Wejherowo. Bezpieczni w sieci – świadomi zagrożeń, gotowi na wyzwania!
7 marca w Hotelu OLIPM w ramach działań CyberSpotów odbyło się spotkanie edukacyjne dotyczące zagrożeń w cyberprzestrzeni, w którym uczestniczyło 110 osób w tym: uczniowie z LO w Powiatowym Zespole Szkół nr 4, seniorzy Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz lokalni przedsiębiorcy. 2025-03-12Wydarzenie zostało zorganizowane przez PKO Bank Polski i miało na celu zwiększenie świadomości na temat współczesnych zagrożeń w sieci oraz metod ich unikania.
Spotkanie poprowadziła Dorota Herner, ekspertka z Departamentu Sieci i Wsparcia Sprzedaży PKO Banku Polskiego - doświadczona organizatorka i koordynatorka takich inicjatyw, która od lat z całym Zespołem Wsparcia Sprzedaży angażuje się w edukację w zakresie cyberbezpieczeństwa. Podkreśliła, jak bardzo potrzebne są tego typu wydarzenia dla osób w każdym wieku – zarówno młodzieży, jak i dorosłych, którzy coraz częściej stają się ofiarami cyberprzestępców.
Monika Lesner, dyrektorka Oddziału 1 w Wejherowie również zabrała głos, podkreślając znaczenie edukacji o zagrożeniach w sieci. Zaznaczyła, że takie inicjatywy są kluczowe w budowaniu świadomego społeczeństwa, które potrafi skutecznie chronić się przed cyberzagrożeniami. Dzięki wsparciu - wydarzenie zyskało dodatkowy wymiar edukacyjny.
Prelekcje ekspertów
Podczas spotkania uczestnicy mieli okazję wysłuchać dwóch inspirujących prelekcji:
- mł. asp. Patryk Misiórski z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości Wydział w Gdańsku, przedstawił najnowsze trendy w przestępczości cybernetycznej, w tym metody wykorzystywane przez przestępców do kradzieży i wymuszeń za pomocą komputerów oraz telefonów. Omówił także różnorodne narzędzia finansowe, które mogą pomóc w minimalizowaniu ryzyka oraz jak bronić się przed zagrożeniami w sieci, co wzbudziło duże zainteresowanie wśród uczestników.
- Marek Grubka, ekspert z Departamentu Usług Cyfrowych omówił działania banku w zakresie bezpiecznego korzystania z iPKO i IKO, identyfikację pracownika za pomocą aplikacji IKO, wieloosobowy dostęp do iPKO, bezpieczne transakcje w internecie, ustawianie limitów, narzędzia autoryzacyjne, dwuetapową weryfikację logowania, klucz bezpieczeństwa (U2F), powiadomienia o zdarzeniach.
Higiena cyfrowa
-
Nie zakładaj, że widoczna nazwa nadawcy e-maila, SMS-a czy połączenia telefonicznego jest prawdziwa!
-
Bank nigdy nie wysyła wiadomości (mail, sms) z linkami i z prośbą o zalogowanie się lub podanie numeru karty płatniczej, kodu BLIK w związku z podejrzaną transakcją, blokadą rachunku, karty, czy potwierdzeniem jakichkolwiek innych danych!
Wymiana doświadczeń i dialog
Spotkanie nie ograniczyło się jedynie do wykładów – uczestnicy aktywnie włączali się w rozmowy z prelegentami, zadając pytania i dzieląc się swoimi spostrzeżeniami. Zainteresowanie tematyką cyberbezpieczeństwa było ogromne, co świadczy o rosnącej świadomości młodszych i starszych w tym zakresie.
Wydarzenie spotkało się z dużym zainteresowaniem i pozytywnym odbiorem uczestników. W wydarzeniu wzięły udział osoby w różnym wieku i o różnym doświadczeniu – od młodzieży po seniorów, pracownicy i przedsiębiorcy. Każdy z uczestników miał okazje dowiedzieć się, jak skutecznie chronić swoje dane w sieci, unikać oszustw internetowych oraz zwiększyć swoje bezpieczeństwo w codziennym korzystaniu z technologii. Uczestnicy podkreślali, że spotkanie pomogło im lepiej zrozumieć zagrożenia cyfrowego świata oraz nauczyło ich jak skutecznie się przed nimi bronić
– podkreśla Monika Lesner, dyrektorka Oddziału 1 w Wejherowie.
Spotkanie w ramach działań CyberSpotów było doskonałą okazją do zgłębienia wiedzy na temat zagrożeń w cyberprzestrzeni. Dzięki zaangażowaniu prelegentów, uczestnicy poznali realne zagrożenia oraz sposoby ich unikania. Wydarzenie pokazało, jak ważne są inicjatywy edukacyjne w zakresie bezpieczeństwa w sieci, a także jak istotna jest współpraca między ekspertami a młodzieżą, seniorami i lokalnymi przedsiębiorcami – podsumowuje Elżbieta Makos, kierownik w Biurze Wsparcia Sprzedaży PKO Banku Polskiego inicjatyw edukacyjnych dla klientów w całej Polsce.
Dla uczestników spotkania przygotowano kilka praktycznych wskazówek i ostrzeżeń dotyczących najnowszych metod wykorzystywanych przez cyberprzestępców. Szczególnie mocno podkreślono, że sama technologia nie jest wystarczającym rozwiązaniem w walce z cyberprzestępczością. To właśnie świadomość zagrożeń oraz odpowiedzialne korzystanie z narzędzi, takich jak telefon czy komputer, odgrywają kluczową rolę w podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa w sieci. Jako prelegent podkreślam jak istotne jest m.in. dostosowanie limitów dla transakcji kartowych do indywidualnych potrzeb oraz korzystanie z dodatkowych narzędzi zabezpieczających, takich jak klucze U2F
– mówi prelegent Marek Grubka, ekspert z Departamentu Usług Cyfrowych.
Takie działania przynoszą wymierne korzyści w budowaniu świadomego społeczeństwa cyfrowego. Zachęcamy do regularnego uczestnictwa i dziękujemy za aktywny udział oraz za stworzenie przestrzeni do wymiany doświadczeń.
Katarzyna Jackiewicz
ekspert z PKO Banku Polskiego