Dołączyliśmy do społeczności Hugging Face
PKO Bank Polski, jako pierwszy bank w Polsce i jeden z nielicznych w Europie, dołączył do platformy Hugging Face. Chce dzięki temu wspierać rozwój sztucznej inteligencji w Polsce – dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, a przy tym wyznacza kierunek rozwoju bankowości. 2025-09-01Hugging Face to jedna z najpopularniejszych na świecie platform, która skupia twórców i użytkowników narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Powstała z myślą o tym, aby ułatwić dostęp do modeli uczenia maszynowego każdemu – od badaczy i programistów, po nauczycieli, firmy i hobbystów.
Na platformie Hugging Face (https://huggingface.co/PKOBP/) PKO Bank Polski udostępnił model reprezentacyjny RoBERTa o szerokim oknie kontekstowym pozwalającym zrozumieć dokumenty w granicach 15 stron A4 – to pierwszy taki model w Polsce. Tego typu modele pomimo niewielkich rozmiarów, potrafią osiągać znakomite wyniki w zadaniach takich jak klasyfikacja, ekstrakcja informacji czy przeszukiwaniu dokumentów. Są one tańsze w utrzymaniu i często przewyższają popularne i znane modele generatywne, jak np. GPT od OpenAI. Generalnie to oznaka, że polski rynek AI staje się coraz bardziej innowacyjny i konkurencyjny.
- Bardzo mnie cieszy, że jako PKO Bank Polski dołączyliśmy do grona twórców sztucznej inteligencji i jesteśmy obecni na platformie Hugging Face. Chcemy, aby polska społeczność naukowa i deweloperska miała dostęp do mocnych, lokalnych modeli, które rozumieją realia językowe i prawne naszego rynku
– mówi Paweł Klimiuk, dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w obszarze bankowości detalicznej w PKO Banku Polskim.
Współpraca banku z naukowcami
Model, który udostępnił na platformie PKO Bank Polski, powstał dzięki wspólnej pracy zespołu AI Lab z Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI) pod kierownictwem dr Marka Kozłowskiego z ekspertami banku. Jest to jeden z pierwszych produktów projektu „Budowa innowacyjnych dużych modeli językowych i platformy usługowej do serwowania modeli wielozadaniowych wewnątrz banku”.
- Sztuczna inteligencja to jedna z najszybciej rozwijających się dziedzin technologii, w której innowacje pojawiają się w błyskawicznym tempie. Aby w pełni wykorzystać jej potencjał, niezbędne jest ścisłe partnerstwo między światem nauki a biznesem. Nauka dostarcza przełomowych odkryć i metod, a biznes wnosi praktyczne zastosowania, zasoby oraz skalę działania. Połączenie tych sił pozwala tworzyć rozwiązania, które nie tylko wyprzedzają konkurencję, ale realnie kształtują przyszłość wielu branż
– podkreśla dr Marek Kozłowski z Ośrodka Przetwarzania Informacji.
Coraz więcej rozwiązań AI w PKO Banku Polskim
PKO Bank Polski nie tylko buduje sztuczną inteligencję, ale również aktywnie wdraża produkty oparte na AI. Dobrym tego przykładem jest wyszukiwarka semantyczna, z której korzystają pracownicy banku. Rozwiązanie pozwala na szybkie dotarcie do potrzebnych informacji takich jak procedury i regulacje.
– Wyszukiwarka usprawnia pracę i zwiększa bezpieczeństwo – pozwala pytać w naturalnym języku, szybko uzyskać informacje, a przede wszystkim pomaga pracownikom i poprawia jakość obsługi dla naszych klientów
– dodaje Piotr Kostrzewa-Zalewski, dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju w PKO Banku Polskim.
Rozwiązanie oparte jest na polskich modelach językowych dostarczanych przez PLLuM (Polish Large Language Model). Pokazuje ono, że PKO Bank Polski kładzie priorytet na lokalne domenowe modele językowe o pełnej transparentności, a także na niezależność technologiczną i budowanie kompetencji przyszłości.