Bank od lat konsekwentnie angażuje się w projekty artystyczne i edukacyjne, które mają na celu ochronę i promocję polskiego dziedzictwa narodowego w całym kraju – od filharmonii, oper, teatrów i muzeów, po interaktywne wystawy, koncerty i festiwale. Partnerstwo z Narodowym Instytutem im. Fryderyka Chopina jest naturalnym rozwinięciem dotychczasowych działań w tym obszarze. Fundacja PKO Banku Polskiego wsparła m.in. zakup fortepianu marki Steinway dla Bruce’a Liu – laureata XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w 2021 roku. W tym samym roku nabyto również bezcenne autografy nutowe Chopina na prestiżowej aukcji Sotheby’s i przekazano do zbiorów NIFC.
– Z dumą wspieramy kulturę i sztukę, ponieważ są one fundamentem tożsamości i wspólnoty narodowej, wzmacniając kapitał społeczny. Współpraca z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina to dla nas zaszczyt, ale też odpowiedzialność. Wierzymy, że wspólnie możemy przybliżać twórczość Chopina kolejnym pokoleniom – w Polsce i na całym świecie
– mówi Marcin Szymkowiak, dyrektor Pionu Marketingu PKO Banku Polskiego.
Chopin i jego muzyka – doświadczenie kompletne
Zaangażowanie PKO Banku Polskiego w popularyzację twórczości Fryderyka Chopina obejmuje wsparcie trzech wyjątkowych wydarzeń, które w sierpniu, wrześniu i październiku 2025 roku przeniosą Warszawę w sam środek europejskiego świata muzyki klasycznej:
- 21. Festiwal „Chopin i jego Europa” – coroczne święto muzyki klasycznej, które zestawia twórczość Chopina z muzyką jego mistrzów i uczniów. To unikalna okazja do posłuchania światowej sławy artystów i odkrycia bogactwa europejskiego dziedzictwa muzycznego.
- Wystawa immersyjna „Romantyczny Chopin” – nowoczesna, wielozmysłowa opowieść o życiu i twórczości kompozytora, realizowana z wykorzystaniem technologii cyfrowych, wizualizacji i interaktywnych instalacji w przestrzeni Art Box Experience.
- XIX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina – najważniejsze na świecie wydarzenie pianistyczne poświęcone jednemu kompozytorowi. Konkurs ten, organizowany co pięć lat, przyciąga do Warszawy najzdolniejszych młodych pianistów, których występy śledzą miliony melomanów z całego świata.
– Te wydarzenia pozwalają nie tylko słuchać muzyki Chopina, ale też ją zrozumieć, przeżyć i głęboko się z nią utożsamić. Wspólnie z Narodowym Instytutem Chopina oraz pracownią ART Box Gallery tworzymy przestrzeń, w której doświadczenia z muzyką najsławniejszego polskiego kompozytora nabierają nowego wymiaru. Dzięki połączeniu tradycyjnych i nowoczesnych form przekazu twórczość Chopina zyskuje nową głębię, stając się dostępną i zrozumiałą dla każdego pokolenia – dodaje Marcin Szymkowiak.
Aby dodatkowo podkreślić zaangażowanie banku w partnerstwo wokół wydarzeń związanych z życiem i twórczością wybitnego polskiego artysty, w ciągu najbliższych tygodni klienci i pracownicy banku usłyszą muzykę Chopina na infoliniach oraz będą mogli wziąć udział w konkursach, w których do wygrania będą bilety na wszystkie wspierane przez bank wydarzenia – w tym także na Konkurs Chopinowski.
Kultura wysoka i popkultura – dwie twarze tej samej pasji
Zaangażowanie PKO Banku Polskiego w promocję kultury nie kończy się na muzyce klasycznej. Bank intensywnie wspiera również projekty z zakresu popkultury, takie jak Open’er Festival i Audioriver – największe festiwale muzyki popularnej w Polsce, które
w 2025 roku przyciągnęły ponad milion osób. W festiwalowej przestrzeni pojawiła się m.in. Rotunda PKO – kreatywna strefa muzyki, relaksu i aktywności dla uczestników wydarzeń.
– Jesteśmy tam, gdzie grają najlepsze emocje – od sal koncertowych po festiwalowe sceny. Łączymy pokolenia i style muzyczne, budując markę bliską ludziom, ich pasjom i wrażliwości – podkreśla Marcin Szymkowiak.
PKO Bank Polski. Tam, gdzie brzmi przyszłość – i historia.