Operator Chmury Krajowej rozpoczął działalność operacyjną. PKO Bank Polski został pierwszym klientem
Operator Chmury Krajowej osiągnął operacyjną zdolność do świadczenia usług chmurowych w oparciu o własną infrastrukturę i rozpoczął świadczenie usług dla pierwszego klienta, którym jest PKO Bank Polski. Współpraca przybliża do realizacji jednego z celów jakie PKO Bank Polski postawił sobie inicjując powstanie OChK: zwiększenia elastyczności zasobów informatycznych. 2019-04-15Na obecnym etapie, bank wykorzystuje usługi Chmury Krajowej w zakresie outsourcingu środowiska testowego w oparciu o model IaaS (Infrastructure as a Service, infrastruktura serwerowa jako usługa). Wykorzystanie usług chmurowych przez bank pozwoli mu przyspieszyć realizację procesów testowania i wdrażania innowacji oraz obniży ich koszty.
– Pod koniec kwietnia na Mazowszu oficjalnie ruszą trzy niezależnie serwerownie zbudowane w referencyjnej architekturze chmurowej, które już teraz PKO Bank Polski wykorzystuje do przyspieszania procesów wytwarzania i testowania oprogramowania. To punkt startowy rozwoju usług chmurowych m.in. dla sektora finansowego w Polsce. Pierwszy region chmury jest już gotowy na przyjęcie nowych klientów – powiedział Adam Marciniak, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego.
– Zakończyliśmy kolejny etap budowy Chmury Krajowej i rozpoczęliśmy świadczenie pierwszych usług dla PKO Banku Polskiego. Jesteśmy gotowi świadczyć usługi także dla kolejnych klientów, z którymi prowadzimy już zaawansowane rozmowy. Współpraca jest pierwszym testem potwierdzającym naszą sprawność operacyjną, która została osiągnięta w ciągu zaledwie 3 miesięcy od formalnego powstania spółki – powiedział Michał Potoczek, prezes zarządu Operatora Chmury Krajowej
Wystartował pierwszy region Chmury Krajowej
Wdrożenie usługi outsourcingu środowisk testowych dla PKO Banku Polskiego, możliwe jest dzięki uruchomieniu pierwszej strefy dostępności Operatora Chmury Krajowej. Standardem OChK jest świadczenie usług z wykorzystaniem co najmniej dwóch centrów przetwarzania danych. Dlatego w celu szybkiego uruchomienia lokalizacji, Operator nawiązał współpracę z firmą Exatel i Krajową Izbą Rozliczeniową, dotyczącą obsługi bezpiecznych centrów danych na Mazowszu. Dla obu firm oznacza to podniesienie stopnia wykorzystania posiadanych przez nie zasobów. Dla OChK oznacza to z kolei możliwość świadczenia usług w najbardziej optymalny sposób, z najniższymi możliwymi wydatkami na nakłady kapitałowe (CapEx) na wczesnym etapie istnienia firmy. Dzięki temu zaproponowane klientom ceny usług chmurowych mogą być atrakcyjniejsze.
Usługi w zakresie transformacji modelu IT dla firm
Operator Chmury Krajowej osiągnął też gotowość do świadczenia usług transformacji do chmury tym klientom, którzy będą chcieli zmienić model swojego IT i skorzystać z możliwości przyspieszenia procesu wdrożeń, obniżenia kosztów wprowadzania innowacyjnych cyfrowych rozwiązań oraz podniesienia efektywności swoich zasobów informatycznych. Firma podpisała umowy z 5 partnerami. Asseco Data Systems, Accenture i DXC Technology pomogą klientom OChK w stworzeniu strategii wykorzystania usług chmurowych i przyspieszenia transformacji cyfrowej oraz w projektach migracji do usług chmurowych. Asseco Poland i Sygnity z kolei, będąc potężnymi graczami typu Software House, pomogą opracować szczegółowe rozwiązania informatyczne, konieczne do przeniesienia zasobów do chmury. Współpraca z dwoma ostatnimi firmami będzie też obejmowała szerszy zakres usług, w tym oferowanie ich oprogramowania na platformie jaką jest Chmura Krajowa.
Kolejni klienci na horyzoncie
Operator Chmury Krajowej prowadzi już zaawansowane rozmowy o współpracy z ponad 10 podmiotami spośród grona największych polskich przedsiębiorstw. Celem tych rozmów jest ustalenie ramowych warunków współpracy, która pozwoliłaby klientom OChK korzystać z różnych usług dostępnych w modelu chmurowym: od udostępnienia środowisk testowych (jak to ma już teraz miejsce w przypadku PKO Banku Polskiego), aż po usługi typu B2B2C, w których klienci OChK będą udostępniali usługi Operatora Chmury Krajowej swoim klientom detalicznym. Tempo i zakres rozmów potwierdzają, że istnieje wysokie i stale rosnące zapotrzebowanie na usługi chmurowe w Polsce.
Szymon Pinderak
Kierownik zespołu w PKO Banku Polskim