Zagrożenia w cyberprzestrzeni – chroń siebie i przedsiębiorstwo
PKO Bank Polski, poprzez działania Departamentu Sieci i Wsparcia Sprzedaży, prowadzi inicjatywy skoncentrowane na edukacji klientów, które mają na celu zwiększenie świadomości zagrożeń związanych z cyfrową rzeczywistością. 2025-04-108 kwietnia w Teatrze Miejskim w Inowrocławiu odbyło się wyjątkowe wydarzenie edukacyjne, które zgromadziło ponad 350 uczestników, w tym mieszkańców, młodzież oraz lokalnych przedsiębiorców, zainteresowanych tematyką bezpieczeństwa w cyfrowym świecie i ochrony przed zagrożeniami w cyberprzestrzeni.
Edukacja dla każdego pokolenia
Spotkanie poprowadziła Dorota Herner, ekspert z Biura Wsparcia Sprzedaży - koordynator wydarzeń edukacyjnych w całej Polsce podkreślając, że edukacja w zakresie cyberbezpieczeństwa jest niezbędna dla każdego, niezależnie od wieku czy doświadczenia. Gości powitała Halina Lajstet, dyrektor Oddziału1 w Inowrocławiu PKO Banku Polskiego.
Temat cyberzagrożeń jest coraz bardziej obecny w świadomości klientów, którzy chcą poszerzać swoją wiedzę. Rośnie także zaangażowanie lokalnej administracji, co podnosi prestiż i rozgłos wydarzenia. Bank aktywnie wspiera lokalne społeczności, wychodząc poza ramy oddziału. Edukacja i świadomość są kluczowe dla bezpieczeństwa naszych klientów. To wydarzenie nie mogłoby się odbyć bez wsparcia naszych partnerów – Miasta Inowrocław, Gminy Inowrocław oraz Powiatu Inowrocławskiego. Dziękuję i cieszę się, że możemy wspólnie budować świadomość w zakresie bezpieczeństwa w sieci i rozwijać współpracę na rzecz naszej wspólnej cyfrowej przyszłości – dodaje Halina Lajstet, dyrektor Oddziału1 w Inowrocławiu.
W spotkaniu uczestniczyli: Arkadiusz Fajok - Prezydent Miasta Inowrocławia; Tomasz Cemel, dyrektor Regionalnego Oddziału Detalicznego w Szczecinie; Grzegorz Piątek – Wójt Gminy Inowrocław i Młodszy inspektor Dariusz Grzeszczak - I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Inowrocławiu; Zespół Multibiznesowy BH/FI i Zespół Multibiznesowy KP/BO z O1 w Inowrocławiu; Magdalena Guzowska, kierownik Zespołu Multibiznesowego BH/FI, Martyna Urbanek-Ciupa, kierownik Zespołu Multibiznesowego KP/BO.
Najważniejsze zagrożenia w cyberprzestrzeni
Tobiasz Gondzik - podkomisarz z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości Wydziału w Bydgoszczy, omówił najczęstsze zagrożenia cyfrowe:
- Phishing – podszywanie się pod zaufane osoby lub instytucje w celu wyłudzenia danych.
- Malware – złośliwe oprogramowanie, które może uszkodzić urządzenia lub wykradać dane.
- Atak typu „Man in the Middle” (MitM) – przechwytywanie komunikacji między użytkownikiem a serwerem.
- Ransomware – blokowanie dostępu do danych i żądanie okupu za ich odzyskanie.
- DoS/DDoS – ataki na serwery, które uniemożliwiają ich działanie.
- Spoofing – fałszowanie tożsamości w celu oszukania użytkowników.
Bezpieczeństwo w bankowości cyfrowej
Marek Grubka, ekspert w Departamencie Usług Cyfrowych z PKO Banku Polskiego zaprezentował, jak bank dba o bezpieczeństwo swoich klientów. Poruszone zostały kluczowe tematy, takie jak:
- Bezpieczne korzystanie z aplikacji iPKO i IKO.
- Narzędzia autoryzacyjne: kody SMS, mobilna autoryzacja, karta kodów.
- Dwuetapowa weryfikacja logowania – dodatkowe zabezpieczenie dostępu do serwisu internetowego.
- Klucz bezpieczeństwa (U2F) – nowoczesna metoda weryfikacji tożsamości, która wzbudziła duże zainteresowanie uczestników.
Nowoczesne rozwiązania cyfrowe dla przedsiębiorców
Maciej Domagalski – Dyrektor Regionalnego Centrum Sprzedaży w Poznaniu Krajowej Izby Rozliczeniowej, przedstawił mobilne, kwalifikowane rozwiązania cyfrowe, takie jak mSzafir. Dzięki temu narzędziu możliwe jest:
- Zdalne podpisywanie dokumentów kwalifikowanym podpisem elektronicznym, który zapewnia moc prawną zgodnie z rozporządzeniem eIDAS.
- Wykorzystanie kwalifikowanej pieczęci elektronicznej, która gwarantuje autentyczność dokumentów.
