Konto firmowe z dodatkowymi usługami dla biznesu. Sprawdź, jak z nich korzystać

Chcesz prowadzić własną firmę? Aby to zrobić, potrzebujesz dobrego rachunku firmowego. Jak wybrać ten najlepszy i dlaczego to takie ważne?
około min czytania

Technologia pomaga w prowadzeniu biznesu – współcześni przedsiębiorcy mogą korzystać z wielu ciekawych udogodnień, które nie tylko ułatwiają zarządzanie finansami, ale też wspomagają na wielu innych szczeblach prowadzenia własnej firmy (wdrażanie nowych rozwiązań, planowanie czy analizowanie). Są one istotnymi ułatwieniami tym bardziej, że to właśnie na właścicielu firmy spoczywa zazwyczaj obowiązek dbania o biznes i dopinania wszelkich zobowiązań.

Co warto wziąć pod uwagę? Pomoc w prowadzeniu firmy możemy uzyskać w rozmaity sposób – najważniejsze to wybranie odpowiedniego konta firmowego i programów do obsługi własnego biznesu.

Programy do prowadzenia firmy

Możliwości jest naprawdę sporo – możemy wybierać spośród programów do e-księgowości (wFirma, inFakt), platform do prowadzenia sklepów online (Pasejo, PrestaShop), wysyłania e-maili marketingowych (FreshMail) czy analizowania i monitorowania rezultatów, np. ruchu na stronie (Google Analitics).

Takie programy online to wygodna forma zarządzania firmą, która pozwala oszczędzić czas i pieniądze, jednocześnie dając przedsiębiorcy niezależność w działaniu. Możemy korzystać z nich w dowolnym czasie i miejscu, wystarczy dostęp do internetu. W zależności od swojego charakteru pozwolą nam uporządkować dokumenty, przypomną o ważnych spotkaniach, ułatwią fakturowanie czy zmierzą efekty dotychczasowych działań.

Gdy decydujemy się na założenie własnej firmy, oprócz wybrania odpowiednich programów powinniśmy też skupić się na wyborze najlepszego konta bankowego. Na co zwrócić uwagę?

Konto bankowe dla firmy – jak je wybrać?

Nie da się prowadzić biznesu bez konta w banku. Jest ono integralną częścią każdej działalności. Korzysta się z niego w zasadzie codziennie – jest potrzebne nie tylko do gromadzenia funduszy, ale też do rozliczania się z ZUS-em i urzędem skarbowym. Dodatkowo od listopada 2019 r. w relacjach B2B (firma – firma) przedsiębiorcy mają obowiązek stosować split payment (metodę podzielonej płatności). Nabywcy, którzy otrzymali fakturę (na określone towary i usługi powyżej 15 tys. zł), są zobowiązani do płatności:

  • wartości netto zobowiązania – na rachunek firmowy dostawcy,
  • VAT – na specjalny rachunek VAT.

Dlatego tak ważne jest, by wybrać odpowiednie konto firmowe. Jego rozdzielność z kontem prywatnym pomaga zachować przejrzystość finansową, lepiej kontrolować przychody i wydatki oraz skuteczniej nimi zarządzać.

Współczesne rachunki firmowe nie muszą – tak jak niegdyś – wiązać się z wysokimi opłatami. Banki przygotowują dla przedsiębiorców naprawdę korzystne rozwiązania.

Co powinnyśmy wziąć pod uwagę przy wyborze takiego konta? Przede wszystkim zanim się na coś zdecydujemy, warto zastanowić się, jakie są nasze potrzeby i jakie operacje będziemy najczęściej wykonywać.

W dokonywaniu wyboru warto wziąć pod uwagę:

  • opłatę za prowadzenie konta
  • opłatę za kartę płatniczą do konta
  • prowizję bankową
  • czy bank oferuje dodatkowe produkty za prowadzenie takiego konta (konto oszczędnościowe, kredyt, wsparcie prawne i księgowe)

Niektóre banki wychodzą naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom klientów, oferując im dodatkowe udogodnienia takie jak Usługi dla firm PKO Banku Polskiego. Wystarczy założyć PKO Konto Firmowe lub PKO Rachunek dla Biznesu, by mieć dostęp do pomocnych platform: e-Sklep (możliwość założenia własnego sklepu internetowego), e-Księgowość (platforma do fakturowania), e-prawnik (pomoc prawna) czy Asystent firmowy (aplikacja będąca wsparciem w prowadzeniu firmy, pozwalająca m.in. zarządzać przychodami i kosztami firmy).

Takie usługi dla biznesu nie tylko usprawniają pracę, ale też odciążają przedsiębiorcę, pozwalając na gromadzenie danych w jednym miejscu, wykonywanie analiz, generowanie ważnych dla firmy raportów i powiadomień. Ułatwiają też kontakt z ekspertami służącymi wiedzą i radą, na przykład prawnikami, którzy szybko odpowiadają na zadane im pytania dotyczące prowadzenia własnej działalności.

Karolina Cieślak
Kierownik sekcji w PKO Banku Polskim