Srebrna tarcza. Bezpieczny senior

PKO Bank Polski regularnie organizuje spotkania edukacyjne, których celem jest zwiększenie świadomości i szerzenie wiedzy na temat bezpieczeństwa w cyfrowym świecie. Podczas tych wydarzeń uczestnicy mają okazję posłuchać ekspertów, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami oraz pokazują przykłady realnych zagrożeń, z jakimi możemy się spotkać w codziennym życiu.
około min czytania

Spiesz się powoli. Twoje bezpieczeństwo jest najważniejsze

Ponad 70 osób, w tym Powstańcy Warszawscy, uczestniczyło 24 września 2024 r. w spotkaniu zorganizowanym w PKO Rotunda przez Departament Sieci i Wsparcia Sprzedaży z PKO Banku Polskiego we współpracy z Regionalnym Oddziałem Detalicznym w Warszawie. Gości powitała Elżbieta Makos, kierownik z Biura Wsparcia Sprzedaży PKO Banku Polskiego. Spotkanie poprowadziła Anita Kuźniewicz, ekspert z Departamentu Komunikacji Korporacyjnej PKO Banku Polskiego.

W ramach działań edukacyjnych dostarczamy cenne informacje na temat bezpieczeństwa seniorów w świecie cyfrowym. Dzielimy się swoimi doświadczeniami i pokazujemy, jak różnorodne i złożone mogą być zagrożenia w sieci. Dzięki zdobytej wiedzy nasi klienci teraz są lepiej przygotowani do ochrony danych osobowych i finansowych. Pamiętajmy, że bezpieczeństwo w cyfrowym świecie zaczyna się od nas samych i naszych codziennych nawyków – mówi Elżbieta Makos, kierownik w Departamencie Sieci i Wsparcia Sprzedaży, organizator spotkań edukacyjnych dla klientów w całej Polsce.

Seniorzy w świecie cyfrowych finansów

Uczestnicy z zaciekawieniem i zaangażowaniem podjęli temat ochrony swojej tożsamości i finansów w internecie. Mieli okazję dowiedzieć się, jak skutecznie chronić swoją prywatność online, rozpoznawać i reagować na cyberzagrożenia.

Zobacz relację z wydarzenia w PKO Rotunda: 

 

Przestępcy liczą na Twoje błędy. Zachowaj spokój!

W dzisiejszym cyfrowym świecie bezpieczeństwo online jest kluczowe i jako takie powinno być priorytetem dla każdego z nas. Spotkania takie jak to dają uczestnikom unikalną okazję do zdobycia wiedzy od ekspertów z dziedziny cyberbezpieczeństwa. Dzięki ich doświadczeniu i praktycznym przykładom możemy lepiej zapamiętać, jak chronić siebie i swoje dane przed realnymi zagrożeniami.

Pytaj, sprawdzaj, analizuj. Zatrzymaj oszustów!

Prezentację najnowszych metod działania cyberprzestępców omówił Piotr Tofiluk, naczelnik Wydziału Nadzoru i Koordynacji Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości w Warszawie. Szczególną uwagę poświęcono także zagrożeniom związanym z phishingiem – fałszywymi wiadomościami e-mail i SMS, które mają na celu wyłudzenie naszych danych osobowych. Uczestnicy mogli zobaczyć przykłady rzeczywistych ataków i dowiedzieć się, jak je rozpoznać i jak ich unikać. Policja podkreśla również, jak ważne jest regularne aktualizowanie oprogramowania i korzystanie z renomowanego oprogramowania antywirusowego, aby chronić nasze urządzenia przed złośliwym oprogramowaniem. Poruszono również temat bezpiecznego korzystania z publicznych sieci Wi-Fi, które mogą być łatwym celem dla cyberprzestępców. Uczestnicy dowiedzieli się, jak zabezpieczyć swoje dane podczas korzystania z takich sieci oraz jakie narzędzia mogą im w tym pomóc.

