Warszawa. Cyberbezpieczny ja i moja rodzina

PKO Bank Polski zorganizował wyjątkowe spotkanie edukacyjne pod hasłem „Cyberbezpieczny ja i moja rodzina”, skierowane do seniorów – osób, które chcą być na bieżąco, są otwarte na nowe doświadczenia i świadome konieczności ciągłego rozwoju. Spotkanie odbyło się 4 września br. w Ośrodku Kultury Ochota (OKO/MAL) w Warszawie i zgromadziło ponad 100 uczestników.
około min czytania

Poprowadziła je Dorota Herner, ekspert z Biura Inicjatyw Biznesowych i Jakości Operacyjnej w Departamencie Sieci i Wsparcia Sprzedaży PKO Banku Polskiego, która zwróciła uwagę na to, że edukacja w tym zakresie zaczyna się od nas samych – od świadomości, chęci i gotowości do działania. Gości serdecznie powitała Katarzyna Batte, dyrektor Oddziału 107 w Warszawie, która podkreśliła, że temat cyberbezpieczeństwa to temat aktualny, potrzebny i dotyczący każdego – niezależnie od wieku. Dzięki czemu powstało to wydarzenie, które wpisuje się w Miejsce Aktywności Lokalnej.

W spotkaniu wzięli udział seniorzy, przedstawiciele Komendy Rejonowej Policji Warszawa III sierżant Klaudia Śliwka i dzielnicowy Mariusz Balon oraz Alicja Brudło, dyrektor Ośrodka Kultury Ochoty w Warszawie (OKO/MAL).    

Uczestnicy nie tylko licznie przybyli, ale również aktywnie uczestniczyli w rozmowie, dzielili się swoim doświadczeniem i zadawali mnóstwo pytań. Szczególnie chwalili przystępność przekazu, życzliwość prowadzących praz praktyczne podejście do tematu. Prelegenci udowodnili, że cyberbezpieczeństwo to konkretne, proste nawyki, które można przyswoić, oraz czujność – której nigdy za wiele.

Aktywność, otwartość i zaangażowanie seniorów pokazują, że wiek nie stanowi przeszkody w rozwoju ani uczestnictwie w nowoczesnym świecie. Zamiast lęku – ciekawość, a dzięki odpowiedniemu wsparciu – bezpieczna i świadoma obecność w przestrzeni cyfrowej. Łącząc innowacyjne podejście z praktyczną edukacją, od lat tworzymy przestrzeń, która rozwija i wzmacnia cyfrową świadomość naszych klientów − podkreśla Elżbieta Makos, kierownik w Biurze Inicjatyw Biznesowych i Jakości Operacyjnej z Departamentu Sieci i Wsparcia Sprzedaży.

 

Prelegentka z PKO Banku Polskiego Paulina Krakowska, ekspert z Departamentu Cyberbezpieczeństwa, poprowadziła praktyczną prezentację i przedstawiła:

  • oszustwa telefoniczne – nie daj się zmanipulować,
  • spoofing telefoniczny – jak się chronić,
  • fałszywe inwestycje – schemat prawdziwego oszustwa,
  • podszywanie się pod pracownika banku,
  • oszustwa wykorzystujące dobre serce – różne scenariusze,
  • jak reagować na podejrzenie oszustwa.

Podkreśliła, że wiedza na temat cyberbezpieczeństwa i ochrona danych osobowych są dziś niezbędne w każdej grupy wiekowej – budują świadomość i umożliwiają skuteczne działanie.
Każdy z uczestników otrzymał one pager:

  1. Bank w telefonie – sprawdź, jakie to proste!
    IKO to aplikacja mobilna, dzięki której możesz korzystać z usług PKO Banku Polskiego w telefonie. Jest darmowa i wygodna w obsłudze.
  2. Bank w komputerze – sprawdź, jakie to proste!
    iPKO to serwis internetowy, w którym możesz zarządzać swoimi finansami, zrobić wygodnie przelew czy załatwić sprawy urzędowe, gdziekolwiek jesteś.

