Olsztyn. Cyberbezpieczny ja i moja rodzina
PKO Bank Polski zorganizował wyjątkowe spotkanie edukacyjne pod hasłem „Cyberbezpieczny ja i moja rodzina”, skierowane do seniorów – osób, które chcą być na bieżąco, są otwarte na nowe doświadczenia i świadome konieczności ciągłego rozwoju. Spotkanie odbyło się w auli wykładowej im. prof. M. Gotowca Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie i zgromadziło pod koniec maja aż 140 uczestników. Wydarzenie wpisało się w obchody 30-lecia działalności UTW i stanowiło jeden z ważniejszych punktów jubileuszowego programu. 2025-05-30Poprowadziła je Dorota Herner, ekspertka z Biura Wsparcia Sprzedaży w Departamencie Sieci i Wsparcia Sprzedaży i koordynatorka wydarzeń edukacyjnych dotyczących bezpiecznego korzystania z kanałów zdalnych (IKO i iPKO) oraz bezpieczeństwa w sieci. W spotkaniu wzięli udział słuchacze UTW, przedstawiciele Zarządu Uniwersytetu Trzeciego Wieku –prezes Eugenia Barcz, wiceprezes Krzysztof Krauze oraz dyrektorzy PKO Banku Polskiego Magdalena Zuba, Oddział 5 w Olsztynie, i Radosław Kołecki, Oddział 1 w Olsztynie.
W podziękowaniu za zorganizowanie spotkania prezesi Uniwersytetu Trzeciego Wieku przekazali na ręce Doroty Herner z Departamentu Sieci i Wsparcia Sprzedaży podziękowania dla PKO Banku Polskiego, który wspiera inicjatywę. Wyróżniono biznesową życzliwość i otwartość na potrzeby edukacyjne seniorów, które umożliwiły realizację wartościowego wydarzenia.
Prelegentki z PKO Banku Polskiego Paulina Krakowska z Departamentu Cyberbezpieczeństwa oraz Marta Struzik z Departamentu Usług Cyfrowych poprowadziły praktyczne prezentacje:
- Oszustwa telefoniczne – nie daj się zmanipulować.
Spoofing: oszuści podszywają się pod numery telefonów banku, innych instytucji, a nawet bliskich. - Różne scenariusze oszustw telefonicznych.
Uważaj na oszustów podających się za pracowników banku i innych instytucji. Oszuści wysyłają także fałszywe SMS-y.
- Strach wyłącza myślenie – wiedzą o tym oszuści.
Podszycie się pod pracownika banku, informacja o rzekomej próbie włamania na konto, różne formy wyłudzeń. - Jak działa prawdziwa komunikacja mailowa.
Bank nigdy nie wysyła wiadomości (maili, SMS-ów) z linkami i prośbą o zalogowanie lub podanie numeru karty płatniczej, kodu BLIK.
Tematyka wystąpień była dostosowana do potrzeb i zainteresowań seniorów – szczególną uwagę poświęcono bezpiecznym zakupom online, a uczestnicy zostali przeprowadzeni krok po kroku przez proces robienia zakupów na jednej z popularnych platform.
Spotkanie zostało bardzo dobrze odebrane przez audytorium. Seniorzy chwalili przystępność przekazu, życzliwość prowadzących oraz praktyczne podejście do tematu. Atmosfera była ciepła i pełna zaangażowania – uczestnicy chętnie zadawali pytania i dzielili się swoimi doświadczeniami.
Spotkanie pokazało, że seniorzy nie tylko chcą się uczyć, ale również potrafią z dużym zaangażowaniem odnaleźć się w cyfrowym świecie. Wystarczy czujność, rozwaga i chęć zdobywania wiedzy. Świadomy użytkownik internetu, niezależnie od wieku, potrafi korzystać z jego możliwości w sposób bezpieczny i komfortowy. Dziękujemy wszystkim uczestnikom spotkania za obecność, zaangażowanie i otwartość na nowe doświadczenia. Wasza aktywność i pozytywna energia stworzyły wyjątkową atmosferę tego wydarzenia – podkreśla Elżbieta Makos, kierownik z Biura Wsparcia Sprzedaży PKO Banku Polskiego – inicjatorka spotkań edukacyjnych w całej Polsce.
Takie spotkania pokazują, że edukacja cyfrowa może być nie tylko użyteczna, ale również przyjemna i inspirująca. Zainteresowanie, aktywność i otwartość seniorów dają sygnał: wiek nie jest barierą, by się rozwijać i być częścią nowoczesnego świata – z rozwagą, ale bez lęku.
Katarzyna Jackiewicz
PKO Bank Polski