Jak bezpiecznie korzystać z kart płatniczych? – zobacz wideo

Eksperci PKO Banku Polskiego mówią o tym jak bezpiecznie korzystać z karty oraz poznać sposoby zapobiegania potencjalnym zagrożeniom.
około min czytania

Eksperci z Centrum Kart PKO Banku Polskiego, Monika Szmurło - Singh oraz Marcin Cybulski, przytoczyli przykłady sytuacji, w których jesteśmy narażeni na kradzież pełnych danych karty lub poddani różnego rodzaju manipulacjom. Na koniec przybliżono najważniejsze zasady związane z bezpieczeństwem, a także wskazano w jaki sposób zweryfikować pracownika banku poprzez aplikację IKO.

To była znakomita okazja, zwłaszcza teraz kiedy zaczęły się wakacje, aby nasi klienci zdobyli wartościową wiedzę na temat bezpiecznego korzystania z kart płatniczych i skutecznie chronili się przed potencjalnymi zagrożeniami. To wydarzenie doskonale wpisuje się w działania edukacyjne, które PKO Bank Polski konsekwentnie realizuje, zwłaszcza teraz w dobie częstych cyberataków - powiedziała Edyta Tararuj, dyrektor Biura Rozwoju Produktów w PKO Banku Polskim.

Wydarzeniu towarzyszył czat online, podczas którego uczestnicy spotkania zadawali swoje pytania. Największe zainteresowanie wzbudzały aspekty związane z wakacjami, zwłaszcza sytuacje, podczas których płacimy kartą za granicą lub podajemy dane karty np. wynajmując auto.

Dużym powodzeniem cieszył się temat samodzielnego zarządzania limitami na karcie, który był szczególnie polecany przez naszych ekspertów, jako jedna ze skutecznych metod ochrony środków posiadanych na karcie.

Warto aktywnie zarządzać limitami na karcie. Przykładem są aplikacja IKO i serwis iPKO, w których bardzo łatwo możemy zmieniać swoje limity na karcie, bez względu na porę dnia i nocy. Co więcej, po złożeniu takiej dyspozycji zmiana limitów jest widoczna natychmiast, a sama funkcja doskonale zabezpiecza nas przed potencjalną kradzieżą naszych pieniędzy – mówi Marcin Cybulski, Menedżer z Centrum Kart.

Pamiętajmy też, aby dokładnie sprawdzać treść SMS/push po każdej realizowanej transakcji i nikomu nie udostępniać swoich danych, m.in. loginu i haseł, pełnego numeru PESEL, danych karty i numeru CVV/CVC oraz kodu BLIK – również za pomocą komunikatorów – dodaje Monika Szmurło – Singh z Centrum Kart w PKO Banku Polskim.

11 zasad bezpiecznego korzystania z kart

  1. Dokładnie sprawdzaj treść SMS i powiadomienia IKO przed potwierdzeniem transakcji, w szczególności: kwotę i rodzaj operacji oraz nr konta do przelewu.
  2. Nikomu nie udostępniaj swoich danych, m.in. loginu i haseł, pełnego numeru PESEL, danych karty i numeru CVV2/CVC2 oraz kodu BLIK – również za pomocą komunikatorów. Pamiętaj, że pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o te dane.
  3. Nie zakładaj, że widoczna nazwa nadawcy e-maila, SMS-a czy połączenia telefonicznego jest prawdziwa. Oszuści potrafią podrobić numer telefonu, który wyświetla się na Twoim ekranie i podszyć się za kogoś z Twojej rodziny, grona przyjaciół, policjanta czy bank. Jeśli masz wątpliwości, czy dzwoni do Ciebie pracownik banku zweryfikuj to w IKO lub skontaktuj się ze swoim doradcą lub infolinią.
  4. Jeżeli e-mail od nadawcy wzbudzi Twoje wątpliwości, nie otwieraj załączonych plików, nie klikaj w linki do logowania i nie instaluj żadnych dodatkowych aplikacji – dzięki nim oszust zyska dostęp do twojego urządzenia oraz dane do logowania. Bank nigdy nie będzie wymagał od Ciebie takich operacji.
  5. Sprawdzaj adresy stron www, na których się logujesz, a także ich certyfikaty bezpieczeństwa.
  6. Regularnie aktualizuj urządzenia i oprogramowanie na komputerze i telefonie (system, aplikacje, przeglądarkę, antywirusy).
  7. Twórz skomplikowane hasła, które będą trudne do odgadnięcia przez innych.
  8. Nie używaj tego samego hasła do różnych kont oraz nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze. Zamiast funkcji ‘zapamiętaj hasło’ w przeglądarce internetowej, która nie jest w pełni bezpieczna, używaj niezależnych managerów haseł o silniejszych algorytmach szyfrowania.
  9. Nie loguj się do serwisu internetowego iPKO i aplikacji mobilnej IKO przez publiczne, niezabezpieczone Wi-Fi ani na urządzeniach publicznie dostępnych np. w kafejkach, hotelach.
  10. Nie podłączaj zewnętrznych nośników danych do swojego urządzenia, jeśli nie masz pewności co do ich bezpieczeństwa.
  11. Zwróć szczególną uwagę na dane, które przekazujesz osobie trzeciej - nie pobieraj ani nie udostępniaj poufnego klucza umożliwiającego aktywację IKO na przestępczym telefonie

Przydatne linki

  1. Jak zweryfikować pracownika banku w aplikacji IKO  
  2. Jak zastrzec lub zablokować kartę 
  3. Jak zmienić limit na karcie w aplikacji IKO 
  4. Jak zmienić limit na karcie w serwisie iPKO 
  5. Jeśli zauważyłeś coś niepokojącego – reaguj. O tym co powinno Cię zaniepokoić i jak reagować dowiesz się tu.

 

Agnieszka Lefanowicz
ekspert w PKO Banku Polskim