Uważaj na wiadomości z niebezpiecznymi linkami, żeby nie stracić pieniędzy
Dokonujesz transakcji na portalu ogłoszeniowym, a kontrahent chce szybko ją sfinalizować i przesyła ci link? 2022-06-21Dostajesz podejrzaną wiadomość o planowanym wyłączeniu dostaw energii z prośbą o uregulowanie należności? Nie klikaj w link, nie podawaj danych karty ani danych logowania do banku, żeby nie paść ofiarą oszustwa.
Przestępcy wysyłają e-maile, SMS-y lub kontaktują się przez komunikatory społecznościowe (np. WhatsApp) i nakłaniają do kliknięcia w link (np. żeby przesłać pieniądze za kupiony przedmiot albo potwierdzić jego wysyłkę). Podszywają się też pod dostawców energii lub kurierów. Zanim klikniesz w link lub otworzysz załącznik, upewnij się, że wiadomość jest prawdziwa i pochodzi od zaufanego nadawcy.
Jak nie paść ofiarą oszustwa?
- Jeśli dostajesz wiadomość, by np. uregulować płatność za prąd, której się nie spodziewasz, upewnij się u swojego dostawcy energii, czy jest prawdziwa.
- Nie klikaj w linki w wiadomościach od kupujących/sprzedających – mogą kierować do fałszywych stron, które wyglądają jak znane portale z ogłoszeniami.
- Korzystaj z oficjalnych stron i portali, a nie wchodź na nie przez niezaufane linki.
- Czytaj uważnie powiadomienia, które przychodzą na twój telefon. Jeśli dostaniesz podejrzany komunikat, żeby zainstalować aplikację IKO – niezwłocznie skontaktuj się z bankiem.
- Sprawdzaj treści SMS i powiadomień z aplikacji, w tym tych bankowych przed potwierdzeniem transakcji, w szczególności: kwotę i rodzaj operacji oraz numer konta do przelewu.
- Sprawdzaj adresy stron www (a także certyfikaty bezpieczeństwa), na których się logujesz i dokonujesz płatności.
- Jeśli ktoś prosi cię o numer karty, by przelać na nią pieniądze – nie podawaj danych. Kupujący w serwisie z ogłoszeniami nie może przysyłać pieniędzy na kartę!
- Nie przekazuj nikomu danych logowania do bankowości elektronicznej
- Zwróć uwagę na poprawność językową otrzymywanych wiadomości oraz strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe wiadomości i strony mogą zawierać błędy, np. gramatyczne albo stylistyczne.
- Ustaw w aplikacji IKO lub serwisie iPKO bezpieczne dla ciebie limity płatności.