz Adam Cieślicki, dyrektor Oddziału 8 w Gdyni, po powitaniu gości podkreślali, jak ważny i aktualny jest temat cyberbezpieczeństwa, który dotyczy nas wszystkich – bez względu na wiek, a edukacja w tym zakresie to nasza wspólna odpowiedzialność.

W świecie dynamicznych technologii i innowacji edukacja w obszarze cyberzagrożeń to fundament bezpiecznego i odpowiedzialnego działania – dla klientów i dla nas samych. Cieszymy się, gdy licznie przybywają uczestnicy naszych wydarzeń – to pokazuje, jak ważny i potrzebny jest ten temat – stwierdziła uczestnicząca w spotkaniu Elżbieta Makos, kierownik z Departamentu Sieci i Wsparcia Sprzedaży w PKO Banku Polskim.

Paulina Krakowska, ekspert z Departamentu Cyberbezpieczeństwa, zwróciła uwagę, że to wydarzenie zgromadziło wielu młodych ludzi, co daje nam ogromną satysfakcję i poczucie misji. Cieszy nas, że audytorium wykazało duże zaangażowanie, o czym świadczy niemała lista pytań po spotkaniu. Interakcja z młodą publicznością pokazuje, że choć cyfrowy świat jest im bliski, wciąż jest sporo do zrobienia, np. w zakresie skłonienia do aktywacji dwuetapowego logowania wzorem sposobu zabezpieczania kont przez banki. Mamy nadzieję, że audytorium doceniło dwie perspektywy – jako PKO Bank Polski pokazaliśmy perspektywę bezpieczeństwa płatności, rozwiązania chroniące przed zagrożeniami i najważniejsze zasady cyberhigieny. Natomiast podkomisarz Tymoteusz Szymańczyk z Wydziału Wywiadu Kryminalnego Zarządu w Gdańsku Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości omówił m.in. metody działania oszustów, uwierzytelnienie dwuskładnikowe, przybliżył, jak ogromna jest dziś skala ataków i jak wyglądają działania operacyjne. Policja zachęca do zgłaszania wszelkich incydentów związanych z naruszeniem cyfrowego bezpieczeństwa.

Bardzo się cieszę, że mogliśmy zaprosić naszych klientów i innych mieszkańców Gdyni na takie spotkanie. Uważam, że poprzez organizację spotkań dotyczących zachowań w cyberprzestrzeni pokazujemy lokalnej społeczności naszą aktywność i troskę o bezpieczeństwo. Wierzę, że takie inicjatywy przyniosą konkretne korzyści i z pewnością pozwolą wielu osobom uniknąć niebezpiecznych sytuacji

− podkreślił Bartłomiej Wietek, dyrektor Oddziału 1 w Gdyni.

Oddziały PKO Banku Polskiego na terenie Gdyni edukują swoich klientów w zakresie bezpiecznego bankowania. Dla nas – pracowników oddziałów PKO Banku Polskiego – była to okazja, aby się spotkać z klientami i rozmawiać o tym, jak ważne są na co dzień uważność, ostrożność, czujność w działaniu, gdy realizujemy płatności i korzystamy z dostępnych linków internetowych. Stawiamy na edukację klientów, by podpowiadać im, jak się uchronić przed działaniem oszustów. A że oszuści czyhają na oszczędności naszych klientów, tego doświadczamy niemal każdego dnia. Klienci ulegają manipulacji i socjotechnikom, jakie stosują przestępcy internetowi. My natomiast, mając doświadczenie wyniesione z trudnych sytuacji, podczas tego typu spotkań działamy prewencyjnie, by nie przytrafiły się one więcej naszym klientom. Wierzymy, że ten nakład pracy przekłada się na zadowolenie klientów, którzy doceniają naszą rolę – jako doradców – i są wierni w relacjach biznesowych – podsumowuje Ewelina Olender, kierownik Zespołu Multibiznesowego KP/BO z Oddziału 1 w Gdyni PKO Banku Polskiego.

W przypadku ataku cyberprzestępcy ważne jest, aby działać szybko i zdecydowanie. Im szybciej, tym lepiej. Dlatego zawsze warto się skontaktować z infolinią banku, policją oraz zgłosić CERT podejrzany incydent. Umożliwi to odpowiednim służbom podjęcie działań i może uchronić innych od podobnych ataków.

 

Katarzyna Jackiewicz
ekspert w PKO Banku Polskim