Dzieci lubią karty płatnicze, a rodzice kontrolę nad ich finansami

Z badań przeprowadzonych przez agencję IQS na zlecenie PKO Banku Polskiego wśród rodziców i dzieci na temat korzystania z konta bankowego wynika, że najmłodsi do 13 r.ż. najbardziej cenią sobie kartę płatniczą, a dorośli możliwość kontroli.
około min czytania

Większość badanych uważa, że najmłodsi powinni dysponować własnymi pieniędzmi. Ma to uczyć ich rozumienia wartości, gospodarowania, zarządzania i oszczędzania. 1 lipca minie dokładnie 10 lat, od kiedy w ofercie PKO Banku Polskiego pojawiły się pierwsze produkty dla najmłodszych w ramach oferty PKO Junior. Dziś do wyboru jest konto, karta płatnicza, ubezpieczenie, aplikacja, serwis transakcyjny oraz rachunek oszczędnościowy. Osoby, które mają konto w banku mogą zdalnie założyć rachunek dziecku do 13 r.ż. W najnowszej edycji rankingu „Złoty Bankier 2023” oferta PKO Banku Polskiego zajęła 2. miejsce w kategorii „Konto dla dziecka”.

Konto, aplikacja i karta stanowią elementy dorosłego świata. Nasza oferta skierowana do najmłodszych zawiera wszystkie najpotrzebniejsze dziecku instrumenty, aby zrozumiało złożoność finansów. W ostatnim czasie przeprowadziliśmy badania wśród dzieci i ich rodziców, aby jeszcze lepiej zrozumieć, czego od nas oczekują. Szeroki wachlarz bezpłatnych usług z podobnymi funkcjami jak w kontach dla dorosłych, elastyczność w ofercie i przede wszystkim, odpowiednio dopasowana opcja kontroli rodzicielskiej – to elementy, które cenią rodzice podejmując decyzję o założeniu pierwszego konta dla swojego dziecka. W PKO Banku Polskim naszym klientom oferujemy to wszystko, a nawet dużo więcej. Najmłodsi wygodnie zapłacą za drobne zakupy w sklepie, w aplikacji sprawdzą stan swojego konta i założą skarbonkę – podkreśla Paweł Placzke, dyrektor Departamentu Produktów Klienta Indywidualnego w PKO Banku Polskim.

Jak wynika z „Badania konta dziecka”, przeprowadzonego przez agencję badawczą IQS w marcu br. na zlecenie PKO Banku Polskiego, dzieci w wieku od 7 do 13 roku życia, które korzystają z konta bankowego najbardziej cenią sobie możliwość płatności kartą. Badanie jakościowe obejmowało 24 wywiady online (z rodzicem oraz dzieckiem) oraz 6 grup focusowych z rodzicami (spotkania online, 6 uczestników, moderowane przez badacza). Dzieci coraz wcześniej zaczynają rozumieć, czym jest bank, konto i bankomat, choć większość nie korzysta z wypłat gotówki w urządzeniu. To pokazuje kierunek zmian - modniejsze stają się płatności BLIK i bankowe aplikacje mobilne.

Zaskoczyło nas, jak wielu rodziców deklaruje, że na co dzień nie operują już gotówką i w związku z tym kłopot sprawia im też wyposażanie w gotówkę dzieci, np. na automat z przekąskami w szkole czy składkę na wyjście klasowe np. do kina. Dla rodzica konto i karta dla dziecka to nie tylko krok w dorosłość, edukacja związana z finansami, ale też niezbędna nauka nowoczesnego świata, w którym posługiwanie się gotówką schodzi do lamusa – podkreśla Marta Rybicka, Członek Zarządu agencji badawczej IQS.

Wśród najważniejszych zalet posiadania przez dziecko własnego rachunku i karty są wygoda, bezpieczeństwo, możliwość uzupełnienia „gotówki” o każdej porze i czasie oraz edukacja zarządzania własnymi finansami. Karta debetowa PKO Junior wydawana jest na wniosek rodzica (który musi posiadać dowolny rachunek w PKO Banku Polskim) i jest przypisana do specjalnego rachunku karty. Dziecko, używając karty, korzysta ze środków, którymi został wcześniej zasilony rachunek karty. Zasilenia można dokonać w serwisie iPKO w sekcji PKO Junior, w aplikacji IKO, we wpłatomacie czy przelewem z dowolnego banku. Dla rodziców najważniejsza jest kontrola rodzicielska, dzięki której to opiekun decyduje, z których funkcji korzysta dziecko oraz ustala dzienne limity.

Najważniejszą funkcją konta, z perspektywy dziecka, jest możliwość płacenia kartą. Młodzież powyżej 13 r.ż. ceni sobie opcję płatności BLIKIEM. W PKO Banku Polskim najmłodsi klienci mają do wyboru bogatą galerię kart płatniczych, w tym również karty z wizerunkami ulubionych klubów piłkarskich Ekstraklasy. Szczegóły znajdują się na stronie: www.pkobp.pl/klienci-indywidualni/karty/karta-pko-junior/karta-debetowa-pko-junior/.

PKO Bank Polski od lat intensywnie rozwija swoją ofertę dla młodych klientów, oferując im nowoczesną bankowość z wielokanałowym i niezawodnym dostępem, innowacyjne rozwiązania, bezpieczeństwo, ale także szeroki kontekst edukacyjny.

Klienci PKO Banku Polskiego, którzy chcą otworzyć konto swoim dzieciom mogą to zrobić całkowicie zdalnie za pośrednictwem serwisu transakcyjnego iPKO i aplikacji mobilnej IKO. W jednym wniosku można również zamówić kartę debetową PKO Junior z odrębnym rachunkiem. Prowadzenie PKO Konta Dziecka jest bezpłatne i jest elementem kompleksowej oferty finansowo-edukacyjnej PKO Junior. Dziecko posiadające rachunek może zarządzać swoim kontem i oszczędnościami przez serwis internetowy i aplikację mobilną PKO Junior. Dzięki tym narzędziom uczy się stawiać pierwsze kroki w bankowości pod okiem dorosłych: sprawdza stan swoich środków, inicjuje przelewy (każdorazowo wymagana jest akceptacja przelewu przez rodzica) i doładowania karty PKO Junior, zakłada wirtualne skarbonki i określa cel na jaki zbiera pieniądze, korzysta z kalkulatora, który pozwala obliczyć, ile potencjalnie można zaoszczędzić uwzględniając wysokość i regularność wpłat. Właściciel PKO Konta Dziecka może również korzystać z karty PKO Junior, dzięki której można płacić za drobne zakupy i bezpłatnie wypłacać gotówkę z bankomatów PKO Banku Polskiego.

W najnowszej edycji rankingu „Złoty Bankier 2023” oferta PKO Banku Polskiego zajęła 2. miejsce w kategorii „Konto dla dziecka”. Kapituła konkursu stwierdziła że PKO Bank Polski „wyróżnił się przede wszystkim korzystną ofertą oszczędnościową dla najmłodszych, a także jako jedyny udostępnił bankowość internetową oraz specjalny interfejs dostosowany do wieku dzieci”.

Małgorzata Witkowska
Komunikacja oferty bankowości detalicznej, inwestycyjnej i dla firm
PKO Bank Polski