5 rzeczy w regulaminie sklepu internetowego, o których nie pamiętają przedsiębiorcy

Regulamin sklepu internetowego jest jednym z najważniejszych dokumentów, które właściciel sklepu musi przygotować. Oto 5 elementów, które mogą spowodować sporo kłopotów i wątpliwości.
około min czytania

Ufasz zbytnio gotowemu formularzowi znalezionemu w internecie

Prowadzisz sprzedaż przez internet i wiesz, ze regulamin to podstawa. Chcesz zaoszczędzić więc pobierasz szablon regulaminu z internetu. Przecież każdy ma na pewno taki sam regulamin, a ten dokument to niepotrzebna formalność. Taki sposób rozumowania to początek kłopotów. O ile bowiem faktycznie regulamin sklepu internetowego ma wyraźnie określone elementy, nie oznacza to, że gotowy, ściągnięty z internetu wzorzec zawsze będzie najlepszy. Dobrze jest dopasować go do segmentu biznesu, w którym działasz. Bo chociaż większość punktów zawsze będzie wyglądała tak samo, to w zależności od tego jaki rodzaj usług świadczysz, czy też jakie produkty sprzedajesz, może być potrzeba dodania pewnych elementów. Co za tym idzie, rekomendujemy skorzystania z pomocy prawnika, który taki regulamin przygotuje. Oczywiście, prawnicy bazują również na wcześniej przygotowanych przez siebie szablonach, ale są w stanie przygotować indywidualny regulamin dla każdego rodzaju działalności. Taki regulamin, który będzie zgodny z prawem.

Opierając się na gotowym szablonie z internetu nie zawsze możesz mieć pewność, że jest właściwy, że odpowiada aktualnie obowiązującym przepisom.

Nie uaktualniasz regulaminu

Kolejnym bardzo ważnym błędem jest brak aktualizacji regulaminu. Warto przypomnieć, że w 2023 roku następują bardzo duże zmiany w zakresie prowadzenia sprzedaży w internecie. Podstawą zmian jest dyrektywa Omnibus. Nakazuje ona np. podawanie e-maila i telefonu, które pozwalają na efektywny, szybki kontakt, a także informowanie o tym, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy rzeczywiście nabyli określony produkt lub usługę. Oczywiście dyrektywa Omnibus to wielka zmiana w zakresie prowadzenia działalności internetowej, jednak musisz pamiętać, że może być konieczność uaktualniania regulaminu częściej. Wystarczy bowiem zmiana kilku przepisów obowiązującej w twojej branży, a już trzeba będzie dokonać korekty regulaminu. Właśnie dlatego nie ma sensu korzystać z gotowych szablonów. Warto zamówić taki regulamin u prawnika, a najlepiej w firmie, która specjalizuje się w przygotowaniu regulaminów dla konkretnych branż. Wtedy zmiany będą nanoszone w odpowiednim czasie. Firma, w której kupujesz regulamin odpowiada bowiem za to by zawsze był aktualny.

Zmieniasz regulamin kiedy tylko masz na to ochotę

Kolejny punkt dotyczy zmiany regulaminu, kiedy tylko masz na to ochotę. Pamiętaj, że nie możesz tego zrobić, kiedy tylko chcesz. Jeśli w przyszłości zakładasz zmianę regulaminu, warto dodać klauzulę, która pozwala na zmianę regulaminu. Trzeba pamiętać, że zapisy o tym, że właściciel może zmienić regulamin bez powiadomienia użytkowników, że można zmienić regulamin jednostronnie bez podania przyczyny albo, że zmiana może być dokonana w każdym momencie są niezgodne z prawem. Nawet jeśli masz zamiar zmienić regulamin zgodnie z klauzulą na to zezwalającą, pamiętaj, że każde takie działanie musi mieć ważną przyczynę i nie może naruszać interesu klienta. Zmiana regulaminu wymaga dodania na stronie internetowej sklepu nowej wersji tego dokumentu. Każdy klient sklepu internetowego musi mieć możliwość zapoznania się ze zmianami. Najczęściej informacja o zmianie regulaminu zamieszczana jest w formie banera na stronie internetowej sklepu albo też rozsyłana mailem. Zmiana regulaminu daje klientowi prawo wypowiedzenia umowy

Niewypełnienie obowiązku informacyjnego

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej wskazuje, że regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy. Niezależnie jednak od tego jakie zapisy w regulaminie umieścimy, konieczne będzie poinformowanie klienta, że ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Jeśli takiej informacji nie przekażemy, konsument ma prawo odstąpić od umowy nawet w ciągu 12 miesięcy od chwili odebrania produktu.

Stosowanie klauzul abuzywnych

Samodzielne przygotowanie regulaminu, bez wsparcia specjalistów może spowodować, że będzie on zawierał niedozwolone klauzule umowne (tzw. klauzule abuzywne). Klauzule abuzywne to takie postanowienia umowne, które kształtują prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszając jego interesy. Jeśli będą one zawarte w regulaminie, to są nieważne z mocy prawa. Gdy na ich niezgodność z prawem zwróci uwagę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, to może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości nawet 10 proc. rocznego obrotu.

Regulaminy