Najpiękniejsza jest muzyka polska. Filharmonia Poznańska zaprasza na cykl koncertów
Na pięć wyjątkowych koncertów zaprasza w 2019 r. Filharmonia Poznańska. Pod wspólnym tytułem „Najpiękniejsza jest muzyka polska” odbędą się wielkie wydarzenia muzyczne, które mają przybliżyć słuchaczom dzieła wybitnych polskich twórców. 2019-01-08Na cykl składają się koncerty: „Halka na ekranie i na estradzie” otwierający Rok Stanisława Moniuszki, „Café Komeda. W 50. rocznicę śmierci Krzysztofa Komedy”, „Nieznane opery znanych twórców” (w ramach Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena), „Kantaty Stanisława Moniuszki” oraz „Utwory Ignacego Jana Paderewskiego”.
– Skarbnica polskiej muzyki jest przebogata i ciągle jeszcze nie do końca odkryta. Kto, jeśli nie polskie orkiestry i chóry mają przybliżać tę muzykę? – mówi Wojciech Nentwig, dyrektor Filharmonii Poznańskiej. Poprosiliśmy go, by opowiadział o koncertach z tego cyklu:
19.01 „Halka na ekranie i na estradzie”
Tym wydarzeniem Filharmonia Poznańska otwiera Rok Moniuszkowski i zarazem cykl koncertów „Najpiękniejsza jest muzyka polska”. Na ekranie zaprezentowany zostanie film „Halka” z 1927 r., obraz ukazujący fragmenty jednej z najbardziej znanych oper Stanisława Moniuszki. Niemy film będzie jednym z elementów widowiska – uzupełni go muzyka z opery „Halka”, w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Poznańskiej oraz trojga solistów-śpiewaków. Za pulpitem dyrygenckim stanie pomysłodawca i prowadzący koncert Adam Banaszak, na co dzień związany z Operą Wrocławską.
12.04 „Nieznane opery znanych twórców”
Ten koncert zaprezentowany zostanie zarówno na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, kierowanym przez Elżbietę Penderecką, jak i w Poznaniu. We włoskiej wersji językowej zabrzmi koncertowe wykonanie opery „Paria” Stanisława Moniuszki. Na estradzie pojawi się prawie stuosobowa Orkiestra Filharmonii Poznańskiej wraz ze stuosobowym Chórem Filharmonii Narodowej w Warszawie i kwartetem solistów. Całość poprowadzi Łukasz Borowicz.
26.04 „Café Komeda. W 50.rocznicę śmierci Krzysztofa Komedy”
Koncert przygotowywany w 50. rocznicę śmierci Krzysztofa Komedy, poznaniaka, artysty i twórcy blisko związanego z Wielkopolską. W opracowaniu na orkiestrę symfoniczną i fortepian zabrzmią standardy jazzowe i muzyka filmowa. Solistą wieczoru będzie znakomity łotewski pianista Kristjan Randalu, a Filharmonikami Poznańskim dyrygować będzie Patryk Piłasiewicz, wielki znawca twórczości Komedy, na co dzień kontrabasista orkiestry FP. „Café Komeda” to kawiarnia na estradzie, którą odwiedzać będą różni goście, m.in. Magdalena Grzebałkowska, autorka najnowszej książki o Krzysztofie Komedzie. Pojawi się też aktor (na razie nie zdradzę jego nazwiska), który będzie czytać ulubioną poezję i prozę Krzysztofa Komedy. Warto dodać, że Komeda debiutował w latach 50. XX w. w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, która jest salą koncertową Filharmonii Poznańskiej.
18.10 Kantaty Stanisława Moniuszki
Czwarty koncert w cyklu to powrót do twórczości Stanisława Moniuszki. W wykonaniu Orkiestry Filharmonii Poznańskiej oraz Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej zabrzmi wtedy „Milda”, nieznana i praktycznie niewykonywana kantata mitologiczna do tekstu Józefa Ignacego Kraszewskiego, dzieło na chór, orkiestrę i pięcioro solistów.
19.11 Utwory Ignacego Jana Paderewskiego
Zwieńczeniem cyklu będzie koncert zadedykowany Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, w stulecie jej działalności. Specjalnie na tę okazję prof. Janusz Stalmierski, prorektor tej uczelni, skomponuje koncert fortepianowy. Tego wieczoru dyrygować będzie Jakub Chrenowicz.
Oktawia Staciewińska