SKO: Decyzje korzystane dla natury i dobre dla budżetu? Uczniowie zmieniają swoje nawyki
Prawie 5 tys. uczniów ze szkół podstawowych z całej Polski uczestniczyło w inicjatywach edukacyjnych dotyczących ekologii. Działania zrealizowano w ramach programu Szkolnych Kas Oszczędności PKO Banku Polskiego. 2025-06-09Bank wyposażył szkoły w pakiety wspierające nauczycieli oraz pracowników w poprowadzeniu zajęć na temat ekologii, jednocześnie uwzględniających aspekty finansowe oraz powiązania między tymi dziedzinami.
Celem inicjatywy było dotarcie z wartościowym przekazem edukacyjnym, dzięki któremu uczniowie:
- zrozumieli problemy związane z ochroną środowiska oraz zdobyli wiedzę na temat wpływu codziennych działań na planetę,
- zainspirowali się do aktywnego udziału w inicjatywach proekologicznych, takich jak np. sadzenie drzew, wymiana nieużywanych zabawek, tworzenie łąk kwietnych.
- zbudowali odpowiednie postawy oraz nawyki proekologiczne (np. segregacja odpadów, oszczędzanie wody i energii).
Wspólnie z nauczycielami oraz pracownikami banku, pomogliśmy uczniom zrozumieć, że działania proekologiczne są często opłacalne ekonomicznie. To ważny element w edukacji globalnej, która koncentruje się m.in. na kwestiach dotyczących zrównoważonego rozwoju. Im więcej wiemy, tym skuteczniej możemy działać - również na rzecz kolejnych pokoleń. Wierzymy, że zdobyta wiedza i praktyczne umiejętności będą inspiracją dla uczniów, ale również dorosłych do dalszych inicjatyw na rzecz ekologii.
Co na temat akcji mówią pracownicy Oddziałów PKO Banku Polskiego zaangażowani w promowanie działań edukacyjnych realizowanych w ramach programu SKO?
Barbara Bohun-Sawicka, kierownik zespołu, Oddział 1 w Żywcu
Pakiety edukacyjne wykorzystaliśmy zarówno podczas zajęć w szkołach, jak i wycieczek szkolnych do oddziału. Dzieci zaskoczyły mnie swoją dociekliwością oraz liczbą zadawanych pytań. Było widać, że temat ekologii i finansów naprawdę je zaciekawił. To pokazuje jak ważne jest, aby od najmłodszych lat pokazywać, że świadomość ekologiczna i mądre zarządzanie zasobami idą w parze.
Patrycja Zając, kierownik zespołu, Oddział 1 w Mysłowicach
Te zajęcia były dla dzieci niezwykle wartościowe. Wspaniale było obserwować, jak uczniowie z entuzjazmem odkrywali, że ekologia i finanse mogą się przenikać. Były zaskoczone, że codzienne decyzje, np. zakupowe mają wpływ zarówno na portfel, jak i środowisko. Z rozmów z nauczycielami wiem, że tego typu działania, które służą budowaniu społeczeństwa odpowiedzialnego i wrażliwego na kwestie ochrony przyrody, są bardzo ważne również dla rodziców.