Opracuj swój plan, czyli „Dzień przedsiębiorczości” w Zwoleniu

Oddział 1 PKO Banku Polskiego i Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Zwoleniu po raz pierwszy wzięły udział w programie „Dzień przedsiębiorczości”. To lekcja, która jest szczególnie cenna dla młodych ludzi. Dzięki programowi i inicjatywie szkoły, uczniowie mogli poznać od środka jak działają firmy oraz spotkać się z potencjalnymi pracodawcami.
około min czytania

Szesnasta już edycja programu została realizowana przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości pod patronatem honorowym Prezydenta RP. Fundacja jest członkiem obchodzącej w tym roku 100-lecie organizacji Junior Achievement Worldwide, najstarszej i największej organizacji pozarządowej uczącej młodzież przedsiębiorczości i ekonomii. Jest też trzecią, po Stanach Zjednoczonych i Rosji, organizacją Junior Achievement pod względem liczby uczniów na świecie.

– Pomysł uczestnictwa narodził się na lekcjach przedsiębiorczości i powstał z inicjatywy szkoły – mówi Jarosław Grzechnik, dyrektor Oddziału 1 PKO Banku Polskiego w Zwoleniu. – Pomagali nam m.in.: koordynator programu i nauczyciel przedsiębiorczości, Małgorzata Jarosz oraz dyrektor liceum Bożena Baryła. Jesteśmy w dobrym kontakcie i wciąż współpracujemy – wielu nauczycieli i uczniów to klienci naszego Oddziału. Warto wspomnieć, że w przygotowaniu do Programu otrzymaliśmy również wsparcie Biura Klienta Podstawowego oraz Biura Doświadczeń Kandydata i Pracownika.

Bank i liceum współpracują ze sobą w zakresie ofert indywidualnych dla nauczycieli i uczniów oraz przedsiębiorczości. To praca z zaangażowanymi i otwartymi ludźmi, pasjonatami edukacji.

W programie „Dzień przedsiębiorczości” wzięli udział uczniowie szkół średnich w całej Polsce, którzy mogli wybrać się do konkretnych pracodawców. Justyna i Mikołaj wybrali PKO Bank Polski, a konkretnie Oddział 1 w Zwoleniu. W trakcie spotkania, które trwało kilka godzin, poznawali charakter przyszłej pracy.

Jako pierwszy w tajniki bankowości wprowadził ich dyrektor Oddziału, opowiadając o historii PKO Banku Polskiego, a także wyjaśniając, jak rozpocząć pracę w Banku, jak się przygotować oraz jakie kompetencje są cenione i wymagane.

–  Praktykanci wysłuchali prelekcji na ten temat, potem odbyliśmy dyskusję i przejrzeliśmy ostatnie wydanie Bankomanii – Mikołaja zainteresował artykuł na temat 100-letniej historii PKO Banku Polskiego, a Justynę działalność CSR i Fundacji PKO Banku Polskiego – mówi Jarosław Grzechnik. – Była sesja pytań o pracę, karierę bankowca, dołączanie do teamu, ścieżkę kariery. Podobne pytania otrzymali pracownicy Oddziału w trakcie rozmów przy ich stanowiskach – z kierownikiem i doradcami Klienta Podstawowego oraz doradcami Bankowości Hipotecznej i Firm. Na koniec spotkania w Oddziale obejrzeliśmy film poświęcony 100. rocznicy istnienia Banku i umówiliśmy się na prezentację w szkole dla większej liczby uczestników.

Spotkanie w szkole odbyło się w dwóch rundach – najpierw z dwiema klasami pierwszymi, a następnie z dwiema klasami drugimi. Łącznie wzięło w nim udział blisko 100 osób. Uczestnicy otrzymali drobne upominki, a następnie wysłuchali prezentacji o PKO Banku Polskim oraz o kierowaniu swoim rozwojem i budowaniu osobistych wartości poprzez autorytety. Zainteresowały ich tematy związane z IKO, BLIKiem, mobilnością, cyberbezpieczeństwem, cyfryzacją oraz robotyzacją i wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Wiedzieli o jubileuszu Banku, znali ofertę, wiedzieli także, że jest 1,5 mln klientów mobile only i oczywiście, że IKO jest najlepszą aplikacją mobilną na świecie.  

Mikołaj Wiśniewski i Justyna Senderowska, uczniowie klasy I LO:

Zgłosiliśmy się do udziału w projekcie, ponieważ chcieliśmy się przyjrzeć pracy u rozważanego przez nas pracodawcy – Banku. Ponadto pragnęliśmy poszerzyć i wzbogacić naszą wiedzę z tego zakresu – dowiedzieć się, jak funkcjonuje Bank „od zaplecza”, „od środka”.

Udział w programie spełnił nasze oczekiwania. Dyrektor Oddziału precyzyjnie i rzeczowo wyjaśniał każdy aspekt pracy swojej i innych pracowników Banku. Dzięki szczerym odpowiedziom dowiedzieliśmy się o jej blaskach i cieniach. To był swoisty warsztat pracy z menedżerem, ale mieliśmy okazję porozmawiać też z innymi pracownikami przy ich stanowiskach. Otrzymaliśmy sporą dawkę wiedzy i inspiracji.

Cała nowa wiedza pozwoliła nam wypracować lepszą opinię na temat działalności bankowców. Zdobyte informacje utwierdziły nas w słuszności naszych pomysłów oraz zwiększyły motywację do realizacji przyszłych planów.

W pracy Oddziału najbardziej zachwyciła nas otwartość ludzi i ich profesjonalizm. Oprócz wykonywania własnych obowiązków, znaleźli czas, by odpowiedzieć na każde nasze pytanie. Z uśmiechem na twarzy rozmawiali z nami, tłumacząc jak działają na danym stanowisku. Zostaliśmy przyjęci bardzo ciepło.

– Program „Dzień przedsiębiorczości” zaciekawił nas – mówi Małgorzata Jarosz, nauczyciel i koordynator programu. – Uznaliśmy, że warto dbać o przyszłość naszych uczniów nie tylko w warstwie edukacji szkolnej, ale pokazywać im szerszą, bardziej praktyczną perspektywę. Uczniowie wybierali 34 różnych pracodawców, niektórzy, tak jak Justyna i Mikołaj, podeszli do zadania bardzo ambitnie i z dużym zaangażowaniem. To świadomi uczniowie, którzy już teraz wiedzą, czego chcą w życiu.

Małgorzata Jaroszzaznacza, że po spotkaniach zrobiono podsumowanie i wymianę doświadczeń oraz opinii ze wszystkimi uczniami z ich praktyk u różnych pracodawców. – Kontynuacją praktyki w PKO Banku Polskim przez dwóch uczniów było spotkanie z uczniami klas pierwszych i drugich z udziałem dyrektora Jarosława Grzechnika. Jesteśmy zadowoleni z dotychczasowej współpracy i będziemy ją realizować w przyszłości.

 

Opracował Piotr Dunaj