Internet to potężne narzędzie, które może znacząco ułatwić życie, także seniorom. Dzięki niemu pozostają w kontakcie z bliskimi, uczą się nowych rzeczy i zarządzają swoimi finansami bez wychodzenia z domu. Warto być jednak czujnym i ostrożnym podczas korzystania z kanałów zdalnych. Wspólnie tworzymy bezpieczną przestrzeń, w której każdy może czuć się pewny i chroniony – mówi Dorota Herner, ekspertka w Departamencie Sieci i Wsparcia Sprzedaży i koordynatorka wydarzeń edukacyjnych dotyczących bezpiecznego korzystania z kanałów zdalnych (IKO i iPKO) oraz bezpieczeństwa w sieci.

Bezpieczny senior to wyedukowany senior

Wiceprezes Fundacji „Warszawski Instytut Bankowości” Michał Polak przedstawił założenia badania przeprowadzonego w ramach programu sektorowego „Bankowcy dla Edukacji” oraz projektu „Aktywny Senior”:

  • skąd najczęściej czerpiemy informację na temat bezpiecznego korzystania z internetu, w tym bankowości internetowej,
  • na ile czujemy się bezpiecznie w przestrzeni cyfrowej,
  • z jakich usług bankowych korzystamy,
  • jak najczęściej płacimy za zakupy w internecie,
  • czy chcielibyśmy otrzymywać porady dotyczące zarządzania swoimi finansami i bezpiecznego korzystania z nowoczesnych form płatności ze strony swoich dzieci/wnuków,

Jak wskazują wyniki badania, współcześni przestępcy asymilują się ze światem cyfrowego seniora, co jednak nie wyklucza tradycyjnych metod oszustw skierowanych przeciwko osobom starszym – co piąty badany senior spotkał się z wyłudzeniem pieniędzy metodą „na wnuczka” lub podobną.

Nie masz aplikacji IKO – uważaj na te namowy. Prawdziwy pracownik banku nie poprosi w rozmowie telefonicznej o wskazanie:

  • danych logowania do bankowości,
  • pełnych danych karty płatniczej,
  • kodów BLIK,
  • podanie pełnych danych osobowych jeśli nie wymaga tego sytuacja (np. zawarcie umowy),
  • zainstalowanie nieznanej aplikacji,
  • przelanie pieniędzy na nieznane konto,
  • jak możemy trafić na fałszywe strony www.

Ekspertki Paulina Krakowska z Departamentu Cyberbezpieczeństwa i Marta Struzik z Departamentu Usług Cyfrowych omówiły kluczowe aspekty bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i wyjaśniły:

  • logowanie na stronie bankowości internetowej iPKO
  • jak bezpiecznie korzystać z IKO
  • oszustwa telefoniczne – nie daj się zmanipulować,
  • fałszywe inwestycje – schemat prawdziwego oszustwa,
  • podszywanie się pod pracownika banku,
  • oszustwa wykorzystujące dobre serce – różne scenariusze,
  • jak reagować na podejrzenie oszustwa.

Bezpieczne transakcje w internecie

  • zarządzaj limitami w serwisie internetowym iPKO
  • Dbaj o kod BLIK jak o gotówkę lub kartę
  • Określ limity płatności kartą
  • Ustaw limity aplikacji IKO według preferencji

Prezentacje ekspertów były nie tylko cennym źródłem informacji, ale też bardzo angażujące. Szczególnie zapamiętamy historie z życia wzięcie, które pokazały, jak ważna jest czujność w świecie cyfrowym. Wzruszającym momentem było wspomnienie Powstańców Warszawskich, którzy uczestniczyli w spotkaniu. Ich obecność była nas wyjątkowym zaszczytem i przypomnieniem, jak wiele zawdzięczamy ich odwadze i poświęceniu.

