Zbliż się do Google Pay

Płatności zbliżeniowe są już obecne w PKO Banku Polskim od kilkunastu lat. Najpierw zagościły na plastikowych kartach płatniczych, a od początku roku 2016 pojawiły się w aplikacji IKO. W roku 2018 mogli z nich zacząć korzystać użytkownicy sportowych zegarków Garmin oraz miłośnicy technologii firmy Apple – w ramach płatności Apple Pay.
około min czytania

Jednak dopiero ostatni rok to prawdziwy wysyp nowych metod płatności zbliżeniowych - pod koniec roku 2021 dla użytkowników smartfonów z Androidem zostały udostępnione płatności BLIKIEM zbliżeniowym, zaś w roku 2022 wystartował SwatchPAY!, Xiaomi Pay (tylko dla posiadaczy kart Mastercard) oraz właśnie uruchomione płatności Google Pay. Tym samym PKO Bank Polski dopełnia swoisty alfabet płatności zbliżeniowych – od A do X.

Google Pay to wygodna i szybka metoda płatności dostępna dla użytkowników smartfonów z systemem Android (w wersji minimum 5.0) i obsługujących technologię NFC, jak również smartwatchy z systemem Wear OS, które przystosowane są do obsługi tego rodzaju płatności. Z Google Pay można płacić zbliżeniowo w całej Polsce, jak również we wszystkich terminalach zbliżeniowych na świecie oraz w wybranych sklepach internetowych i aplikacjach. 

Aby rozpocząć swoją przygodę z Google Pay, należy dodać swoją kartę – debetową lub kredytową – do Portfela Google. Taką operację należy wykonać jednorazowo dla danej karty na wybranym urządzeniu. W aplikacji Portfel Google należy wybrać opcję „Dodaj do portfela”, a następnie wprowadzić dane karty i zaakceptować warunki użytkowania. Klient dostaje wtedy specjalny SMS z kodem weryfikacyjnym – ze względów bezpieczeństwa tego kodu nie można nikomu udostępniać! Podobny proces dotyczy również aktywacji Google Pay na smartwatchach.

Warto podkreślić, że płatności Google Pay działają dokładnie tak samo jak tradycyjne, plastikowe karty płatnicze – debetowe lub kredytowe. Przykładowo funkcja wielowalutowości karty debetowej (czyli możliwość bezpośredniego płacenia w walucie obcej z połączonego konta walutowego, bez żadnych kosztów przewalutowania) działa tak samo w przypadku Google Pay, jak i korzystania z plastikowej karty.

Google Pay to nowe rozwiązanie dla klientów PKO Banku Polskiego, ale same płatności zbliżeniowe od wielu lat skutecznie zmieniają sposób płacenia wszystkich Polaków. Nasz kraj jest pierwszym na świecie, gdzie już wszystkie terminale obsługują płatności zbliżeniowe. Wg danych Narodowego Banku Polskiego karty zbliżeniowe w 1 kwartale 2022 r. stanowiły 93,4% ogółu kart wydanych w Polsce. W 1 kwartale 2022 r. płatności wykonane zbliżeniowo kartami wydanymi w Polsce stanowiły już 97,9% w ogólnej liczbie transakcji bezgotówkowych.

Jak pokazują wyniki międzynarodowego badania konsumentów "Postawy wobec form płatności 2022” przeprowadzonego w marcu 2022 r. na zlecenie eService i EVO we współpracy z Visa CEE, już 27% klientów z Polski deklaruje spontaniczną znajomość płatności zbliżeniowych przy użyciu smartfona, smartwatch lub innego urządzenia z funkcją płatności - 4% więcej niż w pozostałych krajach.

O dużym potencjale dla Google Pay i także innych form płatności cyfrowych świadczy fakt, że 54% badanych Polaków zadeklarowało, że już korzysta z płatności zbliżeniowych smartfonem lub zegarkiem, zaś kolejne 15% zamierza zacząć korzystać z tej formy płatności. Powodem jest najczęściej komfort i wygoda (48%), szybkość i oszczędność czasu (27%), jak również fakt, że… zawsze ma przy sobie smartfon czy smartwatch (23%).

Na koniec przytoczę jeszcze wyniki najnowszego badania „Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce”, wykonanego przez POLASIK Research na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa, z których wynika, że wykorzystanie zbliżeniowych płatności telefonem wzrosło z 10% do 22% między rokiem 2018 a 2021. W roku 2018 jedynie 23% klientów wyrażało zamiar rozpoczęcia płacenia w przyszłości przy użyciu smartfona, podczas gdy w ostatniej fali badania ten zamiar urósł już do 47%.

Niezależnie od wspomnianych liczb, statystyk i wyników różnych badań, wystarczy spojrzeć na nasze własne zwyczaje płatnicze czy zachowania naszych dzieci. Możemy zauważyć, że rola szeroko pojętych płatności cyfrowych w naszym życiu cały czas rośnie. A same karty płatnicze również się zmieniają – ciągle jeszcze dostajemy z banków plastikowe karty, które coraz częściej lądują na dnie szuflady, ponieważ chętniej korzystamy z kart cyfrowych czyli różnych portfeli, takich jak tytułowy Google Pay.

A wspomniany wcześniej alfabet wygodnych, szybkich i bezpiecznych płatność zbliżeniowych dostępnych już dziś dla klientów PKO Banku Polskiego to:

  • A - Apple Pay
  • B – BLIK zbliżeniowy
  • G – Garmin Pay
  • G – Google Pay – nowość!
  • I – IKO i możliwość płacenie kartą podpiętą w aplikacji
  • K – karta zbliżeniowa (tradycyjna - plastikowa)
  • S – SwatchPAY!
  • X – Xiaomi Pay (tylko karty Mastercard)

A Ty co wybierasz?

Tomasz T. Owoc
Ekspert w PKO Banku Polskim