„Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918” Muzeum Narodowe w Warszawie zaprasza na wyjątkową wystawę
„Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918” to ostatnia część tryptyku „3 x Niepodległa”. Ta, finałowa wystawa z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości pokazuje wydarzenia historyczne i polityczne widziane oczami artystów oraz przemiany polskiej sztuki na progu niepodległości. W sumie oglądać można ponad 280 dzieł. Oto kilka z nich. 2018-10-31
Zygmunt Rozwadowski „Zajęcie Urzędowa przez 1. Pułk legionów polskich w 1915 roku” (1938) Mieszkańcy Urzędowa i Ziemi Urzędowskiej zapisali piękne karty walki o niepodległość. Ich patriotyzm zaznaczył się przede wszystkim w pierwszym dwudziestoleciu tego wieku (1900-1918). Wnieśli wówczas wybitny wkład w walkę z caratem. Wzięli czynny udział w pierwszej wojnie światowej oraz w walkach o odzyskanie niepodległości i budowie Polski Odrodzonej w 1918 r. W bitwie o Urzędów udział brała I Brygada Legionów Polskich pod dowództwem Józefa Piłsudskiego, która włączyła się do walki z cofającą się armią rosyjską. Rozwadowski uwiecznił ten moment – legionistów odpierających atak wojsk rosyjskich. |
||
Adam Bunsch „Karabinowa kula” (1929) Dzieło przedstawia żołnierza w momencie, w którym dotyka go pocisk, a jednocześnie oczy zamyka mu piękna, młoda kobieta w zwiewnej szacie – anioł śmierci. Obraz Bunscha wpisuje się w nurt pacyfistyczny. Zestawienie śmiercionośnego pocisku z pięknem śmierci, młodymi ginącymi żołnierzami oraz wiosną w tle, ma ukazać bezsens wojny. Jest jednocześnie hołdem dla tysięcy bezimiennych poległych w walkach o niepodległość. „Karabinowa kula” jest jednym z obrazów z całego cyklu poświęconego I wojnie światowej. |
||
Roman Kramsztyk „Legenda o koronie” (1916) Autor obrazu, Roman Kramsztyk, był wybitnym portrecistą dwudziestolecia międzywojennego. Prezentowana podczas ekspozycji „Legenda o koronie” jego autorstwa jest nietypowa. Malarz prorokuje na niej odzyskanie przez Polskę niepodległości (obraz pochodzi z 1916 r.). Widzimy orła rozrywającego kajdany, czerwoną pelerynę, białe pióra oraz sceny w tle nawiązujące do historii naszego kraju. Kramsztyk w sposób podniosły i bardzo patetyczny przedstawił nadzieję, jaka obecna była w narodzie w tamtym czasie. |
||
Zdzisław Jasiński, „Alegoria zwycięstwa w 1920 roku” (1920) Niezwykle podobny w przekazie do „Legendy w koronie” obraz Zdzisława Jasińskiego powstał 2 lata po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Podobnie jak u Kramsztyka – centralna postać na środku, biało-czerwona flaga, waleczna postać z szablą i tarczą – stawia czoło wrogowi. Kobieta jest personifikacją Warszawy. Za jej plecami widać cokół kolumny Zygmunta i dachy starego miasta. Jasiński zaprezentował moment przed decydującą operacją wojny polsko-bolszewickiej. Data umieszczona przy sygnaturze autora – 13 sierpnia 1920 r. to między innymi data rozszyfrowania przez polski wywiad radiowy depeszy nakazującej atak na Warszawę. |
||
Jerzy Hulewicz „Szarża” (1932 – 1939) Choć zasadniczo w przypadku tego malarza można mówić o ekspresjonizmie, obrazowi „Szarża” bliżej do futuryzmu. I choć powstał on w późnych latach 30. XX w., blisko mu do grafik publikowanych w czasopiśmie „Zdrój” ukazującym się w czasach wojny polsko-bolszewickiej. Redaktorem „Zdroju” był właśnie Jerzy Hulewicz. W swoich dziełach nawiązywał on do bieżącej sytuacji politycznej i prezentował swoje poglądy. Popierał między innymi restytucję Polski z ziem trzech zaborów. Jednocześnie nawoływał do artystycznej rewolty. |
Oprócz malarstwa na wystawie w Muzeum Narodowym w Warszawie prezentowane są grafiki użytkowe, liczne dokumenty życia społecznego i fotografie. Obecne są także materiały dokumentalne i multimedia z fragmentami „Wesela” Andrzeja Wajdy i „Wielopola, Wielopola” Tadeusza Kantora. Końcową część ekspozycji zajmuje sala poświęcona w całości Józefowi Piłsudskiemu. Znajdują się w niej zarówno obrazy, popiersia, jak i pamiątki.
Ekspozycja, której sponsorem jest PKO Bank Polski, potrwa do 17 marca przyszłego roku.
Oktawia Staciewińska