Kaszëbi promują swój jãzëk – za nami finał konkursu dla dzieci
Prawie tysiąc prac z ponad dwustu szkół napłynęło na konkurs „Kaszuby, tradycja, przyroda w twórczości Jana Trepczyka”. Jury wyłoniło zwycięzców spośród dzieci, które znają kaszëbsczi jãzëk. 2019-03-22Prace zgłoszone przez uczniów do konkursu wykonane zostały w przeróżnych technikach – od wyklejanek, wydzieranek i pasteli, po kolaże i linoryty.
– W tym roku tematyka prac była związana z wybitnym działaczem i poetą kaszubskim Janie Trepczyku. Wszystkie prace były na naprawdę wysokim poziomie. Najtrudniejsza była interpretacja dzieł oraz ich zgodność z wybranymi utworami Jana Trzepczyka i na tym głównie skupiło się jury – mówi Łukasz Richert, juror konkursu ze Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego.
Prace oceniane były w trzech kategoriach wiekowych. W każdej z nich przyznano trzy nagrody i trzy wyróżnienia.
LAUREACI KONKURSU
I KATEGORIA (KLASY I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ)
Miejsce 1. Maria Kołodziejska - Szkoła Podstawowa w Swornegaciach
Miejsce 2. Wiktor Chrapkowski - Szkoła Podstawowa w Kaliszu
Miejsce 3. Jonasz Kwaśnicki - Szkoła Podstawowa Sióstr Zmartwychwstanek w Wejherowie
Wyróżnienia:
Wanessa Fogt - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Strzebielinie Osiedle
Oliwia Bojke - Szkoła Podstawowa w Kielnie
Nadia Olszewska - Szkoła Podstawowa w Mirachowie
II KATEGORIA KLASY IV – VII SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Miejsce 1. Hanna Mielewczyk - Szkoła Podstawowa w Chmielnie
Miejsce 2. Alicja Dolna - Szkoła Podstawowa w Swornegaciach
Miejsce 3. Jakub Stolc - Szkoła Podstawowa w Chmielnie
Wyróżnienia:
Szymon Janikiewicz - Szkoła Podstawowa w Kończewie
Zofia Bigus - Szkoła Podstawowa nr 1 w Żukowie
Paulina Jankowska - Szkoła Podstawowa w Przodkowie
III KATEGORIA KLASA VIII SP, III GIMNAZJUM, SZKOŁY PONADPODSTAWOWE
Miejsce 1. Urszula Gostomczyk - Szkoła Podstawowa w Swornegaciach
Miejsce 2. Małgorzata Brylowska - Szkoła Podstawowa w Czeczewie
Miejsce 3. Remigiusz Szulfer - Szkoła Podstawowa w Lubaniu
Wyróżnienia:
Alicja Pytlak - Szkoła Podstawowa w Starkowie
Paulina Slas - I Liceum Ogólnokształcące w Kartuzach
Hanna Lorbiecka - Szkoła Podstawowa w Kornem
Przyznana została również nagroda specjalna za wykonanie portretu Jana Trepczyka. Otrzymała ją Dorota Skoczke z I Liceum Akademickiego w Pucku.
Laureaci oraz uczniowie z pierwszych 150 szkół, z których przesłane zostały prace na konkurs, otrzymali zaproszenie na wyjątkowy mecz. W gdańskiej Ergo Arenie Trefl Sopot zmierzył się zliderem Energa Basket Ligi – Stelmetem Enea BC Zielona Góra. Podczas imprezy laureatom konkursu wręczono nagrody. Na trybunach zasiadło prawie 9 tys. widzów, na których czekała moc atrakcji.
– Przed rozpoczęciem spotkania i z każdą minutą rozpędzaliśmy się, budowaliśmy emocje i tworzyliśmy niepowtarzalną atmosferę koszykarskiego święta. Pomógł nam w tym niezawodny „Kacpa” (Kacper Lachowicz, promotor koszykówki wśród młodzieży – przyp. red.), który ma doskonałe podejście do młodych ludzi, swoją energią błyskawicznie zyskuje ich sympatię, dzięki czemu kolejne przeprowadzone przez niego animacje, konkursy i rozmowy z koszykarzami stały się dla wszystkich kibiców świetną zabawą – mówi Ewelina Majkowska, kierownik marketingu i komunikacji w Treflu Sopot.
Nie zabrakło też rozmów z zawodnikami obu drużyn. Dzięki kamerom i ekranom zlokalizowanym nad boiskiem kibice mieli szansę zajrzeć za kulisy Ergo Areny oraz sprawdzić, jak przed meczem wygląda koszykarska szatnia. W przerwach na parkiecie układy zaprezentowały tancerki z Cheerleaders Flex Sopot.
Konkurs plastyczny „Aktywne Kaszuby” wspierał PKO Bank Polski.
Małgorzata Wątor, poetka, inicjatorka Kaszubskiej Grupy Książki, promotorka języka kaszubskiego Jakie były Pani początki nauki kaszubskiego?
U mnie wyszło to z chęci poznania języka, jakim władała moja rodzina. Zawsze wiedziałam, że jesteśmy Kaszubami, ale nie wiedziałam, co to oznacza. Jest wielu Pomorzan, którzy znają tradycje kaszubskie, ale nie wiedzą skąd się wzięły. Postanowiłam nauczyć się języka mojej babci i jej kaszubskiej rodziny po prostu, żeby wiedzieć. A potem utworzyłam Kaszubską Grupę Książki w Sopocie, gdzie inni Kaszubi mogą poznawać swoją i trójmiejską historię. Ale pierwszym takim bodźcem był wstyd, że nie znam języka moich przodków.
Co Pani sądzi o takich inicjatywach, jak ten konkurs plastyczny?
To wspaniała inicjatywa! Oby dzieci i dorośli byli częściej zaangażowani w takie przedsięwzięcia. To sprawia, że wszyscy możemy poczuć się jak w swojej małej ojczyźnie, jak w domu. My Kaszubi, mamy takie powiedzenie jeszcze z dawien dawna: „Wszystkich Polaków zawsze możemy skaszubić”. Każdy przez miłość do Pomorza może poczuć się Kaszubem lub Kaszubką.
Jak zachęcić młodych ludzi, żeby zechcieli się uczyć kaszubskiego? Jak przekonać ich, że warto?
Cóż, nic nie dostaną w zamian oprócz wiedzy, która sprawi, że ich tożsamość będzie bogatsza. Pamiętam, że jak zaczęłam się uczyć, pomagało mi stwierdzenie, że uzupełnienie swojej wiedzy o język kaszubski sprawi, że będę silniejszym człowiekiem, że będę chętniej podejmować decyzje i mniej się bać życia, bo będę mieć uzupełnioną tożsamość i będę się czuła się kompletna.
Oktawia Staciewińska