PKO Bank Polski społecznie odpowiedzialny!
Siedem projektów realizowanych przez PKO Bank Polski znalazło się w najnowszym raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Najnowsza edycja publikacji Forum Odpowiedzialnego Biznesu wskazała projekty, które Bank realizuje od lat, podkreślając ich społeczny charakter. 2019-04-30Z raportu wynika, że odpowiedzialny biznes rośnie w Polsce w tempie 30 proc. W tym roku 229 firm zgłosiło w sumie 1549 praktyk. Najliczniej reprezentowane w publikacji branże to: finanse, usługi, handel oraz FMCG (ang. fast-moving consumer goods – produkty szybkozbywalne, szybkorotujące – głównie artykuły spożywcze, kosmetyki i środki czystości). Do najpopularniejszych obszarów, podobnie jak w poprzednich edycjach, należą zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej oraz praktyki z zakresu pracy.
Za swoje działania w obszarze odpowiedzialności społecznej, PKO Bank Polski został wyróżniony w tym roku białym listkiem. To nagroda dla najbardziej odpowiedzialnych i zaangażowanych społecznie firm, którą wręczają wspólnie tygodnik „Polityka”, firma doradcza Deloitte oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Jak co roku analizowanymi obszarami były m.in.: ład korporacyjny, prawa człowieka, zachowania wobec pracowników, ochrona środowiska, dbałość o klienta, uczciwość biznesowa i zaangażowanie społeczne.
W raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” projekty PKO Banku Polskiego wskazano w czterech obszarach:
1. Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej:
- PKO Bank Polska od lat jest mecenasem kultury i sztuki w Polsce. Bank z wielkim zaangażowaniem i zapałem promuje dokonania polskich artystów – sponsoruje instytucje kultury oraz sprawuje mecenat nad wystawami. Wraz z Fundacją PKO Banku Polskiego wspiera organizację plenerów dla studentów pracowni wyższych szkół artystycznych i organizuje wystawy poplenerowe.
- PKO Bank Polski realizuje również działania wspierające wychowanków domów dziecka i rodzin zastępczych, którzy rozpoczynają samodzielne życie. W ramach projektu „Busola na start” udziela im pomocy w rozwoju zawodowym. Umożliwia odbycie płatnych praktyk i staży w Banku, a po ich zakończeniu oferuje im zatrudnienie. Rozszerzając zaangażowanie w tym obszarze, Bank zapoczątkował akcję „Pomaganie przez zbliżanie”, zachęcając klientów do płatności zbliżeniowych, np. telefonem z aplikacją IKO. Za każdą taką płatność Bank przekazuje Fundacji 0,50 zł, a z tej puli przygotowywane są „wyprawki” dla pełnoletnich wychowanków domów dziecka rozpoczynających samodzielne życie. Beneficjentów wskazują wolontariusze z Banku odwiedzający placówki opiekuńcze.
2. Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej
- 28 zbiórek krwi w 18 miastach Polski, do których dołączyło 1776 osób – tak wyglądał kolejny rok działalności Bankowej Akcji Honorowego Krwiodawstwa. Pozyskano dzięki niej 799,2 l krwi. BAHK została zainicjowana przez pracowników PKO Banku Polskiego, a jej celem jest zbiórka krwi i propagowanie idei krwiodawstwa. Partnerem akcji jest Narodowe Centrum Krwi, a lokalnie – Regionalne Centra Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa.
- PKO Bank Polski od 2013 r. realizuje autorski program „PKO Biegajmy razem” i wspiera największe imprezy biegowe w Polsce. Podczas wydarzeń organizowane są charytatywne akcje biegowe „biegnę dla…” na rzecz osób potrzebujących wsparcia w ratowaniu życia lub zdrowia. Aby pomóc, wystarczy przypiąć do koszulki kartę z napisem „biegnę dla…” i przekroczyć z nią linię mety. Fundacja zorganizowała już blisko 380 takich akcji, dzięki czemu wsparła niemal 430 beneficjentów kwotą 4 mln 732 tys. zł.
- PKO Bank Polski od lat organizuje również swój Bieg Charytatywny. To inicjatywa realizowana na rzecz i z udziałem społeczności lokalnej w 12 miastach w Polsce, na 12 stadionach lekkoatletycznych. W 2018 r. wydarzenie pod hasłem „Pomagamy z każdym krokiem” było organizowane po raz czwarty. W sumie 6,5 tys. uczestników przebiegło blisko 34 800 okrążeń. Fundacja PKO Banku Polskiego przekazała zatem niemal 730 tys. zł na posiłki dla dzieci i dodatkowe 150 tys. zł na cele charytatywne, wskazane przez dopingujących kibiców.
3. Praktyki z zakresu pracy
Wolontariusze ze stołecznych oddziałów PKO Banku Polskiego od lat prowadzą akcję pomocy bohaterom Powstania Warszawskiego. W ramach projektu „PKO Bohaterom” przygotowują paczki świąteczne dla Powstańców, organizują pomoc przy remontach ich mieszkań lub organizują wyposażanie do domów bohaterów.
4. Ułatwienia dla klientów
PKO Bank Polski współtworzy e-państwo. Bank od 2016 r. jest zaangażowany w cyfryzację gospodarki. Uruchomił szereg bezpiecznych i innowacyjnych funkcji dostępnych z poziomu bankowych systemów transakcyjnych – iPKO i Inteligo. Od 2018 r. klienci banku mogą zarejestrować firmę w CEIDG przez bankowość elektroniczną iPKO. To pierwsze tego typu wdrożenie na polskim rynku.
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” ukazuje się od 2002 r. Jest przeglądem aktywności firm, które zgłosiły swoje działania w zakresie CSR oraz podsumowuje najważniejsze kwestie związane z odpowiedzialnym biznesem w danym roku w Polsce.
Opracował Mateusz Patyczkowski