Opinie uczestników – edukacja dla każdego
Pani Zofia wyraziła zadowolenie z uczestnictwa, podkreślając, jak ważne jest bycie czujnym i chronienie siebie nawzajem. Pan Waldemar, mówił o znaczeniu edukacji i czujności w dzisiejszych czasach, niezależnie od wieku, podkreślając i dziękując prelegentom i PKO BP za inicjatywę.
Temat cyberzagrożeń coraz bardziej interesuje naszych Klientów, którzy chcą poszerzać swoją wiedzę w tym obszarze. Rośnie także zaangażowanie lokalnej administracji, co podnosi prestiż i rozgłos wydarzenia. Bank aktywnie wspiera lokalne społeczności, wychodząc poza ramy oddziału. Po spotkaniu w kuluarach można było porozmawiać o realnych problemach, jak choćby pomoc 70-letniej Klientce, która od pandemii korzysta z bankowości mobilnej i potrzebowała wsparcia technicznego po wymianie telefonu – dodaje Marek Grubka ekspert z PKO BP.
To spotkanie było dla mnie naprawdę wartościowe, bo jako młody człowiek spędzam dużo czasu w internecie i nie zawsze zdaję sobie sprawę z tego, jakie zagrożenia tam na mnie czekają. Dowiedziałem się, jak łatwo można paść ofiarą oszustwa, np. przez phishing i jak ważne jest, żeby chronić swoje dane. My, młodzi, często myślimy, że wszystko wiemy, ale takie spotkania pokazują, że warto się edukować i być ostrożnym. To też szansa, żeby nauczyć się, jak pomagać starszym członkom rodziny, którzy mogą mieć większe trudności z nowoczesnymi technologiami. Uważam, że edukacja o cyberbezpieczeństwie powinna być obowiązkowa, bo to temat, który dotyczy każdego, niezależnie od wieku – mówił jeden z uczestników spotkania.
Temat cyberzagrożeń jest coraz bardziej obecny w świadomości klientów, którzy chcą poszerzać swoją wiedzę. Rośnie także zaangażowanie lokalnej administracji, co podnosi prestiż i rozgłos wydarzenia. Bank aktywnie wspiera lokalne społeczności, wychodząc poza ramy oddziału. Edukacja i świadomość są kluczowe dla bezpieczeństwa naszych klientów. To wydarzenie nie mogłoby się bez wsparcia naszych partnerów – Miasta Inowrocław, Gminy Inowrocław oraz Powiatu Inowrocławskiego. Dziękuję i cieszę się, że możemy wspólnie budować świadomość w zakresie bezpieczeństwa w sieci i rozwijać współpracę na rzecz naszej wspólnej cyfrowej przyszłości – dodaje Halina Lajstet, dyrektor Oddziału 1 w Inowrocławiu PKO BP.
Edukacja nie zna granic wieku
Spotkanie w Inowrocławiu pokazało, jak ważne są inicjatywy edukacyjne w zakresie cyberbezpieczeństwa. Bez względu na wiek, każdy z nas korzysta z technologii, która niesie zarówno możliwości, jak i zagrożenia. Jako PKO Bank Polski, wychodząc poza ramy, aktywnie wspieramy naszych klientów i lokalne społeczności, organizując spotkania, które pomagają zrozumieć zagrożenia i nauczyć się, jak się przed nimi bronić – podsumowuje Elżbieta Makos, kierownik w Biurze Wsparcia Sprzedaży – inicjator wydarzeń edukacyjnych dla klientów w całej Polsce.
Cyberbezpieczeństwo to wspólna odpowiedzialność – edukacja, świadomość i współpraca są kluczem do ochrony siebie i swoich bliskich.
Dziękuję wszystkim uczestnikom za tak liczne przybycie i aktywny udział w wydarzeniu. Cyberbezpieczeństwo to temat, który dotyczy nas wszystkich, dlatego tak ważne jest, abyśmy zaczęli edukację od siebie i dzielili się wiedzą z naszymi bliskimi. Tylko wspólnie, poprzez świadomość i czujność, możemy skutecznie chronić siebie i innych w cyfrowym świecie – dodaje Dorota Herner.
Atak? Zgłoś do CERT
W przypadku ataku cyberprzestępcy ważne jest, aby działać szybko i zdecydowanie. Im szybciej, tym lepiej. Dlatego zawsze warto skontaktować się z infolinią banku, policją oraz zgłosić CERT podejrzany incydent. Umożliwi to odpowiednim służbom podjęcie działań i może uchronić innych od podobnych ataków.
Warto posłuchać ekspertów, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami oraz pokazują przykłady realnych zagrożeń, z jakimi możemy się spotkać w codziennym życiu. Życzymy wszystkim bezpieczeństwa w cyfrowym świecie oraz licznych sukcesów w efektywnym zarządzaniu finansami.
Katarzyna Jackiewicz
ekspert w PKO Banku Polskim