100-lecie Banku. Nasze placówki – Oddział 1 w Bełchatowie

Niektóre z placówek PKO Banku Polskiego, takie jak Oddział 1 w Bełchatowie, rozwijały się w tak szybkim tempie, jak miasta czy miejscowości, gdzie się znajdują. Placówka działające od 43 lat pamięta początki przemysłu węglowego i energetycznego w Bełchatowie i towarzyszy jego mieszkańcom jako finansowy doradca.
około min czytania

Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Bełchatowie istnieje od 1976 r. To właśnie w latach 70. ubiegłego wieku miasto zaczęło prężnie się rozwijać dzięki odkrytym w jego pobliżu pokładom węgla brunatnego i podjęciu decyzji o rozpoczęciu budowy największego w Polsce zagłębia paliwowo-energetycznego. Decyzja ta zapadła w 1973 r., natomiast w 1980 r. rozpoczęło się wydobycie. Rok później ruszył blok energetyczny Elektrowni Bełchatów. Zarówno odkrywkowa kopalnia węgla brunatnego KWB Bełchatów, jak i największa w Europie elektrownia cieplna spalająca węgiel brunatny, działają w ramach koncernu PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A, który swoją siedzibę ma właśnie w Bełchatowie.

Historia oddziału

Początkowo Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Bełchatowie mieścił się w centrum miasta przy placu Narutowicza 4 (tam dziś znajduje się Oddział 2). W połowie lat 90. placówka została przeniesiona do obecnej lokalizacji przy ul. Wojska Polskiego 65 – na pograniczu trzech sąsiadujących ze sobą największych osiedli mieszkaniowych: Dolnośląskiego, Binkowa i Przytorza, nieopodal targowiska miejskiego. Pod koniec lat 90. oddział rozbudowano. Znajduje się w nim siedziba Domu Maklerskiego PKO Banku Polskiego, a także II Centrum Korporacyjne w Łodzi.

W swojej strukturze mamy dwa oddziały wspierane: Oddział 1 w Szczercowie i Oddział 1 w Zelowie. Współpracujemy także z jedną agencją zlokalizowaną w Bełchatowie. Łącznie zatrudniamy 39 osób, w tym 28 w Oddziale 1 w Bełchatowie – mówi Anna Płomińska, dyrektor Oddziałku 1 PKO Banku Polskiego w Bełchatowie.

Placówka rozrastała się wraz z bardzo intensywnym rozwojem miasta – w połowie lat 70. Bełchatów liczył ok. 10 tys. mieszkańców, w 1980 r. już 28 tys., a obecnie jest to ok. 58 tys. Oddział 1 obszarem działania obejmuje cały powiat bełchatowski (8 gmin), zamieszkiwany obecnie przez około 113 tys. osób.

Symbioza

Oddział 1 jest jednym z największych w regionie łódzkim, prowadzi kompleksową obsługę klientów w pełnym spektrum: od obsługi detalicznej, przez bankowość osobistą, po klientów firmowych i hipotecznych. Z uwagi na obecność Domu Maklerskiego oraz Centrum Korporacyjnego, każdy odwiedzjący adres Wojska Polskiego 65 może znaleźć w tej placówce usługi, które będą odpowiadały jego potrzebom. Warto także wspomnieć, że w większości klientami detalicznymi placówki są pracownicy dwóch potężnych zakładów pracy, tj. Elektrowni Bełchatów i KWB Bełchatów, a także spółek zależnych. Historia oddziału nierozerwalnie wiąże się właśnie z nimi. To symbioza firm i pracowników pozwala na prężny rozwój miasta i placówki.

Stabilność zatrudnienia i poziom dochodów niewątpliwie przekładają się na dobrą jakość portfela kredytowego w oddziale i imponującą skalę depozytów. Cechuje go bardzo duża zmienność w trakcie miesiąca, bo większość stanowią depozyty bieżące. Zmiany na poziomie kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu milionów w ciągu kilku dni to tutaj norma. Przekłada się to na ogromne zapotrzebowanie na gotówkę w 16 bankomatach zlokalizowanych na terenie powiatu bełchatowskiego. W tym roku uruchomione zostaną kolejne dwa na terenie miasta, powiększając liczbę do 11 urządzeń w samej aglomeracji.