Takie spotkania pokazują, że edukacja cyfrowa może być nie tylko użyteczna, ale również przyjemna i inspirująca. W świecie, gdzie technologia towarzyszy nam na każdym kroku, seniorzy coraz odważniej wkraczają w cyfrową codzienność – a troska o ich bezpieczeństwo online staje się wspólną odpowiedzialnością. Działania z klientami to dla nas przestrzeń, w której edukacja spotyka się z innowacją. To proces, który niezmiennie inspiruje i motywuje do dalszych kroków – mówi Dorota Herner, ekspert z Biura Inicjatyw Biznesowych i Jakości Operacyjnej – koordynator i prowadząca spotkania w całej Polsce.

Przedstawiciele Komendy Rejonowej Policji Warszawa III omówili metody i przedstawili konkretne dane oszukiwania osób starszych. Położono nacisk na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, w swoim domu oraz w miejscu zamieszkania.
Podkreślano, że każdą  telefoniczną prośbę o pilne wsparcie finansowe należy potwierdzić i przedyskutować z innymi członkami swojej rodziny lub bliskimi znajomymi. Prawdziwi prokuratorzy czy policjanci lub funkcjonariusze nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych działaniach ani nie proszą o przekazanie pieniędzy.

Kiedy odbierzesz taki telefon zachowaj spokój i zadzwoń pod numer alarmowy 112!

Uczestnicy spotkania zostali przeprowadzeni krok po kroku przez aplikację „Moja Komenda”, która umożliwia wyszukanie każdego dzielnicowego w Polsce. Aby to zrobić, wystarczy wpisać np. własny adres zamieszkania, a aplikacja odnajdzie funkcjonariusza, który dba o nasz rejon zamieszkania oraz pokaże, w której jednostce pracuje.

Każdy z uczestników otrzymał kamizelki ostrzegawcze oraz materiał opracowany przez Stołeczne Centrum Bezpieczeństwa Urzędu m.st. Warszawy we współpracy z Komendą Stołeczną Policji: Seniorze. Babciu, Dziadku … Nie daj się oszukać. Bądź bezpieczny! 

Było naprawdę wyjątkowo, goście bardzo dobrze się czuli w tym miejscu – jak u siebie − podkreślali – bo to ich bank, ich Miejsce Aktywności Lokalnej i ich dzielnicowy. Wkład merytoryczny do tematyki spotkania – strzał w dziesiątkę, bardzo na czasie dla każdego, goście zachwyceni sposobem przekazu – dostępny zrozumiały język, a przykłady z życia wzięte – przemawiały najbardziej. Wydarzenie w ten sposób zorganizowane wzbudziło bardzo pozytywny odbiór wśród zaproszonych gości. Pozytywne opinie, które napłynęły, utwierdzają tylko, jak ważne są takie spotkania. Dziękuję wszystkim uczestnikom za obecność, zaangażowanie i aktywny udział w spotkaniu. Zespół Oddziału 107 PKO Banku Polskiego  w Warszawie gotowy do kolejnych wspólnych nowych działań – podsumowuje Katarzyna Batte, dyrektor Oddziału 107 w Warszawie – inicjator spotkania.

Prezentacje ekspertów dostarczyły nie tylko wartościowej wiedzy, ale również wciągnęły uczestników dzięki dynamicznej formie i praktycznym przykładom. Szczególnie wrażenie zrobiły prawdziwe historie, które unaoczniły, jak łatwo paść ofiarą cyfrowych zagrożeń i jak istotna jest codzienna czujność w sieci. Dzięki temu spotkanie było nie tylko pouczające, ale i zapadające w pamięć. Życzymy wszystkim bezpieczeństwa w cyfrowym świecie i wielu sukcesów w zarządzaniu swoimi finansami.

Katarzyna Jackiewicz
ekspert w PKO Banku Polskim