PKO Bank Polski buduje marketplace usług dodatkowych

Platforma usług dodatkowych PKO Banku Polskiego ma już rok. Dzięki niej bank może rozwijać ofertę usług pozabankowych. Rozwiązanie pozwala na integrację usług od różnych dostawców i oferowanie ich klientom w aplikacji mobilnej IKO i serwisie internetowym iPKO.
około min czytania

Dzięki platformie usług dodatkowych zewnętrzni dostawcy mogą udostępniać usługi w kanałach cyfrowych banku, a klienci za pośrednictwem IKO i iPKO korzystać z oferty wykraczającej poza świat bankowości.

Już teraz umówią e-wizytę lekarską, kupią ochronę wyświetlacza swojego smartfona, kody do e-booków i audiobooków, bilety do kina czy dostęp do serwisu VoD. Bazując na tej platformie PKO Bank Polski rozbudowuje ofertę usług dodatkowych i w 2024 r. planuje podwoić ich liczbę.

Usługi dodatkowe, tzw. VAS (ang. Value Added Services) wykraczają poza podstawową działalność banku. Klienci znajdą je w aplikacji IKO i w serwisie iPKO w zakładce Usługi i zakupy. Z danych PKO Banku Polskiego wynika, że już teraz kupują miesięcznie średnio 3,5 mln wszystkich tego rodzaju usług.

Usługi dodatkowe w aplikacji IKO i serwisie iPKO są ważnym elementem budowania trwałych relacji z klientami i sposobem na wyróżnienie się oferty PKO Banku Polskiego. Dzięki naszemu zaawansowaniu technologicznemu i dostępowi do dużej ilości danych, możemy oferować klientom szereg potrzebnych produktów w jednym miejscu, szybko, wygodnie i w atrakcyjnej cenie. Dążymy do zbudowania marketplace’u usług dodatkowych, by oferować ich szeroki wachlarz w wielu dziedzinach życia. W tym roku planujemy podwoić nasze portfolio usług dodatkowych, zgodnie z potrzebami naszych klientów
– mówi Michał Kalinowski, Dyrektor Biura Rozwoju Usług Dodanych i E-Commerce PKO Banku Polskiego.

Rok platformy usług dodatkowych PKO

Platforma usług dodatkowych PKO została uruchomiona w marcu ubiegłego roku. To innowacyjne rozwiązanie w chmurze, w formie API, udostępnione przez bank poprzez spółkę zależną PKO Finat. Dzięki niemu zewnętrzni dostawcy w prosty i szybki sposób łączą się z systemami banku.

Zastosowaliśmy nowatorskie rozwiązanie, które ułatwia i przyspiesza procesy integracji oraz wdrażanie nowych produktów przez dostawców. Pozwala w powtarzalny sposób dodawać kolejne usługi. Zapewnia różne modele płatności, w tym opłatę jednorazową i subskrypcyjną oraz sposoby sprzedaży – pojedynczo lub w pakiecie. Platforma umożliwia lepszą skalowalność, a podłączenie nowej usługi wiąże się tylko z wykonaniem konfiguracji i realizacją niezbędnych formalności. Skala działalności PKO Banku Polskiego i dostęp do prawie 12 mln potencjalnych klientów sprawia, że jesteśmy atrakcyjnym partnerem dla firm i start-upów oferujących nowoczesne usługi z różnych branż 
– mówi Michał Macierzyński, Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych PKO Banku Polskiego.

PKO Bank Polski prowadzi obecnie rozmowy z kolejnymi dostawcami. W planach jest łączenie usług w pakiety, które będą atrakcyjniejsze cenowo niż te sprzedawane pojedynczo. Kolejnym etapem rozwoju marketplace’u będzie dostarczanie usług z obszaru mediów cyfrowych czy gamingu, które uzupełnią produkty bankowe.

Klienci coraz chętniej korzystają z usług dodatkowych

Z danych PKO Banku Polskiego wynika, że klienci coraz chętniej korzystają z usług dodatkowych. Obecnie we wszystkich kanałach bankowości elektronicznej kupują średnio 3,5 mln tego rodzaju usług miesięcznie. Największą popularnością cieszą się doładowania telefonów, których bank sprzedaje 1,6 mln w miesiącu. Klienci równie chętnie kupują przez kanały banku bilety parkingowe – ich sprzedaż w ciągu roku wzrosła o 25 proc. Dynamicznie rośnie także sprzedaż biletów autostradowych. W 2023 r. bank sprzedał ich 1,5 mln. Dużym zainteresowaniem cieszą się także (największą sprzedaż notują Google Play, PaySafeCard, PlayStation, Spotify i Xbox) oraz raporty i alerty BIK

W ramach oferty wdrożonej przez platformę usług dodatkowych w iPKO i IKO dostępne są trzy nowe usługi: kody do Legimi - dostęp do ponad 180 tys. e-booków i audiobooków, kody do Multikina, które można wymienić na bilety do kina oraz Canal+ online – możliwość zakupu dostępu do platformy Canal+  (VOD, telewizja linearna) w modelu subskrypcji miesięcznej lub jednorazowo na 6 miesięcy.