Klucze bezpieczeństwa – nowa metoda logowania do serwisu iPKO pomoże w walce z cyberprzestępcami
Klienci PKO Banku Polskiego mają teraz możliwość zabezpieczenia logowania do serwisu internetowego iPKO za pomocą kluczy bezpieczeństwa. Kluczem bezpieczeństwa klient PKO Banku Polskiego może zastąpić dotychczasową metodę dodatkowego potwierdzenia logowania: potwierdzenie w aplikacji IKO, kod SMS lub kod z karty kodów. 2024-10-02Klucz bezpieczeństwa lub klucz sprzętowy – to nieduże urządzenie z wejściem USB, które wyglądem przypomina pendrive. Służy do bezpiecznego potwierdzania tożsamości w sieci, za każdym razem, gdy serwis wymaga uwierzytelniania dwuskładnikowego. W praktyce oznacza to, że dzięki zastosowaniu takiego klucza nikt niepożądany np. cyberprzestępca, który nie ma klucza klienta, nie zaloguje się do serwisu iPKO, nawet jeśli pozna login i hasło użytkownika.
Korzystanie z klucza sprzętowego to dobrowolny wybór klienta. Jeśli zacznie go używać, to jest to rozwiązanie, które poprawia bezpieczeństwo w sieci i dodatkowo podnosi poziom zabezpieczenia logowania do serwisu iPKO. Coraz częściej stykamy się z socjotechnicznymi sztuczkami i działaniami cyberprzestępców, którzy chcą wyłudzić nasze dane czy ukraść nasze pieniądze. Najczęściej realizowane jest to poprzez phishing, a klucze bezpieczeństwa są obecnie jednym z najmocniejszych zabezpieczeń przed skutkami takich ataków. Dzięki temu zabezpieczeniu klient nie będzie mógł zalogować się na fałszywej stronie, na którą został zwabiony przez oszusta. Klucz będzie chronić konto też wtedy, gdy login i hasło zostaną skradzione przez cyberprzestępcę – logowanie nie będzie możliwe bez użycia klucza – podkreśla Radosław Janusz, dyrektor Biura Architektury i Usług Cyberbezpieczeństwa w PKO Banku Polskim.
- obca osoba np. cyberprzestępca nie zaloguje się do serwisu iPKO, nawet jeśli pozna login i hasło klienta, bo nie ma jego klucza prywatnego,
- klient nie zaloguje się do fałszywej strony, bo jego prywatny klucz nie połączy się z nieznanym kluczem publicznym.
- Najpierw klient powinien zalogować się do iPKO i w metodach uwierzytelniania wybrać klucz bezpieczeństwa (Ustawienia | Dostęp i bezpieczeństwo | Klucze bezpieczeństwa | Dodaj klucz bezpieczeństwa), postępując zgodnie z instrukcjami na ekranie.
- Kolejny krok to umieszczenie klucza w porcie USB i zgodnie ze wskazówkami zapisanie go, można przy tym nazwę systemową klucza zastąpić nazwą własną.
- Po dodaniu klucza, klient może już logować się do serwisu internetowego iPKO przy jego użyciu. Po wejściu na stronę logowania ipko.pl, klient wpisuje login i hasło do konta, i potwierdza logowanie dotknięciem przycisku na kluczu włożonym do portu USB. To weryfikuje tożsamość użytkownika i pomyślnie go uwierzytelnia.
Bezpieczne logowanie do serwisu iPKO
Ekspert w PKO Banku Polskim