Podziękowania

Dziękuję serdecznie za zaproszenie na prelekcję poświęconą ochronie osób starszych w sieci. To niezwykle ważny temat, szczególnie w kontekście rosnącej liczby zagrożeń online, które mogą dotknąć seniorów. Nasze spotkania jednoznacznie pokazały, jak istotna jest profilaktyka oraz budowanie świadomości o cyberzagrożeniach wśród osób w wieku 60+. Edukacja w tym zakresie stanowi klucz do bezpiecznego korzystania z Internetu, a dalsza praca w tym obszarze pomoże zwiększyć ich bezpieczeństwo oraz pewność siebie w cyfrowym świecie. Podsumowując cykl spotkań z seniorami poświęconych ochronie w sieci, należy podkreślić, jak kluczowa jest edukacja i profilaktyka w tym zakresie. Uczestnicy zdobyli cenną wiedzę , a na pewno zapoznali się z tematyką cyberzagrożeń, takich jak phishing, oszustwa internetowe, a jednocześnie nauczyli się, jak skutecznie chronić swoje dane i bezpiecznie korzystać z urządzeń online. Spotkania te pokazały, że osoby w wieku 60+ są chętne do nauki nowych technologii, co najważniejsze świadome tego, jak ważna jest ochrona ich prywatności w sieci. Dzięki wspólnej pracy udało się nam zwiększyć ich pewność siebie w korzystaniu z Internetu, co z pewnością przyczyni się do ich bezpieczeństwa w cyfrowym świecie – mówi Piotr Tofiluk, naczelnik Wydziału Nadzoru i Koordynacji Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości w Warszawie.

Wyjątkowe spotkanie w PKO Rotunda „Srebrna Tarcza – Bezpieczny Senior” zostało zorganizowane, aby chronić naszych klientów przed działaniem oszustów. Ekspertki z Departamentu Cyberbezpieczeństwa oraz Departamentu Usług Cyfrowych przedstawiły konkretne przykłady najczęściej stosowanych oszustw, co umożliwiło naszym Klientom zobrazowanie niebezpieczeństw, na które muszą zwrócić szczególną uwagę podczas logowania się do bankowości elektronicznej, korzystania z sieci, czy też podczas rozmowy telefonicznej z nieznajomą osobą. Frekwencja dopisała, a klienci byli bardzo zadowoleni, że dzięki prezentacji konkretnych przykładów poznali zagrożenia, przed którymi można się ustrzec – mówi Alicja Drozdowska, dyrektor Oddziału PKO Rotunda w PKO Banku Polskim.

Spotkanie zakończyło się pozytywnymi opiniami uczestników, którzy wyrazili wdzięczność za możliwość zdobycia cennej wiedzy i docenili udział przedstawicieli miejscowej policji oraz banku. Dziękujemy wszystkim uczestnikom spotkania, prelegentom, a w szczególności naszym drogim Seniorom oraz Powstańcom Warszawskim. Wasza obecność i zaangażowanie pokazują, że nigdy nie jest za późno na naukę i rozwój. Wasza mądrość i doświadczenie są dla nas bezcenne. Podziękowania należą się też Departamentowi Rozwoju i Szkoleń Zespół Rozwoju Technologii oraz Biura Innowacji za współpracę i ogromne wsparcie  – mówi Elżbieta Makos, kierownik w Departamencie Sieci i Wsparcia Sprzedaży PKO Banku Polskiego.

Życzymy wszystkim bezpieczeństwa w cyfrowym świecie i wielu sukcesów w zarządzaniu swoimi finansami.

Atak? Zgłoś do CERT

W przypadku ataku cyberprzestępcy ważne jest, aby działać szybko i zdecydowanie. Im szybciej, tym lepiej. Dlatego zawsze warto skontaktować się z infolinią banku, policją oraz zgłosić CERT podejrzany incydent. Umożliwi to odpowiednim służbom podjęcie działań i może uchronić innych od podobnych ataków.

Katarzyna Jackiewicz
ekspert w PKO Banku Polskim