Siła marketingu internetowego w rozbudowie marki

Trudno wymyślić branżę, która w dzisiejszych czasach mogłaby sobie odpuścić pozyskiwanie klientów poprzez inwestowanie w reklamę internetową. W przypadku usług i sklepów wydaje się to wręcz niezbędne. W czasie pandemii siła kanałów online wzrosła jeszcze bardziej, zatem warto zainwestować w reklamę właśnie w sieci.
około min czytania

Czasy, kiedy do reklamy internetowej menedżerowie podchodzili z rezerwą, minęły bezpowrotnie. Internet zapracował sobie na to, by pochłaniać coraz większą część budżetów reklamowych małych, średnich i dużych firm. Nie ma drugiego medium, które dawałoby możliwość tak precyzyjnego dotarcia do grupy docelowej, ani takiego, które tak precyzyjnie pokazywałoby skuteczność reklamy. Szczególnie w momencie wybuchu światowej pandemii koronawirusa internet stał się „drugim domem i drugą pracą” większości z nas. I tu właśnie toczy się życie klientów naszej firmy.

Reklama w internecie

Decydując się na reklamę w internecie określamy, do kogo ma ona trafić, komu ma się wyświetlić. Wskazujemy nie tylko płeć użytkowników, ale też ich wiek czy rys demograficzny. To możliwe dzięki coraz doskonalszym systemom zbierania danych.

Informacje wykorzystywane w reklamie online pochodzą z różnych źródeł, które możemy podzielić na trzy rodzaje: dane własne, np. z ciasteczek (cookies) z własnych stron internetowych oraz systemów takich jak CRM (first-party data), dane od partnerów, np. agencji reklamowej lub wydawcy (second-party data) oraz dane z zewnątrz, zbierane przez firmy specjalizujące się w agregacji i udostępnianiu informacji, np. Facebook czy Adform (third-party data). Te ostatnie umożliwiają zakup danych dotyczących np. intencji zakupowych (jakimi produktami, usługami czy treściami użytkownik interesował się ostatnio w sieci), precyzyjnych profili zachowań (na jakie tematy intensywnie poszukiwał treści i czytał je w internecie), geolokalizacji (gdzie przebywał fizycznie lub jest w danym momencie).

Podobnie precyzyjne są też dane na temat skuteczności kampanii. Specjalne narzędzia analityczne dostarczają informacji na temat tego, skąd konkretnie (z jakich stron internetowych) użytkownicy przyszli na stronę naszej firmy i jak wielu ich było. Analizie podlega każde pojedyncze kliknięcie.

W zestawieniu z danymi na temat sprzedaży internetowej w trakcie trwania kampanii pozwala to określić, na ile reklama była skuteczna. W tym momencie ani efektów reklamy telewizyjnej, ani radiowej nie da się zmierzyć w tak precyzyjny sposób.

Reklama internetowa – media społecznościowe i linki sponsorowane

Rodzajów marketingu internetowego jest tak wiele, że nie sposób wszystkich opisać. Skupimy się na tych, które uchodzą za najbardziej popularne z punktu widzenia sprzedaży i na tych, które w ostatnim czasie najszybciej zyskują na popularności.

Odkąd możliwość tworzenia reklam pojawiła się na Facebooku, wiele firm przeznacza na nie coraz większą część środków ze swojego budżetu na marketing. Serwis stworzony przez Marka Zuckerberga oferuje możliwość bardzo precyzyjnego określania, do jakich klientów chcemy dotrzeć.

Co jakiś czas unowocześniany jest też system analizowania skutków kampanii marketingowych. Tym, co szczególnie ważne, jest fakt, że reklamę na Facebooku można kupić już za kilkanaście złotych. Oczywiście przy takim budżecie jej zasięg będzie niewielki, ale może warto rozważyć taką inwestycję.

Ogromną popularność zyskuje Instagram. Platforma, która opiera się contencie obrazkowym, szturmem bierze rynek – również reklamowy. Użytkownicy chętnie oznaczają profile marek, których produkty przedstawiają na zdjęciach. Wiele sklepów odzieżowych za takie praktyki oferuje rabaty na zakupy i chętnie pokazuje zdjęcia klientów u siebie na profilu.

Coraz częściej spotykane są też interakcje między sklepami a użytkownikami. Takie podejście sprawia, że klienci stają się ambasadorami marki, a zdjęcia produktów docierają do nowych odbiorców – potencjalnych nowych klientów.

Ten mechanizm przyczynił się do spopularyzowania tzw. postów sponsorowanych – marki płacą użytkownikom obserwowanym przez największą liczbę innych użytkowników za to, że pokazują na swoim profilu ich produkty.

Inwestycja w reklamę na Instagramie to w dzisiejszych czasach dla film z wielu branż konieczność. Zwłaszcza w obliczu odbywającej się walki o klienta. Tym bardziej, że władze serwisu zapowiedziały kilka tygodni temu wprowadzenie możliwości robienia zakupów przez Instagram. Już teraz portal daje sklepom możliwość przekierowywania ruchu na swoją stronę internetową.

W zależności od tego, jaki produkt chcemy reklamować w Internecie, warto się też zastanowić nad reklamą na YouTubie. Serwis z filmami wideo jest szczególnie popularny wśród młodszych użytkowników. Od kilku lat w grupie wiekowej do 29. roku życia YouTube jest najchętniej oglądaną „telewizją”.

Marketing internetowy

Konstruując budżet na reklamę internetową, nie należy zapominać o linkach sponsorowanych – Google Ads (wcześniej Google AdWords) to mechanizm, który pozwala na samodzielne tworzenie, pozycjonowanie i zarządzanie reklamami w ramach określonego budżetu. Wystarczy założyć konto i już można opłacać konkretne frazy, dla których nasza reklama ma się wyświetlać. Jeżeli jednak dysponujemy nieco większym budżetem, warto poprosić o wsparcie specjalistów doświadczonych w pozycjonowaniu reklam internetowych.

W zależności od tego, co chcemy reklamować, można także wziąć pod uwagę reklamę natywną – to najczęściej seria tekstów napisanych pod pretekstem, który ma zwrócić uwagę na nasz produkt czy usługę. Celowo mówimy o serii tekstów, bowiem takie kampanie mają sens tylko wtedy, gdy są „zauważalne”, czyli nie kończą się na jednej czy dwóch publikacjach.