W Bełchatowie działa ponad 20 placówek innych banków, dlatego mimo posiadania bardzo dużego udziału w lokalnym rynku, oddział 1 musi dbać o to, by zachować pozycję lidera. Najważniejszymi elementami utrzymania i pozyskania klientów, oprócz proponowania im korzystania z nowych technologii (oddział jest wyposażony w system Qmatic, który bardzo pomaga w zarządzaniu kolejką; znajduje się tu także wrzutnia elektroniczna oraz trzy bankomaty, w tym jeden wpłatomat) jest oferowanie najwyższej jakości obsługi i utrzymanie odpowiednich relacji pracowników Banku z klientami. To właśnie obsługę Oddziału 1 ceni się najbardziej. Kluczem do sukcesu są stali klienci, którzy przekazują tradycję bankowania z PKO Bankiem Polskim następnym pokoleniom. Świadczy o tym długa lista poleceń nowych klientów, wysoka frekwencja podczas ważnych dla Banku imprez oraz na spotkaniach biznesowych organizowanych przez oddział.

Jesteśmy jednym z największych oddziałów w regionie łódzkim i nie mam tu wcale na myśli wielkości powierzchni lokalowej zajmowanej przez oddział czy liczby zatrudnionych pracowników. To, co nas wyróżnia, to przede wszystkim posiadanie jednego z największych w regionie łódzkim udziałów w depozytach, kredytach (w tym w kredytach konsumpcyjnych i gospodarczych) zajmowanie czołowych miejsc w liczbie prowadzonych rachunków ROR, wydanych kart bankomatowych i kredytowych oraz liczbie prowadzonych rachunków firmowych. Ponadto uzyskujemy jeden z najwyższych wyników z działalności biznesowej w przeliczeniu na jeden etat, co świadczy o dużej świadomości pracowników i ich ukierunkowaniu w pracy na wynik finansowy – zauważa Anna Płomińska.

To dzięki wieloletniej pracy i wspaniałej kadrze pracowników możemy stawiać czoło takim wyzwaniom.

Rytm dnia

Rytm pracy wyznaczany jest przez ramy formalne. Bank rozpoczyna swój dzień pracy spotkaniami zespołów na odprawach. Następnie wszyscy udają się na swoje stanowiska pracy oraz do codziennych zadań: spotkań z klientami i współpracownikami. W ciągu dnia organizuje się także różnego rodzaju spotkania, na których planowane są działania, omawiane są nowe zadania, prowadzone są szkolenia czy warsztaty.

Tuż po otwarciu (placówka pracuje od 8.00 do 18.00) zazwyczaj pojawiają się klienci kasowi, którzy preferują jeszcze taką formę bankowania. Są to głownie osoby starsze, emeryci i renciści, którzy w dniach wypłat emerytur i rent czekają przed oddziałem na jego otwarcie. W godzinach późniejszych i popołudniowych przychodzą klienci ze sprawami wymagającymi dłuższych spotkań (wtedy najczęściej zawierane są transakcje sprzedażowe). Klienci firmowi i bankowości osobistej odwiedzają zazwyczaj oddział, gdy są umówieni na spotkanie z konkretnym doradcą. 39 w całym samodzielnym, 28 w oddziale 1.

Najlepsi pracownicy w regionie

Wielu pracowników Oddziału 1 w Bełchatowie odnosi sukcesy indywidualne, zajmując czołowe miejsca w gronie laureatów rożnego rodzaju konkursów organizowanych przez Bank, PKO TFI czy PKO Leasing. Regularnie biorą udział w corocznych „Galach Najlepszych Pracowników” organizowanych przez Dyrektora RBD w Łodzi. Prywatnie łączą też wspólne pasje, dodatkowo wśród nich znajdują się również osoby aktywne społecznie, wspierające potrzebujących – są to osoby działające indywidualnie oraz w ramach wolontariatu w Fundacji PKO Banku Polskiego czy też Fundacji Aktywnej Rehabilitacji.

„Każdy oddział PKO Banku Polskiego tworzą ludzie, a zespół w Oddziale 1. w Bełchatowie tworzą profesjonalni  pracownicy z ogromnym doświadczeniem, ambitni, zaangażowani i zdeterminowani w osiąganiu jak najlepszych wyników. Atmosfera, która tu panuje, wzajemne obdarzanie się szacunkiem i zaufaniem, a przede wszystkim to, że możemy nawzajem na siebie liczyć i wspieramy się w trudnych momentach, to czyni ten oddział wyjątkowym” – podsumowuje dyrektor oddziału.

Bartłomiej Pobocha